2015-10-30, 22:32
Medlem
Vingthors avatar
I denna tråd diskuterar vi älskade bakverk, rätter, stuvningar och grytor som en gång i tiden smekt våra gommar, skakat om våra sinnen och skänkt oss lycka, men som av någon outgrundlig anledning lämnat jordelivet.

Jag tänker själv bidra med mitt mest saknade bakverk.
Nämligen den klassiska, kalljästa vaniljbullen där vaniljkrämen utgör 80% av verket enligt modell:
Se bild.

Notera skillnaden mot den nu mer vanligen förekommande solbullen: Se bild. I "solbullen/den snåla vaniljbullen" utgör fyllningen enbart max 50 % av bullen och är ofta torr och dyr i förhållande till sitt undermåliga utförande. Eftersom fyllningen läggs i innan gräddningen bildas även en tunn hinna över vaniljkrämen som gör konsistensen oangenäm. Att detta missfoster tillåts gå under namnet vaniljbulle är över mitt förstånd. Jag antar att det är tidsbesparande samt ekonomiska skäl som gör att man övergett den klassiska vaniljbullen till förmån för solbullen. Tragiskt. Om någon känner till en återförsäljare av den äldre modellen, tipsa gärna i tråden och kom gärna med anekdoter om mat du saknar och minns.
2015-10-30, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vingthor
I denna tråd diskuterar vi älskade bakverk, rätter, stuvningar och grytor som en gång i tiden smekt våra gommar, skakat om våra sinnen och skänkt oss lycka, men som av någon outgrundlig anledning lämnat jordelivet.

Jag tänker själv bidra med mitt mest saknade bakverk.
Nämligen den klassiska, kalljästa vaniljbullen där vaniljkrämen utgör 80% av verket enligt modell:
Se bild.

Notera skillnaden mot den nu mer vanligen förekommande solbullen: Se bild. I "solbullen/den snåla vaniljbullen" utgör fyllningen enbart max 50 % av bullen och är ofta torr och dyr i förhållande till sitt undermåliga utförande. Eftersom fyllningen läggs i innan gräddningen bildas även en tunn hinna över vaniljkrämen som gör konsistensen oangenäm. Att detta missfoster tillåts gå under namnet vaniljbulle är över mitt förstånd. Jag antar att det är tidsbesparande samt ekonomiska skäl som gör att man övergett den klassiska vaniljbullen till förmån för solbullen. Tragiskt. Om någon känner till en återförsäljare av den äldre modellen, tipsa gärna i tråden och kom gärna med anekdoter om mat du saknar och minns.

Vaniljbullen var mitt standardval när jag som liten gick och fikade med min mormor på helgerna. Du menar alltså att den är försvunnen!?
2015-10-30, 23:05
Medlem
Swe1227s avatar
Krämkakan har väl i mångt och mycket försvunnit?

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/862078/...q_88329398.jpg
2015-10-30, 23:11
Medlem
Vingthors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Vaniljbullen var mitt standardval när jag som liten gick och fikade med min mormor på helgerna. Du menar alltså att den är försvunnen!?

Svar ja, det är djupt tragiskt att det absolut godaste som gick att köpa på konditori i stort sett är lika vanligt förekommande i Sverige som en pandabjörn. I min stad finns det ett av cirka 20 konditorier som fortfarande har den på menyn.
2015-10-30, 23:12
Medlem
Dofternas avatar
Ärtsoppa, blodpudding och pölsa.
Älskar ärtsoppa, resten är skön att slippa.
2015-10-30, 23:12
Medlem
Vingthors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Krämkakan har väl i mångt och mycket försvunnit?

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/862078/...q_88329398.jpg

Nu skäms jag lite men jag har helt missat krämkakan. Den ser onekligen mycket god ut. Kan du berätta mer om detta magnifika kreatur ?
2015-10-30, 23:13
Medlem
Vingthors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Män både ärtsoppa och blodpudding går ju utmärkt att köpa på "korv" på ica. Eller ?
2015-10-30, 23:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Ärtsoppa är inte ovanligt att se på lunchrestauranger på torsdagar. Blodpudding åt jag för några veckor sen, köpt på lokala matbutiken, finns överallt. Pölsa har jag inget intresse av så där är jag mer osäker.
2015-10-30, 23:27
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingthor
Nu skäms jag lite men jag har helt missat krämkakan. Den ser onekligen mycket god ut. Kan du berätta mer om detta magnifika kreatur ?
Jag vet att den var mycket vanlig på 60/70 kanske 80-talet i Söderhamn. Den finns att få tag på nu också då det är ett bageri som fortfarande gör dem så man kan få tag i nån ibland. Jag har aldrig hört något negativt om smaken, verkar som alla gillar den!
2015-10-30, 23:28
Bannlyst
Citat:

Svårt att hitta en matbutik som inte har de två förstnämnda.

Ärtsoppa finns i de allra flesta butiker, både i "korv" och soldatens (konserv).
Blodpudding finns ju också i "korv" och i annat format (tänker på Geas).

Båda två för ca 9-10kr (ca 500g).
2015-10-30, 23:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Lever! Allra helst kalvlever, har blivit väldigt svårt att få tag på. Brottsligt!
2015-10-30, 23:53
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Svårt att hitta en matbutik som inte har de två förstnämnda.

Ärtsoppa finns i de allra flesta butiker, både i "korv" och soldatens (konserv).
Blodpudding finns ju också i "korv" och i annat format (tänker på Geas).

Båda två för ca 9-10kr (ca 500g).

Den är hotad, inte borta. Tror inte att den säljer bra bland folk under 30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in