Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-31, 23:48
Medlem
Apologists avatar
Ja, ni vet han som skrev The Art of War. Sun Tzus mästerverk innehåller massor av kluriga filosofiska betänkligheter.

Vad är det som skiljer mellan att vara en bra teoretiker o en bra filosof???? Vad är det som skiljer Sun Tzu från mästarna i filosofi; ex Socrates, Plato, and Aristotle????
Citera
2015-11-02, 07:07
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vad är det som skiljer mellan att vara en bra teoretiker o en bra filosof???? Vad är det som skiljer Sun Tzu från mästarna i filosofi; ex Socrates, Plato, and Aristotle????

En bra filosof kan upplysa problem och tänka på nya kreativa sätt. En bra teoretiker kan dra slutsatser eller bygga upp en helbild. Vill inte påstå att Socrates, Platon etc var mästarfilosofer. De låg före sin tid och la grunden för mycket som många andra spann vidare på.
Citera
2015-11-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ja, ni vet han som skrev The Art of War. Sun Tzus mästerverk innehåller massor av kluriga filosofiska betänkligheter.

Ja, The Art of War är en klassiker. Jag tycker den har mycket mer att lära moderna människor än t ex Clausewitz "Om Kriget". Även för oss som inte är militärer utan vill tillämpa strategin i allmänna sammanhang. Om något skulle jag jämföra den med Machiavellis "Fursten".

Med det sagt så är Sun Tzu lite av ett "one hit wonder" enligt mig. Såvitt jag vet är han inte känd för något annat än just den iofs genialiska lilla boken om ett väldigt avgränsat ämne. Därför kan han inte jämföras med Sokrates/Platon eller med Aristoteles, som hade mycket mer att säga om många fler ämnen, och där ju också deras idéer fortsatt att vara högst relevanta.

Distinktionen mellan en "teoretiker" och en "filosof" tycker jag låter subjektiv. Jag antar att vi ser filosofi som ett avgränsat ämne med bestämda underkategorier (etik, logik, metafysik osv) och att den som hittar på teorier inom ett annat område (strategi i Sun Tzes fall) kanske inte skulle klassas som just filosof av alla?
Citera
2015-11-03, 14:41
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Distinktionen mellan en "teoretiker" och en "filosof" tycker jag låter subjektiv. Jag antar att vi ser filosofi som ett avgränsat ämne med bestämda underkategorier (etik, logik, metafysik osv) och att den som hittar på teorier inom ett annat område (strategi i Sun Tzes fall) kanske inte skulle klassas som just filosof av alla?

Jag tycker att det är intressant för var gränsen går mellan poet, filosof o teoretiker.

Poeten behöver väll inte alltid lägga fram argument som följer logik utan går mer på känsla.
Filosofen har bra argument även fast inte teoretiskt alltid är korrekt.
Medans teoretikern har bra argument som följer en viss teori men behöver inte för det vara praktiskt.

Med andra ord behöver dessa tre klasser inte vara realistiska eller praktiska (även fast många är det).

Sun Tzu hamnar i en salig blandning av poet, filosof, teoretiker o realist.

Värt att tänka på är att The Art Of War är hans livsverk, det tog en livstid att skriva boken. Det förekom många redigeringar genom åren och det är nog därför den är så fantastisk. Poesin är levande, argumenten är bra m.m.
Citera
2015-11-04, 04:09
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Om vi ska kunna besvara din rubrikfråga måste vi först veta vad en bra filosof är.

Är det:

- En känd filosof?

- En filosof med klara resonemang?

- En filosof som gör människor lyckliga?

...eller någon annan aspekt?

Många verkar åtminstone vara överens om att han var en bra strateg, och personligen tycker jag att han har bidragit med många visa riktlinjer i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in