Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är inte lufttillgången i rummet som kan ge högre halt utan det är om brännaren är saftigt feljusterad i gas-/luftblandning. Om det vore dålig syrgastillgång i rumsluften som gjorde det så hade man haft allvarligare problem för länge sedan än att spisen börjar ge mer CO än vanligt. Däremot är ju god ventilation a och o för att späda ut avgaserna till ofarlig halt.
Den generella bristen på luft kan absolut ge högre halter av CO. Det har skett flera sådana olyckor då folk använt gasolbrännare i slutna utrymmen. Men håller nog faktiskt med dig om det är troligare med felaktiga brännare i det här fallet. Det finns dock mig veteligen inga uppgifter på hur länge man använt aktuell gasugn. Principen är ju densamma oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
...
Det är bara konstigt det där som stod om att det var något i kylrummet, där har man ju fan inget med CO vilket fortfarande får mig att misstänka CO2-förgiftning trots att det skrivits om CO.
Det håller jag som uteslutet. Sjukvården gör inte en sån förväxling. Det är mer troligt att uttalandet om kylrummet är en groda.
Senast redigerad av pf10 2016-01-05 kl. 00:05.
Citera
2016-01-05, 06:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nu kommer nästa dumma fråga:

Min uppfattning om CO2 är att kroppen har ett mycket bra inbyggt varningssystem mot CO2. Att när halten av CO2 i blodet stiger över en viss nivå får man kvävningskänslor och panik.

Har jag haft fel hela tiden?
Citera
2016-01-06, 03:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Min uppfattning om CO2 är att kroppen har ett mycket bra inbyggt varningssystem mot CO2. Att när halten av CO2 i blodet stiger över en viss nivå får man kvävningskänslor och panik.

Alkohol bryts ner utav kroppens inbyggda enzymsystem, så där har kroppen ett försvar mot det giftet. Men kroppen har inget försvar emot CO2 annat än att få andas frisk luft igen. Man kan söva många djur med CO2 och vad jag sett så får de ingen panik, de blir medvetslösa direkt. Om CO2-koncentrationen är över 10 % så blir en människa medvetslös inom en minut. Kända dokumenterade koldioxid-förgiftningar på människor gäller mest dem som sysslar med dykning och tex att klättra ner i dåligt ventilerade brunnar (tex gödselbrunnar), grottor, tunnlar eller i vulkaniska områden. Brandsläckare innehåller i många fall CO2 och om man använder dem gör man klokt i att vädra ordentligt

En eventuell CO2-förgiftning brukar inte ge några restsymptom annat än ifall att medvetslösheten varat länge. Ibland då och då uppkommer det fall med dykare finns där de hade fått lättare minnesförlust.

Varningssystem i kroppen nja, något riktigt sådant finns inte, men de som inandats höga CO2-halter upplever ofta att luften känns instängd, ovädrad. Det finns dock exempel på människor som tuppat av pga högt CO2 utan att de upplevt någon specifik känsla innan.
Citera
2016-01-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Även om det möjligen finns situationer där CO2-halten är gynnsam för att skapa illamående så tror jag inte att detta är något man kan räkna med. Det som borde hända är att man andas mer eftersom andningsimpulsen i första hand styrs av CO2-halten i blodet och syrenivån först i andra hand. Så om man har farliga nivåer av CO2 i atmosfären kommer personer som vistas i den bara kippa efter andan än mer och förvärra läget. Precis som DrSvenne skriver kan CO2 användas som sövande gas och till skillnad från CO kan CO2 hyggligt enkelt ventileras ut.

Men "illamående" är givetvis väldigt psykosomatiskt och det går väl att tänka sig situationer där minsta avsteg från komfortabel atmosfär inducerar illamående rent allmänt. Men något varningssystem är det inte frågan om för det vore kontraproduktivt. Det enda man kan "svara" med är att andas mer och om CO2-halten i blodet är hög på grund av hög halt i omgivande atmosfär, ja då kan läget egentligen bara förvärras. Så det är inte mycket mening med något "varningssystem". Hyperventilera o.dyl som är förknippat med bl.a. panikattacker är också en typisk icke-ändamålsenlig effekt (som kan leda till illamående och ökar CO2).
Citera
2016-01-20, 21:54
Medlem
Lian.Vendls avatar
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2016/01/21/pizzaugn-tros-ligga-bakomgasolyckan/

Ser man på... Gasoldriven pizzaugn med bristfällig syretillförsel samt undermålig ventilation = kolmonoxid-förgiftning. Ingen skräll om man inte är en pajas
Citera
2016-01-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2016/01/21/pizzaugn-tros-ligga-bakomgasolyckan/

Ser man på... Gasoldriven pizzaugn med bristfällig syretillförsel samt undermålig ventilation = kolmonoxid-förgiftning. Ingen skräll om man inte är en pajas
Jo det verkar som om vi som var inne på det här spåret hade rätt. Detta är ju knappast något som är konstigt dock. Anmärkningsvärt är väl att ägaren fått tillstånd för hanteringen (om informationen i artikeln nu stämmer).
Citera
2016-01-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är riktigt, - CO2-flaskorna behövs ju för att ölen ska kunna pressas upp till tappstället + att det ska smaka gott, men de finns ju ofta i ett kylutrymme längst ner i källaren där vädring inte alltid är möjligt
Nja att det ska smaka gott är inte riktigt sant. Smaken i öl får man bäst fram om man får ut mycket av kolsyran ur ölet varvid ett smakrikt proteinskum bildas. Kolsyra i öl ger annars effekten av att man blir väderspänd och ölen smakar i princip inget... På bättre ställen serveras öl som pumpas upp för hand istället för att tryckas upp just på grund av smakförsämringen.
I buteljerad öl med ganska lite kolsyra finns ibland ampuller med kvävgas istället som fungerar skumbildande.
Citera
2016-01-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jo det verkar som om vi som var inne på det här spåret hade rätt. Detta är ju knappast något som är konstigt dock. Anmärkningsvärt är väl att ägaren fått tillstånd för hanteringen (om informationen i artikeln nu stämmer).
Frågan är om det är ägaren som slarvat, eller någon installatör eller om det är hyresvärdens ansvar. Det verkar ju vara frågan om två fel. Dålig ventilation och dålig förbränning. Om jag tolkar artikeln rätt, dvs.

Dylika undersökningar, bli det ö.h.t. offentliga? De är ju vare sig haveriutredningar av HavKom eller förundersökningar som går till åtal, utan något mellanting. Det hade varit intressant att läsa, nämligen, för nyhetsartiklarna är ju rätt nonsensartade. Man kan ju tolka "ventilation" i artikeln både som huset/rummets ventilation eller något som är specifikt integrerat i själva spisen.

Märkligt att inte dylika spisar/installationer har CO2- och CO-larm. Gasollarm finns säkert, men det är ju inte felet här.

Edit: Som jag frågade tidigare i tråden, hur vanligt är det att dessa spisar går på el respektive gasol respektive stadsgas?
Citera
2016-01-23, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Frågan är om det är ägaren som slarvat, eller någon installatör eller om det är hyresvärdens ansvar. Det verkar ju vara frågan om två fel. Dålig ventilation och dålig förbränning. Om jag tolkar artikeln rätt, dvs.
Det är verksamhetsutövaren som är huvudansvarig, ingen annan. Nu har man ju dock gjort bedömningen att brott inte begåtts. Dålig ventilation leder för övrigt till dålig förbränning.

Citat:
Dylika undersökningar, bli det ö.h.t. offentliga? De är ju vare sig haveriutredningar av HavKom eller förundersökningar som går till åtal, utan något mellanting. Det hade varit intressant att läsa, nämligen, för nyhetsartiklarna är ju rätt nonsensartade. Man kan ju tolka "ventilation" i artikeln både som huset/rummets ventilation eller något som är specifikt integrerat i själva spisen.
...
Javisst, det är kommunen (räddningstjänsten) som har gjort denna utredning. Det är en offentlig handling.
Citera
2016-01-23, 19:27
Medlem
Citat:
Det är verksamhetsutövaren som är huvudansvarig, ingen annan. Nu har man ju dock gjort bedömningen att brott inte begåtts. Dålig ventilation leder för övrigt till dålig förbränning.
Nja, jo, det gör det väl men jag är osäker på om det är lokalens ventilation eller mer specifikt tilluft till ugnen som är problemet. Skulle själva lokalens luft vara så dålig så skulle andra saker visat sig långt före. Exempelvis skulle CO2-halten skjuta i höjden lång innan CO-nivån blev ett problem. Nu verkar det ju som att något har varit felinställt/fel på själva ugnen och den dåliga ventilationen möjligtvis kan ha hindrat CO från att vädras ut. Men, som sagt, utredningen hade varit intressant att läsa eftersom nyhetsartiklarna inte säger så mycket. "Dålig ventilation" kan ju som sagt betyda minst tre saker. Dåligt tillflöde i lokalen, dåligt tillflöde till ugnen eller dåligt utflöde. Den första och sista är givetvis olika sidor av samma sak, men poängen är att om förbränningen var dålig på grund av själva lokalens brist på syre så hade andra effekter visat sig långt tidigare. Så jag tror som sagt att den dåliga ventilationen (om den avser lokalen) mer hindrade CO från att ventileras ut än att den i sig bidrog till att CO bildades. Det kan man också möjligtvis läsa mellan raderna i nyheten, en "kombination" av inställning av ugnen och inställning av ventilation skulle ha gett problemet.

Citat:
Javisst, det är kommunen (räddningstjänsten) som har gjort denna utredning. Det är en offentlig handling.
Strålande! Vet du var man kan hitta den? Jag sökte lite snabbt och lojt på Helsingborgs kommuns hemsida och räddningstjänstens hemsida, men hittade ingenting.
Citera
2016-01-23, 23:11
Medlem
Citat:
Nja, jo, det gör det väl men jag är osäker på om det är lokalens ventilation eller mer specifikt tilluft till ugnen som är problemet. Skulle själva lokalens luft vara så dålig så skulle andra saker visat sig långt före. Exempelvis skulle CO2-halten skjuta i höjden lång innan CO-nivån blev ett problem. Nu verkar det ju som att något har varit felinställt/fel på själva ugnen och den dåliga ventilationen möjligtvis kan ha hindrat CO från att vädras ut. Men, som sagt, utredningen hade varit intressant att läsa eftersom nyhetsartiklarna inte säger så mycket. "Dålig ventilation" kan ju som sagt betyda minst tre saker. Dåligt tillflöde i lokalen, dåligt tillflöde till ugnen eller dåligt utflöde. Den första och sista är givetvis olika sidor av samma sak, men poängen är att om förbränningen var dålig på grund av själva lokalens brist på syre så hade andra effekter visat sig långt tidigare. Så jag tror som sagt att den dåliga ventilationen (om den avser lokalen) mer hindrade CO från att ventileras ut än att den i sig bidrog till att CO bildades. Det kan man också möjligtvis läsa mellan raderna i nyheten, en "kombination" av inställning av ugnen och inställning av ventilation skulle ha gett problemet.
Artikeln nämner att CO bildades när en ventilationslucka stod i ett visst läge. Det är alltså inte säkert att ventilationsförutsättningarna hela tiden varit samma under den tid som verksamheten pågick, men håller med om att det hade varit mer intressant att läsa utredningen direkt än att förlita sig på en nyhetsartikel.

Citat:
Strålande! Vet du var man kan hitta den? Jag sökte lite snabbt och lojt på Helsingborgs kommuns hemsida och räddningstjänstens hemsida, men hittade ingenting.
Man lägger sällan ut olycksutredningarna på sin hemsida, även om det finns vissa kommuner som gör det. Man får tillgång till den genom att ringa eller maila till räddningstjänsten, under förutsättning att rapporten nu är helt färdig vill säga.
Citera
2016-01-31, 18:51
Medlem
Citat:
Artikeln nämner att CO bildades när en ventilationslucka stod i ett visst läge. Det är alltså inte säkert att ventilationsförutsättningarna hela tiden varit samma under den tid som verksamheten pågick, men håller med om att det hade varit mer intressant att läsa utredningen direkt än att förlita sig på en nyhetsartikel.
Precis min tanke. Men om det handlar om lokalens ventilation handlar det snarare om att bildad kolmonoxid inte har ventilerats ut. Handlar det om någon ventilation specifikt för ugnen, då handlar det snarast om dålig lufttillförsel.

Som sagt, det är ju knepigt att tolka vad nyheten egentligen skriver/menar, men en tolkning som åtminstone är väldigt rimlig är att när spisen var i ett speciellt läge (som kan ha med lufttillförsel att göra och vara ett slags "ventilation") så blev förbränningen dålig och CO bildades i högre än normala (som är mycket låga) nivåer, och när lokalens ventilation i sin tur var i ett visst läge började dessa CO-nivåer bli kännbara i lokalen (och CO2 och kanske vissa svavelföreningar, o.dyl, också ökade i halt som troligtvis inte är farliga men kan orsaka ett obehag).

Får se om jag orkar ta reda på hur man begär ut rapporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in