Citat:
Ursprungligen postat av
Ardi90
Hello!!
Jag uppskattar verkligen att du tog dig tiden att skriva detta långa inlägg.
Jag håller med om att courtage avgifter på 0-1kr eller courtageavgift på 0,25% som Nordnet erbjuder i kom igång paketet inte är så farligt då man ska lära sig trada och fokusera på att ta rätt beslut.
Du nämner de större listorna, priserna på dessa aktier är väl höga i förhållande till ett kapital på säg 10k. I vissa fall kommer man väl knappt över 1 aktier och i andra definitivt inte över 10 (vilket ändå kan kännas helt okej). Men man vill ju inte starta med 10k och sen behöva gå all in på varje trade. Man vill kunna satsa i mitt fall 10-20% per köp för att kunna ha kapital över då det kan gå helt fel i början.
Vad menar du med viktiga prisnivåer? Pratar du om nivåerna där aktien har svår at bryta igenom generellt? Alltså "korridoren" (spannet) som aktierna varierar mellan? Det är här jag känner att det svåra kommer när jag kikat på youtube typ. När de ritar sina trendlinjer så använder de sig av vissa toppar och/eller dalar. Men om jag pausar innan och försöker föreställa mig hur de ska se ut så skulle min linje se lite annorlunda ut. Så det är väl något jag skulle vilja lära mig att känna igen och rita trendlinjer mer "korrekt".
Med mäklarstats menar du hur mkt som köpts/sålts idag etc och till vilket pris mm?
När det kommer till orderböckerna så menar du volymerna som placeras nivåer över/under det tillfälliga priset? Och i flera tickar inte enbart de närmast det tillfälliga priset?
Bör jag börja med swingtrading först? För att bli familjär med vad aktiehandel egentligen innebär?
Tack igen för ditt otroligt grymma svar!!
Ingen fara jag delar gärna med mej om hur jag ser på saken. Vet själv hur bra det är med lite konkreta svar och tankar på det här. Hade jag även själv velat ha när jag började för massa år sen.
Dock ska det absolut inte ses som några absoluta sanningar utan enbart från min synvinkel. Låter nåt vettigt så fine
Visst är priserna högre men det spelar mindre roll egentligen om du har noll spänn i avgifter. Det gör ju inte så mkt med andra ord om du gör 5:- eller 50:- i vinst. Bara du lär dej att göra rätt konsekvent över tid. Då sizar du upp i lagom takt. Dessutom handlar du i papper med mera omsättning och mindre risk således.
Du kan använda hela ditt kapital om du vill men då måste du som sagt åtminstone minimera bolagsrisken genom att ha ett sunt management kring stålarna.
Jag ger dej ett konkret exempel hur du kan tänka generellt sett i början så har du lite regler att fundera kring. Sen får du väl modda och joxa utifrån din egen situation. Jag utgår från ett swing perspektiv här.
Du har 10k tot, är beredd att använda 5k av dem per trade och riska 1% i varje trade (daytradar du vill du ner under 0,5%, iaf jag vill det)
Det betyder att du kan acceptera att förlora 50spänn i varje trade. Vi tar ERIC B som exempel för skojsskull.
Du ser ett köpläge på 45spänn, ser en target på 46,50 och tänker att nivån 44,5 är en lämplig nivå för en stopp där du går ur om det går åt fel håll för dej.
Då är du åxå beredd att torska 0,5:-/aktie och kan således köpa 45/(45-44,5) antal aktier dvs 100st. Du landar du på 4501:- inklusive avg. Når du target gör du 3,33% eller 148 spänn i vinst på den traden. och du har en RR faktor på 3. Vilket är helt okej.... bara ERIC B går upp
Jag är övertygad om att du även kan hitta aktier som har ett lägre pris med omsättning som duger om du nu vill det. Det är ju inte helt säkert att rörelserna är stora nog dagligen om inget oväntat bra turligen inträffar. Det gäller med andra ord för dej att hitta papper som du tycker har tillräcklig likviditet/handelsvolymer så du kommer ur om det går dej emot. Du vill ju inte sitta med 1000 aktier i nåt papper som kostar 5 kronor om det bjuds ut 2 till köp på en kurs som är 2spänn lägre än vad du tänkt dej och resten ligger på 3 spänn under och då på en volym om 500 stycken.
Exakt viktiga prisnivåer kan alla ha olika uppfattningar om och alla ritar lite olika i sina charts. Själv ritar jag inte ett skvatt utan för mej blir den övergripande trenden för dagen/dagarna mest avgörande i kombo med indextempen överlag etc. MEN det finns en del uppenbara nivåer där priset pausar eller konsoliderar lite... eller nivåer det där har gått extremt mkt volymer tidigare etc. Följer du handeln hela tiden i ett papper under dagen kommer du snart att se att det hänger kvar vid vissa nivåer. Även jämna priser tenderar att dra lite.
Precis med mäklarstats menar jag där du kan se vilka som handlar i ett visst papper för dagen. Vilka ligger på sälj/köp. Hur har det sett ut en vecka/månad/3månader bakåt etc. Generellt så kanske du bildar dej en bild över vilka aktörer som är stora handlare och håller ett öga på hur de agerar i orderbok och framförallt hur de agerar i tickern. Jag har en graf över det som gör att jag snabbt visuellt ser vad som händer. Jag meanr huxflux börjar någon vända från sälj till köp och det kan vara tydligare och snabbare att se det i grafen än att hålla reda på det i tickern exempelvis.
Orderböckerna är en auktion...ett rävspel. Säg att någons grundtanke skulle vara att gå kort i ett papper för dagen och vill ha upp priset. Då kanske hen ställer upp sej några nivåer över senaste sälj men samtidigt lägger en del ordrar på köp så köptrycket ska se starkare ut än vad det eg. är. Kanske tom köper 1 eller 10 aktier på lämpliga nivåer för att få upp priset i avsluten. Ja du fattar sedan vad som händer. En gråzon.
Jag vill ha lite koll på orderböckerna för att se vad som händer... ex om det är fler delordrar av olika aktörer på samma pris och hur förhållandet ser ut melan antal olika ordrar på köp och sälj... Då kan man kanske få en liten hint om åt vilket håll det ska barka.
Tror du är inne på att swinga är det rätta för dej. Då kan du ta det lite lugnare och därmed smyga in i det hela i lagom takt.
Lycka till å dela gärna med dej av hur det går sen!