2015-10-30, 10:02
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag använder mig av flera olika banker och aktiemäklare.

Vad händer om jag skulle avlida? Hur får mina anhöriga reda på var mina tillgångar finns?
Skickar banken ut information? Till vem skickas denna information?

Funderar på att skriva ett testamente. Vad kostar det att göra ett sådant?

Mvh
Citera
2015-10-30, 10:11
Avstängd
JA det tar begravningsbyrån hand om, och skatteverket. De samlar in alla aktuella uppgifter när man avlider. Du kan skriva ett gratis testamente som heter Vita Arkivet, sök under Fonus begravningsbyråer.
Citera
2015-10-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Vad händer om jag skulle avlida? Hur får mina anhöriga reda på var mina tillgångar finns?

Mvh

Måste gå till en jurist, kostar massor.
Men dina släktingar kommer att ärva dig. Sen ser dina släktingar till att du kommer i jorden.
Kostar pengar, men det har du redan på dina banker. Så det betalar du.
Citera
2015-10-30, 10:40
Medlem
Vad hade hänt om TS hade haft mer skulder än tillgångar när han avlider? Får ens familj ta över de skulder då eller nollas de efter att staten tagit de man hade?
Citera
2015-10-30, 10:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Vad hade hänt om TS hade haft mer skulder än tillgångar när han avlider? Får ens familj ta över de skulder då eller nollas de efter att staten tagit de man hade?
Nej du ärver inte skulder. Om det inte finns några pengar kvar efter att all kvarlåtenskap sålts så avskrivs skulderna.
Citera
2015-10-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Måste gå till en jurist, kostar massor.
Man behöver inte alls blanda in en jurist för att skriva sitt testamente.
Citera
2015-10-30, 20:07
Medlem
gniff754s avatar
En intressant fråga nu för tiden när många aldrig får något hemskickat från bankerna utan mycket sker på nätet. Banker mm får ju information om adressändringar mm automatiskt, så jag antar att de inte är omöjligt att de automatiskt får reda på att någon avlidit, men har de som praxis att då skicka ett brev till dödsboet med information om vilka tillgångar som finns?

Dvs behöver man som anhörig/dödsbodelägare (eller den man hett uppdraget till) leka detektiv och ringa runt till alla banker, eller räcker det att hålla koll på de brev som kommer efter dödsfallet?
Citera
2015-10-31, 00:09
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Mvh

Hm angående testamentet. så behöver du inte blanda in en massa jurister. Räcker med att du är myndighetsförklarad å att du dokumenterar det riktigt. Sedan är det aldrig fel å rådfråga jurist ifall du har en nära till hans men absolut inget måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in