2016-10-21, 23:54
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Uppskattar ditt svar, jag har inte tänkt ge upp. Men skulle gärna ha någon vägledning i vad som anses vara de grundläggande principerna man bör känna till. Alltså på något vis prioritera som man tar ett steg i taget istället för att bli dränkt i information.

Tack igen

Läs och förslagsvis applicera, grundläggande TA > http://www.newtraderu.com/2016/03/03/5-technical-indicator-signals-explained/
2016-10-22, 11:48
Medlem
A.Iversons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Det var good shit 😘 Bra förklarat för frågeställaren. Snortight moneymanagement! Gillar! Men 0,5 procent per trade.. Det klarar inte många men ändå bra utgångspunkt i början. Men längre fram bör man öka något annars blir det ofta för tight SL o det är ett vanligt problem för många att man inte hittar bra entrys o blir utstoppad även om man har rätt teori.
GL

Har man så lite $ är det för lite, agree. Swingar man tycker jag själv att man kan gå upp mot 5%. Men om man sitter med lite större kassa och handlar intradag med många avslut vill man definitivt ner under 0,5%. Tar jag samma exempel på mej själv så kan jag tex kicka in 500k i ERIC på samma trade och då blir de absoluta talen lite annorlunda. För att lägga en jämförelse så omsatte jag nog närmare ca 30mio/dag de senaste två dagarna i ERIC.

Därför vill jag själv gärna under 0,5% i mitt enskilda fall.

Kan även tillägga att i varje trade blir ju stoppnivån olika... Du skulle ju kunna ha samma exempel med ERIC men sätta din stopp på 40 spänn om du tycker den nivån ser bättre ut. Då får du med samma logik bara "tillåtelse" att köpa 10aktier och en urkass RR på 0,3 så det gäller att hitta sina case.

Det här är ju exakt en sån där grej som är öppen för laborering per individ så att säga. Din riskvilja styr helt enkelt. Du kan sätta risken/affär till vad som helst. Men det är ju inte kul att torska 2000:- på varje trade om man bara har 10k så att säga. Man vill ju stanna i gemet

Tar du samma exempel och lägger in 250k som tot kap (som kanske många faktiskt lyckats skrapa ihop i början) och kan tänka dej riska 0,5% per affär så ligger du redan på 1250:-/affär. Gör du sedan 50 affärer per dag så summerar det snabbt som fan upp om det går snett.

Här är gårdagens struts https://twitter.com/AllanIvarsson/status/789564363682316288
Senast redigerad av A.Iverson 2016-10-22 kl. 12:00.
2016-10-22, 12:06
Medlem
A.Iversons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Kul att du delar med dig! Väldigt mycket vettigt och lärorikt i texten för oss som är väldigt nya på det här. Det uppskattas, tack

För all del
2016-10-22, 12:35
Medlem
Grandesporross avatar
Kul att du delar mig dig, utförligt. Själv är man inte lika pedagogisk. Jag själv tar gärna mycket mer risk up till 7% på mitt kortsikta kapital , men sen är det väldigt lite och mitt mål är att växa snabbt. Torskar sällan men igår gick stopparna på två trades och det kändes, anledningen till att de inte blev bra, för stor size vilket resulterade i gör tighta stoppar.

När jag kom igång var det sällan man kunde indentifiera en 1 till 3 risk/reward utan att stoppen gick eller att target inte nåddes. En R/R ratio över 1 till 2 är ganska bra att sikta på som nybörjare. Bredare stopp och mindre size med andra ord.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-22 kl. 12:38.
2016-10-22, 16:40
Medlem
AllanIvarsson: jag håller med. Snortight moneymagement ska man ha och man ska värdera o analysera entrys väldigt noga. Som ny tar man alldeles för många positioner. Eftersom man har svårt o värdera bör man ta mkt färre än erfarna, verkligheten är oftast tvärtom.
0.5-1 låter bra. Jag har själv inga större problem att mentalt ta stora förluster och håller drygt 2 procent per trade o max 5 procent av rullen per dag som tak. Jag missar för mkt annars.
GL
2016-10-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Iverson
Ingen fara jag delar gärna med mej om hur jag ser på saken. Vet själv hur bra det är med lite konkreta svar och tankar på det här. Hade jag även själv velat ha när jag började för massa år sen.

Dock ska det absolut inte ses som några absoluta sanningar utan enbart från min synvinkel. Låter nåt vettigt så fine

Visst är priserna högre men det spelar mindre roll egentligen om du har noll spänn i avgifter. Det gör ju inte så mkt med andra ord om du gör 5:- eller 50:- i vinst. Bara du lär dej att göra rätt konsekvent över tid. Då sizar du upp i lagom takt. Dessutom handlar du i papper med mera omsättning och mindre risk således.

Du kan använda hela ditt kapital om du vill men då måste du som sagt åtminstone minimera bolagsrisken genom att ha ett sunt management kring stålarna.

Jag ger dej ett konkret exempel hur du kan tänka generellt sett i början så har du lite regler att fundera kring. Sen får du väl modda och joxa utifrån din egen situation. Jag utgår från ett swing perspektiv här.

Du har 10k tot, är beredd att använda 5k av dem per trade och riska 1% i varje trade (daytradar du vill du ner under 0,5%, iaf jag vill det)

Det betyder att du kan acceptera att förlora 50spänn i varje trade. Vi tar ERIC B som exempel för skojsskull.

Du ser ett köpläge på 45spänn, ser en target på 46,50 och tänker att nivån 44,5 är en lämplig nivå för en stopp där du går ur om det går åt fel håll för dej.

Då är du åxå beredd att torska 0,5:-/aktie och kan således köpa 45/(45-44,5) antal aktier dvs 100st. Du landar du på 4501:- inklusive avg. Når du target gör du 3,33% eller 148 spänn i vinst på den traden. och du har en RR faktor på 3. Vilket är helt okej.... bara ERIC B går upp

Jag är övertygad om att du även kan hitta aktier som har ett lägre pris med omsättning som duger om du nu vill det. Det är ju inte helt säkert att rörelserna är stora nog dagligen om inget oväntat bra turligen inträffar. Det gäller med andra ord för dej att hitta papper som du tycker har tillräcklig likviditet/handelsvolymer så du kommer ur om det går dej emot. Du vill ju inte sitta med 1000 aktier i nåt papper som kostar 5 kronor om det bjuds ut 2 till köp på en kurs som är 2spänn lägre än vad du tänkt dej och resten ligger på 3 spänn under och då på en volym om 500 stycken.

Exakt viktiga prisnivåer kan alla ha olika uppfattningar om och alla ritar lite olika i sina charts. Själv ritar jag inte ett skvatt utan för mej blir den övergripande trenden för dagen/dagarna mest avgörande i kombo med indextempen överlag etc. MEN det finns en del uppenbara nivåer där priset pausar eller konsoliderar lite... eller nivåer det där har gått extremt mkt volymer tidigare etc. Följer du handeln hela tiden i ett papper under dagen kommer du snart att se att det hänger kvar vid vissa nivåer. Även jämna priser tenderar att dra lite.

Precis med mäklarstats menar jag där du kan se vilka som handlar i ett visst papper för dagen. Vilka ligger på sälj/köp. Hur har det sett ut en vecka/månad/3månader bakåt etc. Generellt så kanske du bildar dej en bild över vilka aktörer som är stora handlare och håller ett öga på hur de agerar i orderbok och framförallt hur de agerar i tickern. Jag har en graf över det som gör att jag snabbt visuellt ser vad som händer. Jag meanr huxflux börjar någon vända från sälj till köp och det kan vara tydligare och snabbare att se det i grafen än att hålla reda på det i tickern exempelvis.

Orderböckerna är en auktion...ett rävspel. Säg att någons grundtanke skulle vara att gå kort i ett papper för dagen och vill ha upp priset. Då kanske hen ställer upp sej några nivåer över senaste sälj men samtidigt lägger en del ordrar på köp så köptrycket ska se starkare ut än vad det eg. är. Kanske tom köper 1 eller 10 aktier på lämpliga nivåer för att få upp priset i avsluten. Ja du fattar sedan vad som händer. En gråzon.

Jag vill ha lite koll på orderböckerna för att se vad som händer... ex om det är fler delordrar av olika aktörer på samma pris och hur förhållandet ser ut melan antal olika ordrar på köp och sälj... Då kan man kanske få en liten hint om åt vilket håll det ska barka.

Tror du är inne på att swinga är det rätta för dej. Då kan du ta det lite lugnare och därmed smyga in i det hela i lagom takt.

Lycka till å dela gärna med dej av hur det går sen!

Tack!

Jag förstår att det är utifrån ditt perspektiv och sättet du ser på trading.
Jag kommer meddela hur det går, hur som helst så lär jag inte börja ännu. Har beställt hem två böcker tänkte läsa en av dem parallellt som jag håller på med IG demokonto. Samt försöker sätta mig in i det här med nyheter etc. Försöker också utan att satsa något se hur jag tror marknade kommer se ut närmaste dagarna och sen reflektera om det blev som jag tänkte. Allt detta för att sätta mig in i det innan jag satsar pengar.

Du är grym!
2016-10-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Läs och förslagsvis applicera, grundläggande TA > http://www.newtraderu.com/2016/03/03/5-technical-indicator-signals-explained/

Ska göra det, tack!
2016-10-23, 22:37
Medlem
Vad har vi för stöd på nedsidan i omx30...

1455 och 1438 tycker jag mig se inför kommande vecka?
2016-10-23, 23:19
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE

Öppnar vi på plus? Hur många punkter tror du att OMXS30 stiger eller minskar under nästa vecka?
2016-10-24, 00:07
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE

Ligger en fib på 1426 och det var även där det vände i senaste dippen. Efter det kollar iaf jag på 1400-strecket
2016-10-24, 07:49
Medlem
Ser bull ut. Dax 10741 och spx 2144 på IG.
Jag har långa dax sen i fredags o gick lång spx nu på morgonen 2143. Lycka till!
2016-10-24, 08:17
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Ser bull ut. Dax 10741 och spx 2144 på IG.
Jag har långa dax sen i fredags o gick lång spx nu på morgonen 2143. Lycka till!

Ligger kvar jag med i dax från 10698. en snabb dipp för att skaka ur tighta SL innan kl 8 sen har det vänt tvärt upp.

Skulle vilja se att vi bryter över 10751 idag. Topparna den senaste tiden ligger där, major motstånd.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-24 kl. 08:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in