Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-02, 12:14
  #1
Avstängd
Ja, som rubriken lyder. Jag vill inte på något sätt försvara det illdåd Anton Lundin Pettersson begick i Trollhättan, och jag har inga större sympatier för honom. Men jag finner det märkligt att det inte med ett enda ord har talats negtivt om "polisens övervåld" eller "dumdumkulorna" i detta fall. I vanliga fall när polisen råkar döda någon är det metervis med snyftdrapor och helgonlika nekrologer i MSM, debattprogram i TV om att använda pepparspray och tårgas och elpistoler och framför allt dialog. Detta oavsett om det handlar om en yrkeskriminell som skjuter vilt omkring sig eller om ett psykfall som hotar slakta frun och barnen. Istället berömmer politiker och media från alla läger, och i synnerhet vänster, polisens resoluta agerande. Det verkar finnas en upprymd glädje i att nazisten fick vad han förtjänade. Är det en omsvängning i attityden till kriminella, och polisens sätt att sköta sitt jobb vi ser, eller är detta fallet unikt i svensk historia?
Citera
2015-11-02, 14:34
  #2
Medlem
De flesta skjutningar rapporteras utan efterföljande debatt. Inga konstigheter.
Citera
2015-11-03, 18:51
  #3
Medlem
Men vet du inte att en högerextemist/nazist/rasist har noll värde för alla vänstervridna som styr majoriteten av sveriges media och som dessutom ofta påpekar ALLA människors lika värde. Skulle vara kul med en förklaring hur de kan hänga ihop?! Bevisar bara hur dom tänker, en afrikanare är mer värd än två svenskar (ikea-morden)
Citera
2015-11-03, 19:29
  #4
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
De flesta skjutningar rapporteras utan efterföljande debatt. Inga konstigheter.

Jo men Svensk PK-media har i över en vecka, från morron till sena natten, dominerats av Trollhättefallet. Kunde man inte då ägnat något lite utrymme åt hur dödsskjutningen av Anton gick till.

Kan undra hur debatten sett ut om en yngling med invandrarbakgrund gått in på en skola med dominerande vita (ursprungs-)svenska elever och utfört illdåd och sen blivit ihjälskjuten av polis.
Citera
2015-12-07, 10:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, som rubriken lyder. Jag vill inte på något sätt försvara det illdåd Anton Lundin Pettersson begick i Trollhättan, och jag har inga större sympatier för honom. Men jag finner det märkligt att det inte med ett enda ord har talats negtivt om "polisens övervåld" eller "dumdumkulorna" i detta fall. I vanliga fall när polisen råkar döda någon är det metervis med snyftdrapor och helgonlika nekrologer i MSM, debattprogram i TV om att använda pepparspray och tårgas och elpistoler och framför allt dialog. Detta oavsett om det handlar om en yrkeskriminell som skjuter vilt omkring sig eller om ett psykfall som hotar slakta frun och barnen. Istället berömmer politiker och media från alla läger, och i synnerhet vänster, polisens resoluta agerande. Det verkar finnas en upprymd glädje i att nazisten fick vad han förtjänade. Är det en omsvängning i attityden till kriminella, och polisens sätt att sköta sitt jobb vi ser, eller är detta fallet unikt i svensk historia?

Nja, det är ju en sanning med modifikation. Det har allt varit ett par artiklar här och där som berör skjutningen och om det var nödvändigt.
Saken är som sådan att det är väldigt få av polisens skjutningar som är felaktiga. Däremot brukar det vara ett väldigt tacksamt ämne att ta upp. Allmänheten är oftast minst sagt extremt okunniga om alla former av våldsingripanden och polisen ett väldigt lätt och tacksamt mål.
Så artiklar om övervåld och liknande är oftast ett väldigt enkelt sätt för media att få utrymme och läsare(dvs pengar).

I det här fallet får vi dock anta att mängden sympati för GM är extremt lågt och därmed är intresset från allmänheten att läsa om "hemska polisen" väldigt lågt. Vilket så klart innebär att det inte är ekonomiskt att använda sig om den vinkeln.

Min uppfattning är att det helt enkelt handlar om att sälja. Media väljer de nyheter de vill rapportera och den vinklingen som de tror säljer bäst.
I det här fallet så har du nog bara de mest extrema "ACAB" personerna som vore intresserade av bad cops vinkel.

Skjutningen i sig är solklar. Sympatierna för GM obefintliga. Artiklar om att polisen begått fel i det här fallet lär inte sälja.
Där har du orsaken.
Citera
2015-12-07, 10:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Jo men Svensk PK-media har i över en vecka, från morron till sena natten, dominerats av Trollhättefallet. Kunde man inte då ägnat något lite utrymme åt hur dödsskjutningen av Anton gick till.

Kan undra hur debatten sett ut om en yngling med invandrarbakgrund gått in på en skola med dominerande vita (ursprungs-)svenska elever och utfört illdåd och sen blivit ihjälskjuten av polis.

Jag tror att rapporteringen från media varit snarlik det som vi sett nu. Skillnaden hade möjligen varit att det hade slängts ganska friskt med ordet terrorism och speciellt då från icke "PK-media".
Och från den sidan hade det handlat väldigt mycket om hur den här personen(eller hans föräldrar) kunnat komma in i landet samt hur SÄPO kunnat missa en så uppenbar säkerhetsrisk(invandrare).
Citera
2015-12-08, 10:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ja, som rubriken lyder. Jag vill inte på något sätt försvara det illdåd Anton Lundin Pettersson begick i Trollhättan, och jag har inga större sympatier för honom. Men jag finner det märkligt att det inte med ett enda ord har talats negtivt om "polisens övervåld" eller "dumdumkulorna" i detta fall. I vanliga fall när polisen råkar döda någon är det metervis med snyftdrapor och helgonlika nekrologer i MSM, debattprogram i TV om att använda pepparspray och tårgas och elpistoler och framför allt dialog. Detta oavsett om det handlar om en yrkeskriminell som skjuter vilt omkring sig eller om ett psykfall som hotar slakta frun och barnen. Istället berömmer politiker och media från alla läger, och i synnerhet vänster, polisens resoluta agerande. Det verkar finnas en upprymd glädje i att nazisten fick vad han förtjänade. Är det en omsvängning i attityden till kriminella, och polisens sätt att sköta sitt jobb vi ser, eller är detta fallet unikt i svensk historia?

Nog är det så att ingen tycker synd om killen och därför blundas det för rättvisa. Nog är det unikt. Inte ens malexandermorden var så enfaldiga om polisens agerande. Låg ålder på Anton dessutom. Ingen av dem vanliga rättshaveristerna som brukar yttra sig om övervåld har märkts av. Det protesteras plötsligt inte om dödlig kaliber och att Anton inte fick stå tillsvars. Polisen som sköt har sagt sitt. Inget mer med det. Oftast brukar det vara jävla skriverier om det.
Citera
2015-12-08, 15:08
  #8
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Nog är det så att ingen tycker synd om killen och därför blundas det för rättvisa. Nog är det unikt. Inte ens malexandermorden var så enfaldiga om polisens agerande. Låg ålder på Anton dessutom. Ingen av dem vanliga rättshaveristerna som brukar yttra sig om övervåld har märkts av. Det protesteras plötsligt inte om dödlig kaliber och att Anton inte fick stå tillsvars. Polisen som sköt har sagt sitt. Inget mer med det. Oftast brukar det vara jävla skriverier om det.
Jaså du, vi kan som ett bra exempel ta polisens dödsskjutning av Fadimes bror Mesut Sahindal förra året.
Liksom Anton så attackerade Mesut Sahindal också polisen med en kniv i varje hand och blev därför skjuten.
Det blev ingen kritik mot polisen för det såvitt jag minns.
Citera
2015-12-09, 06:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Jaså du, vi kan som ett bra exempel ta polisens dödsskjutning av Fadimes bror Mesut Sahindal förra året.
Liksom Anton så attackerade Mesut Sahindal också polisen med en kniv i varje hand och blev därför skjuten.
Det blev ingen kritik mot polisen för det såvitt jag minns.

ok.
Citera
2015-12-09, 20:00
  #10
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Jaså du, vi kan som ett bra exempel ta polisens dödsskjutning av Fadimes bror Mesut Sahindal förra året.
Liksom Anton så attackerade Mesut Sahindal också polisen med en kniv i varje hand och blev därför skjuten.
Det blev ingen kritik mot polisen för det såvitt jag minns.
Familjen framförde en hel del kritik mot polisen i medierna efter det. Jag kommer dock inte ihåg att någon annan gjorde det.
Citera
2016-01-04, 18:28
  #11
Medlem
david908s avatar
Har dom sagt vem det va som sköt honom?
Citera
2016-01-04, 20:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david908
Har dom sagt vem det va som sköt honom?

Menar du om man namngett poliserna som sköt?
Media har iaf inte gått ut med namn vad jag sett men det känns som extremt ointressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback