2015-11-01, 09:57
Medlem
Om ryssland tar över Sverige vad händer då med mina pengar på tex nordea?

Vad händer med mina aktier i isk konto avanza?

Blir allt fryst direkt när kriget börjar? Tar ryssarna mina pengar/aktier när de vunnit?

Kan jag ha aktierna redan nu på aktiekonto i usa för att skydda mig mot detta?
Citera
2015-11-01, 10:13
Medlem
Det finns inget hinder för dig att ha dina pengar och aktier i USA eller något annat land.
Citera
2015-11-01, 10:15
Medlem
Det kommmer väl gå under Force Majoure. Dvs finns inga riktiga lagar/regler
Citera
2015-11-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det finns inget hinder för dig att ha dina pengar och aktier i USA eller något annat land.

Vi är nog flera som känner en oro och misstro mot hur Sverige idag styrs och sköts.

Vi har inget militärt försvar (!), och nästan samtliga partier vägrar diskutera kostnader för de utlänningar som ankommer till Sverige i tusental varje dag (!).

Att ha hela sitt sparande, sin ekonomi i en stat som sköts såhär illa känns..... inte bra.

Är det möjligt att öppna konto i ett annat mer stabilt land, och föra över sitt sparande dit? Inte i syfte att undvika beskattning, utan bara som ett skydd om Sverige skulle kollapsa (eller om t.ex. Putin skulle få för sig att i en militärövning helt enkelt ta kontrollen över Sverige).

Blir det mindre förmånligt skattemässigt att ha sitt sparande utomlands än i svenskt ISK?
Citera
2015-11-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Vi är nog flera som känner en oro och misstro mot hur Sverige idag styrs och sköts.

Vi har inget militärt försvar (!), och nästan samtliga partier vägrar diskutera kostnader för de utlänningar som ankommer till Sverige i tusental varje dag (!).

Att ha hela sitt sparande, sin ekonomi i en stat som sköts såhär illa känns..... inte bra.

Är det möjligt att öppna konto i ett annat mer stabilt land, och föra över sitt sparande dit? Inte i syfte att undvika beskattning, utan bara som ett skydd om Sverige skulle kollapsa (eller om t.ex. Putin skulle få för sig att i en militärövning helt enkelt ta kontrollen över Sverige).

Blir det mindre förmånligt skattemässigt att ha sitt sparande utomlands än i svenskt ISK?

Det finns inga hinder för dig att öppna konto hos en eller flera utländska aktörer. Det är bara att googla runt och kolla villkoren. Det är inte alla som man kan öppna konto hos. Oavsett var du har dina aktier ska du deklarera affärerna i Sverige så länge du är skriven i Sverige, så kan du inte ha dem i en kf eller ISK blir det sedvanlig 30% skatt på alla vinster.

Degiro har ISK och de har sitt säte i Holland och där går det snabbt att öppna konto.
https://www.degiro.se/

Jag tror att det är en hel del svenskar som har konto hos Interactive Brokers.
https://www.interactivebrokers.com/en/home.php
Citera
2015-11-01, 23:15
Medlem
Köp guld eller silver. Det håller sitt värde och du kan hålla det i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in