• 1
  • 2
2015-11-02, 08:52
Medlem
OlleVieros avatar
Har letat flera gånger men VARFÖR finns ingen sida på svenska för SM-ligan!? Det är ju helt omöjligt att försöka följa den serien då det bara är på finska. Finland är ju officiellt tvåspråkigt så det borde vara en självklarhet att det även finns en del på svenska. Tidigare är har det funnits på engelska, men så lite och dålig uppdatering att det var meningslöst att kolla. Olle förstår finska hjälpligt, men text är mycket sämre.

Det är ju j-ävligt märkligt. Är det någon som har några tips?
Citera
2015-11-02, 09:02
Medlem
Tycker det är konstigt med tanke på att Vasa Sport är med i ligan. IFK Helsingfors är dessutom "svenska klubben" i Helsingfors.

Veikkausliiga (fotbollsligan) finns inte heller på svenska, och de har trots allt IFK Mariehamn, FF Jaro (Jakobstad) och VPS (Vasa), plus IFK Helsingfors. Mycket mer svensktalande lag. Riktigt märkligt. Jämför man med t.ex. NHL, finns i princip all information på både engelska och franska.

Ska man följa Liiga får man följa finlandssvenska sportjournalister och tidningar, tyvärr
Citera
2015-11-03, 07:46
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exarz
Tycker det är konstigt med tanke på att Vasa Sport är med i ligan. IFK Helsingfors är dessutom "svenska klubben" i Helsingfors.

Veikkausliiga (fotbollsligan) finns inte heller på svenska, och de har trots allt IFK Mariehamn, FF Jaro (Jakobstad) och VPS (Vasa), plus IFK Helsingfors. Mycket mer svensktalande lag. Riktigt märkligt. Jämför man med t.ex. NHL, finns i princip all information på både engelska och franska.

Ska man följa Liiga får man följa finlandssvenska sportjournalister och tidningar, tyvärr

Inte bara det utan även ryska, svenska, finska, tyska tjeckiska, slovenska. Men det är ju en helt annan kaliber på NHL än finska ligan. Men SHL verkar inte heller finnas annat än på svenska, men vi har ju inte två officiella språk som finnarna.
Citera
2024-11-11, 10:19
Medlem
Liiga är ju inte lika populärt bland folk från andra länder, precis som att SHL inte är särskilt populärt utanför Sverige, det finns alltså ingen anledning att ha Liiga på svenska.
Citera
2024-11-11, 20:50
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzky0.2
Liiga är ju inte lika populärt bland folk från andra länder, precis som att SHL inte är särskilt populärt utanför Sverige, det finns alltså ingen anledning att ha Liiga på svenska.

Detta är visserligen en 9 år gammal tråd, men som trådstartaren skriver så finns det ju svensktalande i Finland (ca 300 000).

Träffade på några svensktalande österbottningar för ett antal år sedan, jag tolkade diskussionen med dom att de följde SHL mera än Liiga även dom de givetvis hejade på Finska landslaget i första hand.
Citera
2024-11-11, 22:12
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Har letat flera gånger men VARFÖR finns ingen sida på svenska för SM-ligan!? Det är ju helt omöjligt att försöka följa den serien då det bara är på finska. Finland är ju officiellt tvåspråkigt så det borde vara en självklarhet att det även finns en del på svenska. Tidigare är har det funnits på engelska, men så lite och dålig uppdatering att det var meningslöst att kolla. Olle förstår finska hjälpligt, men text är mycket sämre.

Det är ju j-ävligt märkligt. Är det någon som har några tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Exarz

Detta är väl bästa sidan YLE på svenska
https://yle.fi/t/18-188906/sv
Citera
2024-11-11, 22:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Har för mig att man kan se matcherna i finska Liiga om man har TV4 Sport. Jag har inte tittat, men det kanske är värt det ibland.

Edit: Det kan man. Jag kikade efter.
Citera
2024-11-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Har för mig att man kan se matcherna i finska Liiga om man har TV4 Sport. Jag har inte tittat, men det kanske är värt det ibland.

Ja, ganska så udda. Undrar hur många som faktiskt tittar. Visst det bor en hel del finnar här i landet men aldrig förstått det som att finnar utomlands bryr sig om hockey mer än landslaget.
Citera
2024-11-12, 09:28
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

De visar utvalda finska matcher... precis som de gör med NLA i Schweitz, ej alla matcher.
Citera
2024-11-12, 09:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Ja, ganska så udda. Undrar hur många som faktiskt tittar. Visst det bor en hel del finnar här i landet men aldrig förstått det som att finnar utomlands bryr sig om hockey mer än landslaget.
Nej precis. Om man pratar hockey med en finne är det alltid landslaget eller NHL som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
De visar utvalda finska matcher... precis som de gör med NLA i Schweitz, ej alla matcher.
Ah, så är det ju.

Kanske borde se nån match på kul. Tänker mig typ HA-nivå om inte nåt av topplagen spelar.
Citera
2025-04-11, 13:34
Medlem
Skidlifts avatar
Det klassiska laget Jokerit Helsingfors har nu goda möjligheter att ta sig tillbaka till Liiga

Jokerit spelade 8 säsonger i KHL (2014/15 - 2021/22) men hppade av KHL i samband med Rysslands Ukraina invasion.

Säsongen 2022/23 var Jokerit helt utan spel men fick sedan ansluta till Mestis (Finska andraligan) säsongen 2023/24.

Denna säsong 2024/25 vann Jokerit Mestis och kvalar nu i en bäst av 7 serie mot Pelicans Lahti (1-1 i matcher just nu)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jokerit

https://www.eliteprospects.com/team/41/jokerit
Citera
2025-04-17, 19:59
Medlem
Skidlifts avatar
Jokerit misslyckades att gå upp till Liiga och måste spela ytterligare 1 säsong i Mestis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in