Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Pizzerian fortfarande stängd. Ev. behövs fler tekniska undersökningar.
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/11/04/pizzerian-annu-stangd-efter-gasolycka/
Enligt de senaste artiklarna på hd är det tydligen obekräftat att gasen kommer från kylrummet. Det står dock helt klart att det är kolmonoxidförgiftning då det stämmer överens med symptomen och de allvarligast skadade behandlats i tryckkammare. Enligt artiklarna har pizzerian dessutom ett förråd för gasflaskor. Jag är tämligen säker på att lösningen går att hitta i en ofullständig förbränning av gasol.
Citera
2015-11-10, 17:32
Medlem
Den tekniska undersökningen är nu klar men man går än så länge inte ut med orsaken till olyckan. Får hoppas att det kommer snart. Det finns inte längre några brottsmisstankar.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/11/10/utredningen-av-gasolyckan-ar-klar/
Citera
2015-12-11, 21:03
Medlem
Lian.Vendls avatar
Inte mycket nytt, men det är inga tvivel kring att det rör sig om kolmonoxidförgiftning.
Orsaken verkar vara en kombination av gaseldad ugn och bristfällig ventilation, men det är inte fullt utrett ännu.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/12/10/olyckan-pa-pizzerian-inget-brott/
Citera
2016-01-03, 20:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Inte mycket nytt, men det är inga tvivel kring att det rör sig om kolmonoxidförgiftning.
Orsaken verkar vara en kombination av gaseldad ugn och bristfällig ventilation, men det är inte fullt utrett ännu.

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/12/10/olyckan-pa-pizzerian-inget-brott/

Några, så vitt jag kan bedömma, mycket medicinkunniga personer har uttryckt sig i tråden.

Kan någon som är lika kunnig inom förbränningsteknik upplysa oss om hur sannolikt det är att det bildas stora mängder CO vid förbränning av "gasol"?

Frågan kan tyckas korkad, låt mig förklara hur jag tänker: Gasol har ett mycket smalt brännbarhetsområde, dvs om inte bränsle/luftblandning är absolut rätt brinner det inte.
Citera
2016-01-03, 20:33
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Några, så vitt jag kan bedömma, mycket medicinkunniga personer har uttryckt sig i tråden.

Kan någon som är lika kunnig inom förbränningsteknik upplysa oss om hur sannolikt det är att det bildas stora mängder CO vid förbränning av "gasol"?

Frågan kan tyckas korkad, låt mig förklara hur jag tänker: Gasol har ett mycket smalt brännbarhetsområde, dvs om inte bränsle/luftblandning är absolut rätt brinner det inte.
Nan hjalp har? http://www.fogas.se/tips/om-gasol.html
Har du kalla pa att gasol inte brinner om gasol/luft inte har ratt forhallande?
Citera
2016-01-03, 22:38
Medlem
Citat:

C3H8 + 5O2 -> 3CO2 + 4H20

Som synes av formeln ovan går det åt ganska mycket syre i förhållande till propan för fullständig oxidation. Rent praktiskt innebär detta att du behöver 12 m3 luft till varje kg gasol du förbränner (se länkad artikel ovan). Råder det otillräcklig syretillförsel bildas kolmonoxid. Man ser ofta detta, mer eller mindre tydligt, genom att det sotar och lågan blir mer gulaktig. Ligger man utanför brännbarhetsområdet brinner det mycket riktigt inte alls.

Det är därför inte speciellt konstigt att det bildas kolmonoxid om man ställer in en gasoleldad ugn i ett utrymme där ventilationen inte är dimensionerad för ändamålet.
Senast redigerad av pf10 2016-01-03 kl. 23:20.
Citera
2016-01-04, 17:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Nan hjalp har? http://www.fogas.se/tips/om-gasol.html
Har du kalla pa att gasol inte brinner om gasol/luft inte har ratt forhallande?

I länken stod det att brännbarhetsområdet för gasol är 2-10% medan det är 2-8% för bensin. Jag hade för mig att brännbarhetsområdet var ännu smalare.

Det stod dessutom att det de facto kan bildas koloxid vid förbränning av gasol.
Citera
2016-01-04, 18:09
Medlem
Citat:
I länken stod det att brännbarhetsområdet för gasol är 2-10% medan det är 2-8% för bensin. Jag hade för mig att brännbarhetsområdet var ännu smalare.

Det stod dessutom att det de facto kan bildas koloxid vid förbränning av gasol.
Vet inte om jag förstod din fråga till fullo. Det finns ett läge på brännbarhetsområdeskurvan som kallas idealisk blandning. För propan ligger denna på 4%. Det är då stökiometri råder, dvs du har tillräcklig mängd syre för att fullständigt oxidera (förbränna) ämnet enligt ovan formel. Detta ger ingen kolmonoxid vid förbränning av gasol. Ligger du över denna punkt på kurvan (till och med 10%) så har du lite för mycket bränsle i förhållande till luft/syre för en fullständig förbränning och det är då det bildas kolmonoxid.

2C3H8 + 9O2 -> 4CO2 + 2CO + 8H2O

Ovanstående tekniska detaljer kanske inte är jätteintressanta för de flesta i den här diskussionen. Helt klart är i alla fall man bör tänka till om man ska använda gasoldriven utrustning inomhus och säkerställa att ventilationen är tillräcklig.
Senast redigerad av pf10 2016-01-04 kl. 18:15.
Citera
2016-01-04, 19:56
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vet inte om jag förstod din fråga till fullo. Det finns ett läge på brännbarhetsområdeskurvan som kallas idealisk blandning. För propan ligger denna på 4%. Det är då stökiometri råder, dvs du har tillräcklig mängd syre för att fullständigt oxidera (förbränna) ämnet enligt ovan formel. Detta ger ingen kolmonoxid vid förbränning av gasol. Ligger du över denna punkt på kurvan (till och med 10%) så har du lite för mycket bränsle i förhållande till luft/syre för en fullständig förbränning och det är då det bildas kolmonoxid.

2C3H8 + 9O2 -> 4CO2 + 2CO + 8H2O

Ovanstående tekniska detaljer kanske inte är jätteintressanta för de flesta i den här diskussionen. Helt klart är i alla fall man bör tänka till om man ska använda gasoldriven utrustning inomhus och säkerställa att ventilationen är tillräcklig.

Tack för ditt svar, det var precis ett sånt utförligt och överskådligt svar jag var ute efter.

Jag hade fått för mig(helt om bakfoten visade det sig nu) att det knappt bildas CO vid förbränning av gasol. Jag läste kemi på gymnasiet, fick tom VG i ämnet, men det är över 15 år sedan.

Frågan kan ha tyckts mycket dum, men jag har alltid fått beröm av kamrater och lärare när jag har gått utbildningar, just för att jag vågar ställa dumma frågor, som kanske nån annan också satt och klurade på men inte vågade ställa.
Citera
2016-01-04, 21:48
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, det var precis ett sånt utförligt och överskådligt svar jag var ute efter.

Jag hade fått för mig(helt om bakfoten visade det sig nu) att det knappt bildas CO vid förbränning av gasol. Jag läste kemi på gymnasiet, fick tom VG i ämnet, men det är över 15 år sedan.
Det gör det inte heller om man till exempel är utomhus med gasolgrillen eller om man använder utrustning inomhus och ventilationen är rätt dimensionerad. Det är när man "stänger in" förbränningen och begränsar syret som problemen kommer. Detta gäller inte bara gasol för övrigt.

Citat:
Frågan kan ha tyckts mycket dum, men jag har alltid fått beröm av kamrater och lärare när jag har gått utbildningar, just för att jag vågar ställa dumma frågor, som kanske nån annan också satt och klurade på men inte vågade ställa.
Det är jättebra att man frågar. Det finns inga dumma frågor enligt mitt tycke.
Senast redigerad av pf10 2016-01-04 kl. 22:20.
Citera
2016-01-04, 22:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Allt som innehåller kol vilket även gasol gör bildar något lite CO även vid bästa möjliga praktiska förbränningsförhållanden. Gasformiga bränslen har så bra blandning mellan luft och bränsle att det oftast blir försumbar halt CO vid förbränning i sånt som spisar. Här är en amerikansk skrift om CO från gasspisar som säger att det får förekomma max 800 ppm (0,8 promille) CO i outspädda avgaser från gasspisar. Då propan är populärt i USA och det är i stort sett vad vi har i gasolflaskorna så antar jag att det är relevant även för en svensk gasolspis.

Det är inte lufttillgången i rummet som kan ge högre halt utan det är om brännaren är saftigt feljusterad i gas-/luftblandning. Om det vore dålig syrgastillgång i rumsluften som gjorde det så hade man haft allvarligare problem för länge sedan än att spisen börjar ge mer CO än vanligt. Däremot är ju god ventilation a och o för att späda ut avgaserna till ofarlig halt.

Om inte brännaren är helt feljusterad så är det CO2-halten som kommer att ta livet av en innan CO-halten blir dödlig vilket också är fallet med avgaserna från en varmkörd katalysatorförsedd bensinmotor. CO är ju som sagt c:a 50-100 gånger giftigare än CO2 men CO2 förekommer normalt i så mycket högre halt, flera tusen gånger CO-halten i avgaserna från brännaren så det blir ändå CO2 som sätter gränsen. Om inte brännaren är åt helvete justerad alltså, då vet jag inte hur det kan bli.

Det är bara konstigt det där som stod om att det var något i kylrummet, där har man ju fan inget med CO vilket fortfarande får mig att misstänka CO2-förgiftning trots att det skrivits om CO.
Citera
2016-01-04, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Men jisses vad du är trög!
Har du ens nån aning om varför CO är giftigt och CO2 inte är det?
Hint: Samma anledning som O2 och O3.

Nej det är fel - O3 dvs Ozon har en oxiderande och etsande effekt och på sikt skadar de små lungblåsorna (alveolerna) i lungorna vilket ger upphov till lungödem, dvs vätska i lungorna, som måste tappas ut annars dör man.

Även så kan slemhinnorna inne i näskaviteterna och munhålan ta skada och får en irriterad yta. Ytterst ovanlig förgiftning eftersom alla miljöer där Ozon finns i större koncentrationer är i lab-miljöer, och mig veterligt finns knappt några dokumenterade förgiftningsfall. Pga att man där är medveten om riskerna och håller gasen väl innesluten.

Kolmonoxid däremot har en helt annan giftverkan, CO molekylen blockerar blodets hemoglobin ifrån att ta upp syre, kroppen kvävs långsamt. Kolmonoxid är särskilt lömskt eftersom det har en ackumulerande effekt på så vis att även om koncentrationen är låg så ackumuleras gifteffekten över tid. Det är därför man är noga med Kolmonoxid i bla bilavgaser. Kolmonoxid kan uppstå särskilt vid ofullständig förbränning av ved, grillkol, olja, gasol, propan och naturgas och sk stadsgas, om brännaren är dåligt inställd. Haha - jag läste för längesedan om någon som eldade så många stearinljus att denne blev förgiftad...

Koldioxid å sin sida har en egen giftverkan - skunkjobb har rätt - bla i det att den försämrar prestationsförmågan , snabbt ökande trötthet, och försämrar andningsförmågan, andningscentrum i hjärnan börjar att krångla. Någon forskargrupp har liknat koldioxidförgiftning med alkoholförgiftning dock utan att man känner någon nämnvärd berusning. Mekanismen har vissa likheter. Är koldioxidhalten hög så blir man medvetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag känner för att räkna lite ikväll så: Som köldmedium i en kylanläggning på en pizzeria skulle det säkert röra sig om väldigt liten mängd CO2, kanske ett par hekto men gasen kan ju ha läckt från en med CO2 trycksatt ölkagge som förvardes i ett kylutrymme/kylskåp, alltså inte kylanläggningen i sig.

Den minsta flaskan AGA säljer till öltappar är på 3,7 kg CO2. Gasen har en densitet på 2 kg/m³ (vid NTP) och man blir saftigt illamående och kan tuppa av vid c:a 5 vol-% CO2 i luft. 5 % innebär alltså att en viss volym gas räcker för att uppnå den halten i 20 gånger så stor luftvolym (100/5). Jag avrundar till 4 kg CO2 i flaskan, delar på 2 för densiteten och tar sedan gånger 20, den minsta flaskan räcker för att få 5 % CO2 i en luftvolym på 40 m³ om hela volymen är totalomblandad. Det är inget stort rum men så är gasen tung och kan ha högre koncentration i näshöjd än vid taket vilket gör att den lilla flaskan räcker till en större lokal än beräkningen gav. Nästa flaskstorlek är på 10 kg och man kan må rätt dåligt även vid lägre halt än 5 %. Det vore inte konstigt om innehållet i en normal CO2-flaska för öltappar räckte för att göra folk riktigt dåliga på en medelstor pizzeria.

Det är riktigt, - CO2-flaskorna behövs ju för att ölen ska kunna pressas upp till tappstället + att det ska smaka gott, men de finns ju ofta i ett kylutrymme längst ner i källaren där vädring inte alltid är möjligt -

Förr hade kylanläggningar ofta ammoniak som köldmedium men det är giftigt och mycket irriterande, giftverkan försvinner dock vanligen snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo förvisso men jag fnular lite på att deras mätare inte är tillräckligt specifik utan kanske kan visa xx ppm CO fast det egentligen är yy ppm CO2. Att de tror att det läckt från en kylanläggning får mig att tro att det inte är CO eftersom det inte finns några kylanläggningar med CO men däremot CO2. Plus att CO2 används till fatöltappar vilket många pizzerior har om det nu inte skulle vara kylanläggningen som läckt.

Ja, de flesta mätarna är byggda på IR-spekrometri vilket jag arbetat mycket med, - Det stämmer att de kan visa fel värden om den analyserade gasen inte är relativt normal luft man mäter. Att mäta flera gaser samtidigt med IR-spektroskopi är rätt så komplicerat, tex för bilavgaser mätes ju HC och NOx och CO.

Att man i artikeln nämner om att olyckan gäller Kolmonoxid kan bero på att svår (Koldioxid-) CO2-förgiftning påminner starkt om den första.
Senast redigerad av DrSvenne 2016-01-04 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in