• 1
  • 2
2015-10-31, 16:46
Medlem
rezonens avatar
Hej!

Har tänkt att skapa ett Avanza konto där jag ska spara till ett barn.

Vad jag förstått efter läsning är det smart att skapa ett såkallat ISK konto.

Det kommer att sättas in 200kr per månad.

Hur ska jag distrubera pengarna? Via vilka fonder?

Dom jag tror verkar bra är nedan

-----

Avanza Zero : 100kr per månad

Länsförsäkringar Global Index : 100kr per månad

-----

Vad tycker ni om detta ? Förslag och tips är välkommna!
Citera
2015-10-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezonen
Hej!

Har tänkt att skapa ett Avanza konto där jag ska spara till ett barn.

Vad jag förstått efter läsning är det smart att skapa ett såkallat ISK konto.

Det kommer att sättas in 200kr per månad.

Hur ska jag distrubera pengarna? Via vilka fonder?

Dom jag tror verkar bra är nedan

-----

Avanza Zero : 100kr per månad

Länsförsäkringar Global Index : 100kr per månad

-----

Vad tycker ni om detta ? Förslag och tips är välkomna!

Om inga vinster realiseras på 20 år låter det pundigt med ett ISK konto.
Citera
2015-10-31, 16:58
Medlem
SparkMans avatar
Avanza har speciella konton med kapitalförsäkring för barn. Kör på det istället.

Har själv ett sådant konto till min unge. Fungerar väldigt bra och pengarna växer fint där.

Förde över ca 1000kr/månad i ett par tre år. Sedan översteg kontot 100k kr och då var det inte värt att föra över pengar längre.
Citera
2015-10-31, 17:44
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Avanza har speciella konton med kapitalförsäkring för barn. Kör på det istället.

Har själv ett sådant konto till min unge. Fungerar väldigt bra och pengarna växer fint där.

Förde över ca 1000kr/månad i ett par tre år. Sedan översteg kontot 100k kr och då var det inte värt att föra över pengar längre.

Okej låter bra!

Kan du förklara lite hur man startar sånt konto och hur det fungerar ?
Citera
2015-10-31, 17:59
Medlem
Razys avatar
Citat:
Okej låter bra!

Kan du förklara lite hur man startar sånt konto och hur det fungerar ?

Så svårt kan det väl inte vara att hitta information om det?

Men men. Jag hjälper dig lite på traven:
https://www.avanza.se/konton/kapital...ring-barn.html
Citera
2015-10-31, 18:43
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Så svårt kan det väl inte vara att hitta information om det?

Men men. Jag hjälper dig lite på traven:
https://www.avanza.se/konton/kapital...ring-barn.html

Detdär har jag redan hittat och läst igenom men tack endå!

Tänkte mer om det fungerar på samma sätt som ett IKS konto, dvs att man kan månadsspara i ett konto osv.

Hur är det med fonder osv ? Verkar dom jag listade där uppe bra ?
Citera
2015-10-31, 18:51
Medlem
Razys avatar
Citat:
Detdär har jag redan hittat och läst igenom men tack endå!

Tänkte mer om det fungerar på samma sätt som ett IKS konto, dvs att man kan månadsspara i ett konto osv.

Hur är det med fonder osv ? Verkar dom jag listade där uppe bra ?

Kontot är en Kapitalförsäkring och fungerar i stort sett likadant som ett ISK, så du kan med andra ord månadsspara.

Avanza Zero och LF Global är två bra fonder som du helt klart kan köra på. Jag har själv LF Global i min portfölj. Istället för Avanza Zero har jag Spiltan Investmentbolag. Båda är bra fonder, och det handlar egentligen bara om vad man själv tycker känns bra.
Citera
2015-10-31, 18:53
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Kontot är en Kapitalförsäkring och fungerar i stort sett likadant som ett ISK, så du kan med andra ord månadsspara.

Avanza Zero och LF Global är två bra fonder som du helt klart kan köra på. Jag har själv LF Global i min portfölj. Istället för Avanza Zero har jag Spiltan Investmentbolag. Båda är bra fonder, och det handlar egentligen bara om vad man själv tycker känns bra.

Okej tack, finns det något annat speciellt att tänka på vid sånthär sparande ?

Såsom att man måste byta fonder/hålla regelbunden koll på dom osv, eller kan man månadsspara i dom och kolla till nångång om året så det inte går helt åt helvete ?
Citera
2015-10-31, 19:00
Medlem
Razys avatar
Citat:
Okej tack, finns det något annat speciellt att tänka på vid sånthär sparande ?

Såsom att man måste byta fonder/hålla regelbunden koll på dom osv, eller kan man månadsspara i dom och kolla till nångång om året så det inte går helt åt helvete ?

Ja du bör tänka på att fortsätta spara även när börsen går ner kraftigt. Har du möjlighet så köp för lite extra just då. Anledningen till detta är att börsen alltid återhämtar sig och går upp över lite längre tid.

Om du vill ha någon speciell fördelning, säg 60% LF Global och 40% Avanza Zero, så kan du gå in någon gång per år och sälja av/köpa för att hålla den fördelningen så som du önskar, men om så inte är fallet är det i princip bara att sätta igång det och glömma bort det tills pengarna ska användas.
Citera
2015-10-31, 20:14
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Ja du bör tänka på att fortsätta spara även när börsen går ner kraftigt. Har du möjlighet så köp för lite extra just då. Anledningen till detta är att börsen alltid återhämtar sig och går upp över lite längre tid.

Om du vill ha någon speciell fördelning, säg 60% LF Global och 40% Avanza Zero, så kan du gå in någon gång per år och sälja av/köpa för att hålla den fördelningen så som du önskar, men om så inte är fallet är det i princip bara att sätta igång det och glömma bort det tills pengarna ska användas.

Okej tack!

Kan inte så mycket om fonder osv så en fördelning är inget som jag känner är värt att hålla reda på för min del, blir nog att fixa konton o sen låta pengarna åka in o så blir det som det blir !
Citera
2015-10-31, 21:11
Medlem
Razys avatar
Citat:
Okej tack!

Kan inte så mycket om fonder osv så en fördelning är inget som jag känner är värt att hålla reda på för min del, blir nog att fixa konton o sen låta pengarna åka in o så blir det som det blir !

Låter klokt. Onödigt att göra det mer komplicerat än det behöver vara om man känner att man inte har behovet av att sätta sig in i det.

Lycka till!
Citera
2015-10-31, 21:15
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Låter klokt. Onödigt att göra det mer komplicerat än det behöver vara om man känner att man inte har behovet av att sätta sig in i det.

Lycka till!

Precis, det skulle va kul att lära sig om fonder och aktier osv, men känns väldigt komplicerat och svårt, samt att jag vill ha något som ger mer pengar över tid (förhoppningsvis) än ett vanligt sparkonto!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in