• 1
  • 2
2015-11-02, 09:02
Medlem
Jag ska nu redogöra för anledningarna till att den västerländska traditionen är bättre än den österländska.

Det hela har att göra med perfektion och problemet med att eftersträva den. I österlandet har man ofta sökt perfektion, oftare än i väst. Det har att göra med att den österländska traditionen paradoxalt nog har legat närmare sanningen än den västerländska. Det har funnits möjlighet helt enkelt för folk i österlandet att eftersträva perfektion.

En av de viktigaste delarna av det är tidsperspektivet. Där västerlandet har en linjär tidsuppfattning har österlandet en cyklisk. Detta i sig borde göra österlänningarna mindre stressade. De kan ju konstatera att saker kommer igen och att verkligheten har en passerande natur vilket inte är lika pressande som om man antar att vi befinner oss i den enda historien och att det gäller att märkas här och nu.

Den cykliska tidsuppfattningen är ju även mer sann än den linjära, men här är min poäng att det är just genom sin osanning som den västerländska får oss att komma närmare varat. Västerlänningar blir mer tvungna att uppfinna saker i stunden och blir därmed mer nära skapelsen eftersom de saknar perfektionens hägring att sträva efter.

Det är en paradox. Det är just för att den cykliska tidsuppfattningen ligger för nära sanningen som illusionen om perfektion uppstår. För perfektion är inget annat än en illusion. Det kan inte finnas annat än momentan och tillfällig perfektion i skapelsen. Att tro att man kan finna ihållande perfektion är ett stort misstag som leder en helt fel.

Det är det som är det stora misstaget i buddhismens och med nirvanaiden. Detta perfekta tillstånd som beskrivs där hör inte till skapelsen och livet.

Slutsatsen är alltså att det var genom att frångå sanningen som västerlandet kom nära den i det att västerlandet räddades från att utsättas för den förhäxande iden om perfektion.
Citera
2015-11-02, 09:38
Medlem
borrizs avatar
Jag köper inte ditt resonemang, under 1700-talet så sågs det kinesiska samhället mer eller mindre som ett ideal för västvärlden.
Det var väl först under opiumkriget som de västerländska (engelska) vapnen hävdade den västerländska kulturens överlägsenhet (man kan också säga att den vita rasen och/eller kristendomen var överlägsen).
Citera
2015-11-02, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag köper inte ditt resonemang, under 1700-talet så sågs det kinesiska samhället mer eller mindre som ett ideal för västvärlden.
Det var väl först under opiumkriget som de västerländska (engelska) vapnen hävdade den västerländska kulturens överlägsenhet (man kan också säga att den vita rasen och/eller kristendomen var överlägsen).

Fast du märker väl att jag talar om sanningsmässig överlägsenhet och inte politisk eller något annat. Min slutsats är alltså att det är det linjära tänkandet som är överlägset det cykliska eftersom det linjära är mindre sant.
Citera
2015-11-02, 10:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag ska nu redogöra för anledningarna till att den västerländska traditionen är bättre än den österländska.

Tills vidare utgår jag från, att du avser Fjärran östen. Men korrigera mig gärna.

Citat:
Det hela har att göra med perfektion och problemet med att eftersträva den. I österlandet har man ofta sökt perfektion, oftare än i väst. Det har att göra med att den österländska traditionen paradoxalt nog har legat närmare sanningen än den västerländska. Det har funnits möjlighet helt enkelt för folk i österlandet att eftersträva perfektion.

Vad menar du mera precist med "perfektion" och "sanning"? Refererar du till (filosofisk) "absolut" metafysik. För det har Östen inte något historisk monopol på, tvärtom har båda Västen och Mellanösten en lång och intensiv tradition av absolut filosofi (i och med abrahamismen), som först dom senasta ung. 100 åren i Västen (men inte Mellanösten) har ersatts av relativistisk filosofi. (1)

Citat:
En av de viktigaste delarna av det är tidsperspektivet. Där västerlandet har en linjär tidsuppfattning har österlandet en cyklisk. Detta i sig borde göra österlänningarna mindre stressade.

Iblant gränsande till apati eller laissez-faire.

Citat:
Den cykliska tidsuppfattningen är ju även mer sann än den linjära,

På vilket sätt "mera sann"? (2)

Citat:
men här är min poäng att det är just genom sin osanning som den västerländska får oss att komma närmare varat.

Möjligen närmare "verkligheten" som denna beskrivas objektivt (i vetenskap och logisk/epistemisk rationalism). Men definitivt inte närmara "varat" i ett medvetande-perspektiv.

Citat:
Västerlänningar blir mer tvungna att uppfinna saker i stunden och blir därmed mer nära skapelsen eftersom de saknar perfektionens hägring att sträva efter.

Se (1) om denna perfektions-premiss.

Citat:
Det är just för att den cykliska tidsuppfattningen ligger för nära sanningen som illusionen om perfektion uppstår.

Se (2).

Citat:
För perfektion är inget annat än en illusion. Det kan inte finnas annat än momentan och tillfällig perfektion i skapelsen. Att tro att man kan finna ihållande perfektion är ett stort misstag som leder en helt fel.

Som (filosofisk) relativist kan jag bara hålla med dig.

Citat:
Det är det som är det stora misstaget i buddhismens och med nirvanaiden. Detta perfekta tillstånd som beskrivs där hör inte till skapelsen och livet.

Å andra sidan har Jain'ismen en urgammal och mycket tydlig relativistisk filosofi och tao'ismen en dynamisk metafysik, så din distinktion mellan öst och väst är för svart/vit.
Citera
2015-11-02, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast du märker väl att jag talar om sanningsmässig överlägsenhet

Något otydligt, för att vara helt ärlig.
Citera
2015-11-02, 10:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Din rubrik är missvisande. Den ska börja med "Därför är..."

Trodde först att du undrade varför eller hur folk kunde tro att västerländsk kultur skulle vara överlägsen österländsk.
Citera
2015-11-02, 11:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Fast du märker väl att jag talar om sanningsmässig överlägsenhet och inte politisk eller något annat. Min slutsats är alltså att det är det linjära tänkandet som är överlägset det cykliska eftersom det linjära är mindre sant.
Jag anser att det du kallar sanningsmässig överlägsenhet egentligen är en efterkonstruktion för att rättfärdiga den västerländska kolonialismen. Eftersom väst är överlägset så har väst en skyldighet att sprida dessa välsignelser till den oupplysta hedniska världen; det som populärt kallas den vite mannens börda.
Eftersom hedningarna inte vet sitt bästa är det helt i sin ordning att använda gevär och kulsprutor för att i ett senare skede övergå till biblar.
Senast redigerad av borriz 2015-11-02 kl. 11:51.
Citera
2015-11-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

På vilket sätt "mera sann"? (2)

Det cykliska perspektivet medger ingen början och inget slut vilket enligt mig är mer sant än det västerländska perspektivet där början och slut finns. Ja, jag tror inte på big bang som en startpunkt utan jag tror att medvetandet alltid funnits. För mig tycks det intuitivt uppenbart. Det innebär att jag i princip skriver under på taoismens synsätt. Men taoismen är en så liten del av det österländska att den nästan inte kan räknas. Men det är sant att mina invändningar framförallt rör buddhismen.

Ja, mellanöstern räknar jag till västerlandet.
Citera
2015-11-02, 15:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det cykliska perspektivet medger ingen början och inget slut vilket enligt mig är mer sant än det västerländska perspektivet där början och slut finns.

Citat:
Ja, jag tror inte på big bang som en startpunkt utan jag tror att medvetandet alltid funnits.

Visst, men det är en ad hoc premiss, vilket gör det mycket svårt för dig att åberopa nån "sanning".

Citat:
För mig tycks det intuitivt uppenbart. Det innebär att jag i princip skriver under på taoismens synsätt. Men taoismen är en så liten del av det österländska att den nästan inte kan räknas. Men det är sant att mina invändningar framförallt rör buddhismen.

Dom österländska metafysiska system är så inter-relaterade, att det är ett slitgöra att nysta upp vilket som som är vilket i vad man kunne kalla en "ren" form.

Jag förtydliger gärna på uppmaning.

Citat:
Ja, mellanöstern räknar jag till västerlandet.

Tackar.
Citera
2015-11-02, 20:52
Medlem
Citat:

En av de viktigaste delarna av det är tidsperspektivet. Där västerlandet har en linjär tidsuppfattning har österlandet en cyklisk. Detta i sig borde göra österlänningarna mindre stressade. De kan ju konstatera att saker kommer igen och att verkligheten har en passerande natur vilket inte är lika pressande som om man antar att vi befinner oss i den enda historien och att det gäller att märkas här och nu.

Den cykliska tidsuppfattningen är ju även mer sann än den linjära, men här är min poäng att det är just genom sin osanning som den västerländska får oss att komma närmare varat. Västerlänningar blir mer tvungna att uppfinna saker i stunden och blir därmed mer nära skapelsen eftersom de saknar perfektionens hägring att sträva efter.

Det är en paradox. Det är just för att den cykliska tidsuppfattningen ligger för nära sanningen som illusionen om perfektion uppstår. För perfektion är inget annat än en illusion. Det kan inte finnas annat än momentan och tillfällig perfektion i skapelsen. Att tro att man kan finna ihållande perfektion är ett stort misstag som leder en helt fel.

Slutsatsen är alltså att det var genom att frångå sanningen som västerlandet kom nära den i det att västerlandet räddades från att utsättas för den förhäxande iden om perfektion.

Min invändning här gäller din missuppfattning. Det finns ingen klar distinktion mellan öst och väst..
Varför jag som österlänning, avfärdar någon som Popper eller Comte, beror mest på deras inflytande på det västerländska politiken och tänkande. När du säger väst då menar du väldigt många skolor och frågan om sanningen begränsas inte till bara en eller två skolor.
Österlandets kritik är just att västvärlden sedan 100 år tillbaka på något sätt begränsat filosofin.
Citera
2015-11-02, 20:53
Bannlyst
Lever vi i ett låtsas samhälle?
Citera
2015-11-03, 08:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Österlandets kritik är just att västvärlden sedan 100 år tillbaka på något sätt begränsat filosofin.

Tvärtom var denna kritik relevant TILLS 100 år tillbaka, när absolut materialism var västens akademiska favorit.

Numera är filosofisk relativism på modet, vilket är något helt annorlunda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in