• 1
  • 2
2015-10-30, 19:56
Medlem
Hej!

Hur många vilodagar bör man egentligen ha för maximalt resultat?

Mitt schema:

Måndag: Ben och ibland mage (5 övningar 3 sets och 12 reps för ben) Mage 3 övningar.
Tisdag: Rygg och biceps (5 övningar 3 sets och 12 reps för rygg och 3 övningar för biceps) Mage 3 övningar.
Onsdag: Axlar och triceps (5 övningar 3 sets och 12 reps för axlar. Triceps 3-4 övningar)
Torsdag: Bröst och mage (5 övningar 3 sets och 12 reps för bröst) 3 övningar mage.
Fredag: Mage (4-5 övningar 3 sets och 12 reps)
lördag: Vila
Söndag: Vila
Hur många vilodagar bör jag ha om jag tränar såhär varje vecka? (Brukar skippa en dag ibland i veckan)

Min fråga är: Hur många vilodagar bör man ha för maximalt resultat? Syftar på muskelmassa nu.
MVH
Citera
2015-10-30, 20:00
Medlem
Det är olika för olika personer, beror på hur hårt man presterar på gymmet. Utifrån ditt schema förutsatt att du kör hårt på gymmet så bör du vila minst 3 dagar i veckan.
Vila är viktigt för kroppen, annars bygger man inte muskler. Vila, mat och sömn. Det är vad som bygger musklerna inte på gymmet.

Mvh /Ptabbe!
Citera
2015-10-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Det är olika för olika personer, beror på hur hårt man presterar på gymmet. Utifrån ditt schema förutsatt att du kör hårt på gymmet så bör du vila minst 3 dagar i veckan.
Vila är viktigt för kroppen, annars bygger man inte muskler. Vila, mat och sömn. Det är vad som bygger musklerna inte på gymmet.

Mvh /Ptabbe!

Men om minst 3 dagar vila, hur många dagar får man vila max i veckan?
Citera
2015-10-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe

Mvh /Ptabbe!

Hört att man inte ska ta värsta tunga vikter efter det kan bli överbelast och att lättare vikter gör att man får maximalt resultat. Stämmer det?
Citera
2015-10-30, 20:24
Medlem
ApaOnCracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hört att man inte ska ta värsta tunga vikter efter det kan bli överbelast och att lättare vikter gör att man får maximalt resultat. Stämmer det?
Du måste först och främst lära dig att det inte finns ett färdigt recept till framgång på gymmet, finns inget perfekt schema, perfekt kost. Det är OLIKA för alla, du får helt enkelt testa dig fram.

GENERELLT brukar man säga att att låga reps typ 1-5 är bäst för att bygga styrka och typ 7-12 för mest volym träning, 12+ är väl typ "kondition". MEN det behöver inte betyda att 7-12 reps funkar bäst för DIG, så testa dig fram och var inte rädd att variera.
Senast redigerad av ApaOnCrack 2015-10-30 kl. 20:27.
Citera
2015-10-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApaOnCrack
Du måste först och främst lära dig att det inte finns ett färdigt recept till framgång på gymmet, finns inget perfekt schema, perfekt kost. Det är OLIKA för alla, du får helt enkelt testa dig fram.

GENERELLT brukar man säga att att låga reps typ 1-5 är bäst för att bygga styrka och typ 7-12 för mest volym träning, 12+ är väl typ "kondition". MEN det behöver inte betyda att 7-12 reps funkar bäst för DIG, så testa dig fram och var inte rädd att variera.

aa självklart att man ska testa sig framåt men frågan var "hur många vilodagar borde man ha för maximalt effekt" haha
Citera
2015-10-30, 21:04
Medlem
Finns inga problem med att köra 7 dagar i veckan. T ex ben och mage dag 1, bröst axlar triceps dag 2 samt rygg och biceps dag 3, och sedan rulla detta. Varje muskelgrupp får då vila 2 dagar efter varje pass vilket är mer än tillräckligt. Finns väldigt få som i realiteten orkar träna för hårt. M a o ju mer du tränar ju mer effekt kommer du få, med rätt schema såklart. Har du tid och ork kan du t o m köra dubbla pass vissa dagar. Det enda du behöver se till är att inte köra samma muskelgrupp två dagar i sträck, och då inte heller t ex rygg och sedan biceps dagen efter eller bröst och triceps dagen efter.
Citera
2015-10-30, 21:11
Medlem
ApaOnCracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
aa självklart att man ska testa sig framåt men frågan var "hur många vilodagar borde man ha för maximalt effekt" haha
Jag citerade inlägget där du ställde frågan "Hört att man inte ska ta värsta tunga vikter efter det kan bli överbelast och att lättare vikter gör att man får maximalt resultat. Stämmer det?" Mr. PussyMagnet.
Citera
2015-10-30, 21:19
Medlem
svampdamps avatar
7 dagar i veckan just nu.
Citera
2015-10-30, 22:11
Medlem
Max två stycken per vecka har jag och det fungerar bra. Men det är som sagt individuellt och man gör bäst i att prova sig fram.
Citera
2015-10-30, 23:05
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Jag gillar att träna så ofta jag kan, men jag tränar inte speciellt intensivt så kan träna ofta Men blir i alla fall minst en vilodag i veckan.
Citera
2015-10-30, 23:31
Medlem
lucifersatans avatar
Minst 3 vilodagar i veckan. Jag orkar helt enkelt inte ta mig till gymmet oftare, jag vill inte heller bli för besatt av det. Det är viktigt att ha tid för annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in