Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-31, 09:06
Medlem
Hej,

Jag hoppas att köpa en lägenhet utomlands och pga detta har jag sålt hälften av mina aktier och konverterat pengarna till euro. Avanza har fixat så att jag kan växla mellan sek och euro i min aktiekonto.

Det finns en liten risk att jag inte köpa lägenheten och jag undrar vad skulle hända om jag skulle konvertera tillbaks till sek. Skulle jag bli tvungen att deklarera detta och tom betalar skatt på en eventuell vinst.

Tack,

Barry
Citera
2015-10-31, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry79
Hej,

Jag hoppas att köpa en lägenhet utomlands och pga detta har jag sålt hälften av mina aktier och konverterat pengarna till euro. Avanza har fixat så att jag kan växla mellan sek och euro i min aktiekonto.

Det finns en liten risk att jag inte köpa lägenheten och jag undrar vad skulle hända om jag skulle konvertera tillbaks till sek. Skulle jag bli tvungen att deklarera detta och tom betalar skatt på en eventuell vinst.

Tack,

Barry

Visst får du betala skatt för eventuella valutavinster.
Citera
2015-10-31, 10:14
Medlem
Hej, jag är inte alls säker på att du måste betala skatt på det, valutamarknaden är inte som alla andra marknader, kolla med skatteverket. Jg tror inte att du skall skatta.
Citera
2015-10-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Hej, jag är inte alls säker på att du måste betala skatt på det, valutamarknaden är inte som alla andra marknader, kolla med skatteverket. Jg tror inte att du skall skatta.

Självklart får han betala skatt.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/utlandskvaluta.4.233f91f71260075abe8800098753.html
Citera
2015-10-31, 18:13
Medlem
Fortfarande inte säker på att så är fallet i det här fallet, detta gäller inte valutaspekulation eller valutavinst/förlust på värdepapper, detta är en enkel valuta transaktion. Inte en transaktion som syns i VPC. Ponera att TS flyttar till det land han vill köpa i, han har köpt euros för tex 1 mill SEK, under sin vistelse utomlands spenderar han denna millen, senare sparar han ihop till den igen och överför sedan 1 mille till SEK. Menar du då att han skall betala skatt på ev vinst/förlust, det är ju inte samma pengar. (vill mest visa att detta är otroligt komplext, till skillnad till värdepapper)

Tänk linan ut, han kan säkert rapportera det som en transaktion och således betala skatt. Själv har jag senaste 15 åren bott i flera länder samtidigt, jag flyttar pengar mellan de olika valutorna dagligen, ibland stora summor, menar du att man skall hålla koll på det och och föra transaktionslogg för att sedan deklarera en ev vinst förlust?

Jag har läst vad du länkade till och jag förstår vad som står där, men jag tror inte dom syftar till den här typen av transaktioner, om TS därmot köper fastigheten och sedan säljer den så kommer han givetvis få skatta även på valutavinsten, men jag tror inte Skatteverket betraktar en valuta transaktion som TS menar som en deklarationspliktig transaktion.

Enklast är att prata med dom, dom är oftast duktiga på denna typen av frågor.

mvh
Citera
2015-10-31, 19:47
Medlem
Han kommer att få betala skatt om det blir vinst och få reducerad skatt om han gör förlust.
Transaktionen bör rapporteras till Skatteverket av Avanza. Jag tycker för övrigt att hela upplägget är något märkligt. Jag tror inte att han kan föra över sina köpta euro från Avanza till säljarens bankkonto när han har köpt fastigheten, vilket gör att han tvingas växla tillbaka till kronor och han förlorar pengar varje gång han växlar pga att Avanza har en spread. Detta gör även att han får deklarera transaktionen oavsett om han köper eller inte köper fastigheten.

Enligt Skatteverket är de enda undantagen vinst/förlust på resevaluta och valuta för levnadskostnader.
Jag skulle gissa på att en stor del av dina transaktioner kan karaktäriseras som levnadskostnader.

"Vid avyttring av utländsk valuta och av fordringar i utländsk valuta ska kapitalvinstbeskattning ske. Bestämmelserna omfattar alla typer av fordringar, till exempel obligationer, förlagsbevis, inlåningskonton i utländsk bank (bankböcker), privata skuldebrev/reverser samt sedlar och mynt i utländsk valuta. Även konvertibler, vinstandelsbevis och kapitalandelsbevis omfattas av bestämmelserna om de är utgivna i utländsk valuta, till skillnad från de som är utgivna i svenska kronor som beskattas på samma sätt som delägarrätter (aktier med mera).

Till nämnda grupp hör även terminer, optioner och liknande avtal där den underliggande egendomen kan kopplas till utländsk valuta eller fordran i utländsk valuta eller ett valutaindex.

Även kursvinster och kursförluster på skulder i utländsk valuta är skattepliktiga respektive avdragsgilla i inkomstslaget kapital.

Av praktiska skäl har ett undantag från beskattning införts. Det gäller kursvinster och kursförluster på så kallad resevaluta. Valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse utomlands är alltså inte skattepliktig eller avdragsgill. Detta gäller även resecheckar och liknande. Med tillfällig vistelse avses normalt högst sex månader. Det är avsikten med innehavet som är avgörande. Därför är inte heller växling av eventuell överbliven valuta vid hemkomsten beskattningsbar".

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/utlandskvaluta.4.233f91f71260075abe8800098753.html
Citera
2015-10-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jag tycker för övrigt att hela upplägget är något märkligt. Jag tror inte att han kan föra över sina köpta euro från Avanza till säljarens bankkonto när han har köpt fastigheten

Varför tror du det? Jag har förklarat för avanza att jag vill konvertera mina avanza pengar från sek to euro och överföra till mitt bank konto utomlands. Och för att lösa detta fixade dem ett valutaväxlingskonto på mitt aktiekonto.
Citera
2015-10-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry79
Varför tror du det? Jag har förklarat för avanza att jag vill konvertera mina avanza pengar från sek to euro och överföra till mitt bank konto utomlands. Och för att lösa detta fixade dem ett valutaväxlingskonto på mitt aktiekonto.

Om det är ditt eget bankkonto bör det gå bra. Men skatt på en eventuell valutavinst om det inte blir något fastighetsköp kommer du inte ifrån så länge du är skattskriven i Sverige.
Citera
2015-10-31, 23:24
Medlem
Ts, ring skatteverket och kolla om du vill, men jag vågar sätta min högra arm på att detta inte behöver rapporteras, ett enkelt knep kan ju vara att kolla vad avanzas deklarationsrapport säger , finns valuta transaktionen med så vet du att det skall skattas, finns den inte med så skall den inte det..

En snabb google sökning som visserligen gav ett några år gammalt svar, men situationen ändå likt din:
Nu skall du visserligen köpa en fastighet, men resepengar för svennebanan, och Zlatan är olika, dock enligt lagen lika, mao, svårt att hävda att du inte gjort transaktionen för konsumtion om du nu för pengarna tillbaka.

Nedan är infon jag hittade ifrån 2011 -http://www.skatter.se/?q=node/3997

"Finns det granser for nar man skattar pa valuta vinster? Borde ju finnas det eftersom resevaluta knappast skattas for vinst

Jag bor i England och har flyttat pengar till mitt UK konto. Om jag nan gang flyttar tillbaka dem (eller andra pengar) till Sverige riskerar jag att skatteverket anser detta som valutainvestering och ska skatta om jag rakat gora vinst pa kursforandringar?

Mvh,

Rickard

Hej!

Det finns inget direkt utsagt om hur man skatterättsligt ska bedömma de eventuella valuatvinster som ev. kan uppstå när man som privatperson för över sparade belopp som man samlat för privat ändamål. Det som finns angivet som undantag för beskattning är att sådna vinster eller förluster som kan uppstå vid köp eller försäljning av resevalutor som privatpersoner använder för privat bruk, ska hänförs till privata levnadskostnader. Sådana levnadskostnader ligger utanför "fiskus" beskattningsanspråk.

Jag anser det som troligt att dina ihopsparade likvida medel, som är tänkta för löpande privat konsumtion ska klassificeras på samma sätt, som de undantagna resevaluterna.

Hälsningar/Ronnie

http://www.skattepunkten.se/"
Citera
2015-11-01, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Ts, ring skatteverket och kolla om du vill, men jag vågar sätta min högra arm på att detta inte behöver rapporteras, ett enkelt knep kan ju vara att kolla vad avanzas deklarationsrapport säger , finns valuta transaktionen med så vet du att det skall skattas, finns den inte med så skall den inte det..

En snabb google sökning som visserligen gav ett några år gammalt svar, men situationen ändå likt din:
Nu skall du visserligen köpa en fastighet, men resepengar för svennebanan, och Zlatan är olika, dock enligt lagen lika, mao, svårt att hävda att du inte gjort transaktionen för konsumtion om du nu för pengarna tillbaka.

Nedan är infon jag hittade ifrån 2011 -http://www.skatter.se/?q=node/3997

"Finns det granser for nar man skattar pa valuta vinster? Borde ju finnas det eftersom resevaluta knappast skattas for vinst

Jag bor i England och har flyttat pengar till mitt UK konto. Om jag nan gang flyttar tillbaka dem (eller andra pengar) till Sverige riskerar jag att skatteverket anser detta som valutainvestering och ska skatta om jag rakat gora vinst pa kursforandringar?

Mvh,

Rickard

Hej!

Det finns inget direkt utsagt om hur man skatterättsligt ska bedömma de eventuella valuatvinster som ev. kan uppstå när man som privatperson för över sparade belopp som man samlat för privat ändamål. Det som finns angivet som undantag för beskattning är att sådna vinster eller förluster som kan uppstå vid köp eller försäljning av resevalutor som privatpersoner använder för privat bruk, ska hänförs till privata levnadskostnader. Sådana levnadskostnader ligger utanför "fiskus" beskattningsanspråk.

Jag anser det som troligt att dina ihopsparade likvida medel, som är tänkta för löpande privat konsumtion ska klassificeras på samma sätt, som de undantagna resevaluterna.

Hälsningar/Ronnie

http://www.skattepunkten.se/"

Det som du länkar till påminner inte ens lite om trådskaparens situation.
Citera
2015-11-01, 06:28
Medlem
Lieberts avatar
Förtydligande (nivå 1):

Allting har redan framgått kristallklart i denna tråd och jag förstår inte varför tvivel finns. Det räknas som en finansiell transaktion och därmed är det belagt att det skall beskattas om inte undantaget för "resevaluta" råder.
Senast redigerad av Liebert 2015-11-01 kl. 06:30. Anledning: Korrigering
Citera
2015-11-01, 16:24
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Självklart får han betala skatt.
Helt rätt, sparka hårt

Jag hade i vanlig ordning ingen aning om att växling är skattebetingat.

Tänk om man vill inflationssäkra sina skattade medel (om det nu ens går) genom att växla över till någon stabilare valuta för att sedan växla 'hem' igen när ovädret lagt sig.

Så genom att bara vilja behålla värdet av sin sin surt förvärvade och hårt skattade penningar så blir man alltså skattad för det staten inflaterat kronan med.

Det är rätt nära 'skatt på skatt' tycker jag...
Senast redigerad av avrogado 2015-11-01 kl. 16:25. Anledning: Stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in