2015-11-02, 09:28
Medlem
Hej. Har under 1-2 år ibland köpt saker på delbetalning. Som jag hoppas ni förstår att jag ångrar nu.
Sammanlagt är det ca 15 000, så med alla fakturor varje månad blir det så dyrt,känns som att snart har jag räkningar lika höga som så mycket pengar jag får in varje månad (får socialbidrag)
Så ja inte så lätt att betala alla delbetalningsfakturor när man lever på existensminimum.

Nu önskar jag att det bara var hyra och elen som behövdes betala.. som det var innan jag började ta delbetalningar.

Jag vet inte men... kan man inte ta ett lån och betala in allt sen har man bara de lånet att betala tbx varje månad? eller hur ska jag lösa detta?
Är 21 år, praktiserar och blir antagligen fastanställd om ca 1 år. Verkar ju inte som att man kan ta lån om man inte har inkomst? Har ju bara bidrag
Citera
2015-11-02, 09:31
Medlem
Tvivlar på att du får lån utan fast anställning. Jag har två års kontrakt och fick inte beviljat lån.
Citera
2015-11-02, 09:33
Avstängd
Jo det är klart. Alla lån kan lösas och slutbetalas när man själv önskar i förtid. Skaffa fram det belopp du behöver så är du fri från stressen. Med soc bidrag är väl chanserna inte så stora att du får ett lån, även om det bara handlar om 15´. Men prova hos Marginalen, eller Svea. Räkna dock med hög ränta eftersom du är riskkund med dina förutsättningar.

Men om du bara har 15000 i skuld, så kan väl delbetalningarna inte vara lika stora som beloppet du får i soc?
Citera
2015-11-02, 09:35
Medlem
Det är inte så troligt att du kan få en lån med hyfsad ränta utan jobb. Nu är 15 000 ingen jättesumma, så du har kanske någon i familjen som kan låna dig den summa mot vanlig bankränta och amorteringar du klarar så är det nog i din situation den bästa lösningen.
Citera
2015-11-02, 09:50
Medlem
borrizs avatar
Kan du inte låna så får du helt enkelt prioritera: lev snålare och lägg undan pengar.
Börja med att lösa det lån som är har sämst villkor (högst ränta & avgifter) alternativt (om du inte har de ekonomiska möjligheterna) att lösa de lån du kan lösa. För vart lån du löser så ökar din ekonomiska handlingskraft, dvs dina möjligheter att även lösa de andra lånen.
Citera
2015-11-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jo det är klart. Alla lån kan lösas och slutbetalas när man själv önskar i förtid. Skaffa fram det belopp du behöver så är du fri från stressen. Med soc bidrag är väl chanserna inte så stora att du får ett lån, även om det bara handlar om 15´. Men prova hos Marginalen, eller Svea. Räkna dock med hög ränta eftersom du är riskkund med dina förutsättningar.

Men om du bara har 15000 i skuld, så kan väl delbetalningarna inte vara lika stora som beloppet du får i soc?

Nä men betalar ju det minsta beloppen på alla fakturor och tillsammans blir det några tusen, kanske överdrev lite.
Fan där på marginalen gick det inte låna står som vanligt ''Har fast årsinkomst på minst 120 000 kr''
Någon annan sida?!?!?!
Citera
2015-11-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaoooo
Nä men betalar ju det minsta beloppen på alla fakturor och tillsammans blir det några tusen, kanske överdrev lite.
Fan där på marginalen gick det inte låna står som vanligt ''Har fast årsinkomst på minst 120 000 kr''
Någon annan sida?!?!?!

För det första ska du ringa runt och kolla om det går att pausa att betala på de lånen med bättre villkor. Sedan ska du satsa allt på att bli av med de med sämst villkor. Det är nog en dålig idé att låna pengar för att kunna betala av lån. Speciellt eftersom du inte kan ta lån ens hos de sämre låneinstituten.

Det kanske kan vara värt att leva lite fattigare ett par månader för att bli av med några av de sämre, och sen ha lite mer pengar för att betala av det näst sämsta och så vidare. Nu vet ju ingen här hur din ekonomiska situation ser ut mer än att du hävdar att du lever på existensminimum (dvs hyra betald och 3000 kr i övrigt? i så fall är du nog relativt körd... då hade jag snackat med socialen och se om de har nåt tips). Betalar du hyran själv lever du inte på existensminimum, inte den officiella termen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in