2015-11-01, 13:53
Medlem
En brand bryter ut i en kyrka under gudtjänst:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21685842.ab

Kan det vara en mångkulturgärning/ terrorbrott riktat mot vita kristna svenskar? Därav en trådplacering i detta forum.
OM så är fallet, vad kommer mediernas vinkling bli, eller kommer det helmörkas som en olyckshändelse?
Citera
2015-11-01, 14:02
Medlem
bushtuckers avatar
Brand i kyrka,... och Allhelgonahelg.... Låter ju mer som en olyckshändelse och att någon tänt ett ljus för mycket eller på fel ställe... men det kan man ju inte säga säkert..
Citera
2015-11-01, 14:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2015-11-01, 14:09
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalle70
En brand bryter ut i en kyrka under gudtjänst:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21685842.ab

Kan det vara en mångkulturgärning/ terrorbrott riktat mot vita kristna svenskar? Därav en trådplacering i detta forum.
OM så är fallet, vad kommer mediernas vinkling bli, eller kommer det helmörkas som en olyckshändelse?

Nja, verkar mindre sannolikt med tanke på att det fanns personer på plats. Sannolikheten är nog klart störst för en olyckshändelse med alla de levande ljus man tänder i dagarna.

OM så vore fallet, så kommer det mörkas, givetvis. Det är knappt man ens rapporterade om bröderna som angrep en kyrka med molotovcocktails nyligen, så...
Citera
2015-11-01, 14:10
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Det är något som inte stämmer när branden startade i ett förrådsutrymme. Där är det inga människor och inga tända ljus.

Ögonvittne: Det var panik
Citat:
Några barn ropade att det brann i kyrkosalen.

— Vi trodde att de skojade först. Men när vi kom upp såg vi rök från luckan vid dopgraven.

Branden har, enligt ögonvittnen, startat i ett förrådsutrymme bakom kyrkosalen.

Vittnen berättar att kyrksalen mycket snabbt blev rökfylld och att de utrymde lokalen omedelbart.
http://www.jp.se/article/rokutveckling-i-kyrka/
Citera
2015-11-01, 14:17
Gissar och hoppas att detta var en olycka. Vore tragiskt om kyrkobränder är nästa trend. Även som ateist så tycker jag tråkigt att kyrkor brinner ner
Citera
2015-11-01, 15:53
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Brand i kyrka,... och Allhelgonahelg.... Låter ju mer som en olyckshändelse och att någon tänt ett ljus för mycket eller på fel ställe... men det kan man ju inte säga säkert..

Knappast med det snabba brandförloppet! Den här tråden lär få flytta tillbaka till ursprunglig plats, OM eller när polis tillstår att det finns misstanke om brott. I så fall är det fråga om grov mordbrand.
Citera
2015-11-01, 16:12
Medlem
Mina fem ören på att barnen varit delaktiga i detta. Kyrkkaffe, de vuxna sitter och pratar, barnen leker utan uppsikt i annan del av byggnaden, tjoff. Tänk hur spännande det kan vara att gå in med tända ljus i ett mörkt förråd...
Citera
2015-11-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Gissar och hoppas att detta var en olycka. Vore tragiskt om kyrkobränder är nästa trend. Även som ateist så tycker jag tråkigt att kyrkor brinner ner
Under 2014 så var det ett "attentat" emot kyrkor i veckan enligt avpixlat. Källhänvisning finns
http://avpixlat.info/2015/01/06/kris...rleksbomberna/

Jag tror personligen att det är barnen som har lekt med tändare och/eller ljus och råkat tända på något som sen gått överstyr.

Annars så har vi den här tråden
Jag behöver tips på svenska byggnader som jag kan bränna ner
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Hmm du kan börja med tex. En kyrka i en liten by där typ inga invandrare bor.
Sen finns väl svenska motståndsrörelsens lokaler? Det borde va 100% svenskt? är dessutom ganska sannolikt att de också står bakom vissa av attentaten.

Obs! Det jag skriver tar jag inget ansvar för då jag faktiskt anser tråden vara trolltråd och på så sätt orealistisk och oseriös. Jag uppmuntrar ingen till brott. Bara så det är tydligt och klart
(FB) Jag behöver tips på svenska byggnader som jag kan bränna ner
Citera
2015-11-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Knappast med det snabba brandförloppet! Den här tråden lär få flytta tillbaka till ursprunglig plats, OM eller när polis tillstår att det finns misstanke om brott. I så fall är det fråga om grov mordbrand.
Det är inte alls omöjligt att få snabba brandförlopp även om det skulle vara en olycka. Man brukar säga att alla bränder är långsamma i början. Detta är dock en sanning med modifikation eftersom det beror på vad som brinner och hur mycket luft branden får tillgång till. Vissa syntetmaterial utvecklar enorma mängder brännbara gaser när de värms upp.

Min gissning är att branden antingen beror på elfel eller lek med eld. Tror inte att denna är anlagd med ont uppsåt.
Citera
2015-11-02, 12:32
Medlem
25Decembers avatar
Skulle nog satsa pengarna på elfel i städskrubben. Kan ju finnas alla möjliga brandfarliga vätskor där inne som kan få igång en riktig brasa.
Citera
2015-11-04, 09:43
Medlem
Hok är en riktig håla, om en invandrare smyger runt i en svensk kyrka i Hok, då hade han stuckit ut rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in