2005-11-02, 15:56
Medlem
Frangsters avatar
Folk kommer väl slå sig för pannan när dom läser detta, men iaf. Hur ska jaga tillaga en bit lövbiff? Jag blev så jävla sugen på lövbiff, pommes och b-sås..
Måste den marineras eller kastar jag i den i en stekpanna med lite olja och lägger till lite kryddor??
Citera
2005-11-02, 16:06
Medlem
alrunans avatar
Jag brukar dela en vitlöksklyfta och gnida in köttet med. Sedan på med salt och en massa härlig nykrossad svartpeppar. En liten stund på var sida i stekpannan och vips. Klar!
Citera
2005-11-02, 16:27
Medlem
Hispers avatar
Het stekpanna är också en viktig parameter, lövbiffen skall stekas och inte "kokas"
Citera
2005-11-02, 16:35
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Het stekpanna är också en viktig parameter, lövbiffen skall stekas och inte "kokas"

Absolut helt rätt. Men det gäller faktiskt allt stekt kött. Hög temperatur på pannan och stek den hastigt på båda sidorna. Viktigt att du inte steker lövbiff för länge, den blir lätt seg, torr och tråkig annars.

Marinera gör man oftast med kött som är rätt segt och behöver möras upp. Eftersom marinader alltid ska ha någon form av syra i sig för att lösa upp muskelfibrerna i köttet. Vissa köttsortet behöver man nästan aldrig marinera, t ex entrecôte och oxfilé som är de finaste bitarna.

Cheers
//Ralphie
Citera
2005-11-02, 17:14
Medlem
Morticians avatar
Ett litet påpekande bara. Jag skulle nog klassa ryggbiff som "finare" än entrecôte.
Citera
2005-11-02, 23:36
Medlem
Grårävs avatar
Riktigt tunna köttbitar skall knappt se botten av stekpannan

Stek i rejält het panna, inte mer än 30 sekunder på varje sida.
Klart.
Citera
2005-11-03, 01:49
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Ett litet påpekande bara. Jag skulle nog klassa ryggbiff som "finare" än entrecôte.

Möjligt att man kan göra det om man så vill. Min poäng var bara att entrecôte är i regel rejält fettsprängt och blir därför inte lika lätt torrt, och följaktligen behöver man inte heller marinera det.
Citera
2005-11-03, 11:24
Medlem
m68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Håller med tycker att entrecote har blivit en bit fettslams bara, det har verkligen blivit dålig kvalite på det köttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in