• 1
  • 2
2015-10-30, 11:28
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Microsoft meddelade i går att företaget kommer att genomföra ett ”experiment” som går ut på att erbjuda användare med piratkopierade versioner av Windows 7 och 8.1 att gratis uppgradera till en laglig version av Windows 10.

– Vi vill att så många användare som möjligt är en del av Windows ekosystem på laglig väg, skriver Microsoftchefen Terry Myerson

Intressant att Microsoft pushar så hårt att få ut Win10.

Frågeställningen är varför Microsoft gör detta?
Kommer du att uppgradera din piratversion? Varför? Varför inte?

Artikel i PC för alla.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.641...piratkopierare
Citera
2015-10-30, 11:36
Medlem
dANiis avatar
Win10 har väl otrevliga funktioner för den som vill va anonym
Citera
2015-10-30, 11:39
Medlem
nivamans avatar
Min första tanke var att det här är ett sätt att "lura" många att använda Win10.
Jag är inte insatt men har också hört att Win10 tämjer på integriteten/anonymiteten.
Citera
2015-10-30, 12:22
Jag har själv en kort tid använt mig av Win10 som jag lagligt laddat hem.
Är man lite uppmärksam så märker man snart att Win10 skiljer sig avsevärt från Win 8-8,1
Microsoft vill helt enkelt knyta dig närmare till dig, och de vill gärna hålla koll och kika in i din privata dator.

Det finns helt enkelt funktioner som inte jag kan känna mig behaglig med, och det är funktioner som du ej kan ta bort.

Självklart återgick jag efter kort tid till Win8,1

Till de belackare som nu vill idiotförklara mig, säger jag bara, använd du Win 10 om du känner dig nöjd, jag har gjort ett annat val.
Citera
2015-10-30, 13:42
Medlem
Djurmos avatar
Win 10 är ett otyg när det gäller övervakning, men det allra mesta går att slå av som det verkar. Tycker i alla fall att detta sätt att bemöta piratkopierandet är nytänkande och ovanligt kreativt för ett så stort bolag som Microsoft och helt klart värt en tumme upp. Om sedan det medför lite övervakning som går att blockera så må det kanske vara hänt. De piratanvändare som byter till win 10 har troligen vett nog att kolla upp hur man stoppar stasimetoderna.
Citera
2015-10-30, 13:47
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Win 10 är ett otyg när det gäller övervakning, men det allra mesta går att slå av som det verkar. Tycker i alla fall att detta sätt att bemöta piratkopierandet är nytänkande och ovanligt kreativt för ett så stort bolag som Microsoft och helt klart värt en tumme upp. Om sedan det medför lite övervakning som går att blockera så må det kanske vara hänt. De piratanvändare som byter till win 10 har troligen vett nog att kolla upp hur man stoppar stasimetoderna.

Jag har ändå en gnagande känsla att Microsoft inte gör detta (ger bort Win10 licenser) av godhet.

Jag funderar ändå på att installera Win10 på någon anonym reservdator hemma.
Måste licensen kopplas till något "riktigt" som tex Facebook konto eller gmail?
Citera
2015-10-30, 15:18
Medlem
svallerbyttans avatar
De vill med Win10 plocka marknadsandelar på mobilmarknaden. Så förhoppningen är att om du har det på din PC så ska du välja mobil/platta med Win10, iom de molntjänster som ger en plattformsöverbryggande helhetslösning. Android/IOS hotar helt enkelt deras dominans på sikt.
Citera
2015-10-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Jag har ändå en gnagande känsla att Microsoft inte gör detta (ger bort Win10 licenser) av godhet.

Givetvis inte, man är ett kommersiellt bolag som vill maximera sina vinster precis som många andra. Jag tror att man tjänar ganska grova pengar på den användardata man samlar in och räknar med att majoriteten av användarna inte stänger av dessa funktioner.

För övrigt kommer win10 uppgraderingen snart flaggas som rekommenderad i Windows Update. Detta torde väl även gälla de som kör fulkopior. Se till att ni har koll på vilka uppdateringar ni installerar om ni inte vill detta. http://www.idg.se/2.1085/1.641329/windows-10
Citera
2015-10-31, 10:17
Medlem
nivamans avatar
Jag kommer nog att köra win7 så länge som bara möjligt.
Dels använder jag mig av flera äldre "obskyra specialprogram" inom min yrkesutövning. Tveksamt om dessa fungerar under win10.
Men än viktigare, jag är inget fan av "big data". Eller "big data" i sig är kanske inte problemet, men jag vill hellre hålla mig utanför.
Citera
2015-10-31, 21:03
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman

Jag har inte varit tvungen att ange något, men anslöt till onedrive, då plötsligt hade jag sålt min själ till satan, ett himla meck med att försöka oskadliggöra detta efteråt, så ett stort "Passa dig för Satan och Onedrive" kan vara på sin plats.
Citera
2015-11-05, 13:54
Medlem
Jag har använt win10 i ca en månad och idag avinstallerar jag. Övervakningsfunktionerna går inte att stänga av. Jag läste att även om man manuellt stänger ner portarna till microsoft så öppnar windows bara nya. De vill ha mitt telefonnummer som säkerhet ifall jag tappar lösenordet till microsoftkontot som jag tvingas använda för att logga in på min egen dator. Man kan såklart låta bli att ge dem numret men det var bara ett av hundra exempel på liknande.

Usch. Egentligen vill jag byta till Linux men vet ej om det blir krångligt.
Citera
2015-11-05, 13:58
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Jag har använt win10 i ca en månad och idag avinstallerar jag. Övervakningsfunktionerna går inte att stänga av. Jag läste att även om man manuellt stänger ner portarna till microsoft så öppnar windows bara nya. De vill ha mitt telefonnummer som säkerhet ifall jag tappar lösenordet till microsoftkontot som jag tvingas använda för att logga in på min egen dator. Man kan såklart låta bli att ge dem numret men det var bara ett av hundra exempel på liknande.

Usch. Egentligen vill jag byta till Linux men vet ej om det blir krångligt.
Tråkigt att höra/läsa.
Vad händer när du avinstallerar? Kan man "nedgradera" till tidigare version eller måste man rensa/ominstallera rubbet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in