• 1
  • 2
2015-11-01, 06:32
Bannlyst
Hej! Jag har letat runt på flashback som en galning men ej hittat något. Jag undrar om ni har några tips angången att tjäna pengar med pengar. Jag har nyss fått ett arv på 500k då min farfar gått bort .

Hur tjänar man egentligen pengar med pengar? Jag är en ung 19 åring som pluggar, stora drömmar om att bli rik.

Om du just fick ett arv på 500k vad hade du gjort med pengarna?

Mvh!
Citera
2015-11-01, 07:10
Medlem
Schweppes99s avatar
knark och horor är väl en god investering.
Citera
2015-11-01, 07:19
Medlem
Hur mycket pengar har du totalt?

Räkna bort att du behöver bil/körkort/kunna flytta hemifrån samt lite fickpengar sedan sparar du resten i fonder eller något liknande.

Du kanske kan läsa vidare ett par år utan ta lån om du så vill med de pengarna.
Citera
2015-11-01, 07:41
Medlem
alienfins avatar
Investera i börsen. Börja med att plugga om aktiehandel och köp in dig lite grann så lär du dig under resan. Börja med aktiefonder typ globalfonder tex. Alltid en risk men finns pengar att hämta för den som har tid och brinner för att pengar ska växa.
126% avkastning sista året nu för mig. Fast jag kör med högrisk och tradar lite grann när det svänger.
Citera
2015-11-01, 07:53
Medlem
Valfrids avatar
http://borsforum.svd.se/topic/8358-b...gsfas/?p=42165
Citera
2015-11-01, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Hur mycket pengar har du totalt?

Räkna bort att du behöver bil/körkort/kunna flytta hemifrån samt lite fickpengar sedan sparar du resten i fonder eller något liknande.

Du kanske kan läsa vidare ett par år utan ta lån om du så vill med de pengarna.

Har inte ens tänkt på sånt... Har väl runda 10k på mitt köpkonto, går det att se hur många konton jag har?:3
Citera
2015-11-01, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Hej! Jag har letat runt på flashback som en galning men ej hittat något. Jag undrar om ni har några tips angången att tjäna pengar med pengar. Jag har nyss fått ett arv på 500k då min farfar gått bort .

Hur tjänar man egentligen pengar med pengar? Jag är en ung 19 åring som pluggar, stora drömmar om att bli rik.

Mvh!

Du kan ju börja med att lägga pengarna på ett sparkonto till du kommer på något du tror kan generera pengar. Att du ska få ett snabbråd på flashback i hur man blir rik är sjukt naivt. Jag fick ett arv på 180k när jag fyllde 18. Jag investerade i Ericsson B nyemission på 3.8 kr. Efter ett par år hade jag tjänat över 400k. Jag hamnade tyvärr i spelmissbruk och annat så de pengarna är borta idag.

Om jag tittar bakåt så skulle jag investerat i bra utrustning hemma, som en bra dator, kört LASEK, köpt en 3d-skrivare etc. Iof fanns inte dom grejerna när jag var 18 (början av 2000-talet) men du fattar.

Med 500k skulle jag kunna sitta 1 år och lära mig androidprogrammering och sedan köra heltid 1 år till med att utveckla ett roligt spel. Sannolikheten att du kommer tjäna pengar på det sättet är större än skitfonder.

DU är 19, du kommer nog hitta ett sätt att investera dessa pengar med åren. Men om du tror att du som oerfaren 19åring kommer göra superklipp på börsen som värsta hajen så kan jag säga en sak... du kommer bli överkörd. Jag lovar att du skulle köpt fingerprint cards för 1 månad sen.
Senast redigerad av sampanl 2015-11-01 kl. 07:59.
Citera
2015-11-01, 08:25
Medlem
rakarnas avatar
Citat:

Mvh!

Börja med å sätt in pengarna på ett vanligt sparkonto försök å få så bra ränta som möjligt utan att låsa dem.

Sedan ska du investera i dig själv. Vad jag menar med det är att du ska räkna på hur mycket pengar det kommer kosta dig att få en bra utbildning, ta körkort och komma iform. På detta sätt kommer du öka dina chanser till framgång på arbetsmarknaden å på så sätt säkra din framtid. Med det som blir över, vill säga det som du inte kommer behöva använda på några år kan det vara klokt å läsa på lite granna om fonder och ha pengarna där tills du är klar med utbildningarna och fått jobb å ska köpa hus / lägenhet.
Citera
2015-11-01, 08:28
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Du kan ju börja med att lägga pengarna på ett sparkonto till du kommer på något du tror kan generera pengar. Att du ska få ett snabbråd på flashback i hur man blir rik är sjukt naivt. Jag fick ett arv på 180k när jag fyllde 18. Jag investerade i Ericsson B nyemission på 3.8 kr. Efter ett par år hade jag tjänat över 400k. Jag hamnade tyvärr i spelmissbruk och annat så de pengarna är borta idag.

Om jag tittar bakåt så skulle jag investerat i bra utrustning hemma, som en bra dator, kört LASEK, köpt en 3d-skrivare etc. Iof fanns inte dom grejerna när jag var 18 (början av 2000-talet) men du fattar.

Med 500k skulle jag kunna sitta 1 år och lära mig androidprogrammering och sedan köra heltid 1 år till med att utveckla ett roligt spel. Sannolikheten att du kommer tjäna pengar på det sättet är större än skitfonder.

DU är 19, du kommer nog hitta ett sätt att investera dessa pengar med åren. Men om du tror att du som oerfaren 19åring kommer göra superklipp på börsen som värsta hajen så kan jag säga en sak... du kommer bli överkörd. Jag lovar att du skulle köpt fingerprint cards för 1 månad sen.

Jag är övertygad om att han skulle kasta bort pengarna på att försöka utveckla nått jävla spel,idiotisk tanke..
Och spela bort 400k,du ska nog inte ge några råd när du inte kan ta hand om dig själv hehe..
Citera
2015-11-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl

Nej. Nej. Nej.

Man behöver inte hitta nästa Fingerprint för att bli rik på aktier. Ett väldiversifierat sparande över tid i globalfonder kommer ge mycket pengar. 500 000 är en bra grund, och om man sedan sätter av någon tusenlapp av lönen varje månad och har disciplinen att bara låta det växa så kommer det gå bra.

Det du föreslår är alltså att han skulle leva upp pengarna i två år och sedan ha ett jävla spel? Han är inte den enda som skulle producera spel så sannolikheten att just hans skulle slå igenom är väldigt liten.

Har man spelat bort 400 000 så kanske man inte ska råda andra vad de ska göra angående ekonomiska frågor. Lite självinsikt måste man ha.
Citera
2015-11-01, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Jag är övertygad om att han skulle kasta bort pengarna på att försöka utveckla nått jävla spel,idiotisk tanke..
Och spela bort 400k,du ska nog inte ge några råd när du inte kan ta hand om dig själv hehe..

Tänkte dra till Las Vegas och satsa allt på rött, låter det bra?
Citera
2015-11-01, 08:55
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Tänkte dra till Las Vegas och satsa allt på rött, låter det bra?
Det låter jättebra. Får nån smartare ta över dina stålar och förvalta dem bättre..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in