2016-10-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
De som jag respekterar mest på teknisk analys är genomgående väldigt bull till marknaden. De har ofta rätt. När de har fel inträffar nåt helt oförutsett. Det blir min grundsyn. Sov gott börsen//

Ps. Skynda långsamt. Det är mer imponerande att plussa varje vecka i ett år o tjäna 100tkr än att tjäna 10 msek o plussa 30 veckor.

Oj. Bra volym det blev när rapporterna släpptes. Får hänga kvar o kolla CNBC till 23//

De är när alla är bull men ska vara försiktig enligt min mening ...nu är vi kanske inte riktigt där än men vi närmar oss. Tror de kan komma en chock i och med valet i us!

Jag började tänka lite bear mini idag. Fyller på fram till 8 november
2016-10-21, 00:30
Medlem
A.Iversons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Hej,

Är det lönsamt att daytrada? Tänker på courtageavgifter + skatt? Vilken sida bör man börja på som nybörjare om man tänkte starta med 5-10k? Vad är bästa sätter att lära sig alla metoder inom teknisk analys? Bör man kunna alla? (Det är massa) Om inte vilka föredrar ni? Jag läser dagligen om detta och kollar på youtube, men det känns inte som att jag närmar mig den kunskap man ska ha för att kunna daytrada med vinst i längden.

Andra tips?

Provade IG's prov version men det var inte så bra kände jag..

Tack,

/Ardi90

Hej!

Kul att du vill lära dej och här kommer mina fem cent.

Om du inte har mer kapital än så skulle jag skita i alla demokonton och öppna en ISK hos valfri svensk nätmäklare. Jag är ju lite partisk så jag rekommenderar Nordnet. Handlar du med så lite pengar har du 0 till 1:- i courtage. Då kan du strunta i att avgifterna käkar upp dina trades och istället bara fokusera på att göra rätt dvs. att ta rätt beslut.

Jag skulle välja ut en eller ett par tre aktier med hög omsättning som rör sej mkt varje dag och som du förstår lite vad de pysslar med i företaget bakom pappret. Sedan bara försöka handla enbart dem bra. Förslagsvis väljer du från nån av de större listorna och följer dem så ofta och mycket du kan intradag.

Ang. TA så säger jag så här om det när det gäller daytrading i aktier. Lär dej känna igen viktiga prisnivåer i första hand och lär dej se momentumet i pappret. Hur handlas det för dagen? Hur brukar det handlas? Går det stora volymer? Vem köper? Vem säljer?

Det är jävligt flott om du kan se mäklarstats. Det kan vara en av de grejjer jag kollar mest på när jag ska ta beslut om vilka aktier jag ska handla i förutom föregeånde dagars rörelser.

De enda indikatorer jag använder när jag daytradar aktier är egentligen handelsflödet, volymerna, mäklarstats och att jag kollar prisnivåerna samt att jag försöker klura ut vart folk kan tänkas lägga sina stoppar. Mer än så behöver du egentligen inte för att komma igång. Keep it simple och kladda inte ner dina charts med tusen indikatorer

Det enda tillägget jag har förutom ovanstående men som är superviktigt för mej är en tjänst som gör att jag kan se alla nivåer i orderböckerna och inte bara 5.

Och på tal om orderböcker... folk luras skiten där. Stora som små. Håll koll på avsluten och volymerna

Det du ska hålla koll på vad du än handlar är alla viktiga världsindikatorer.

TA funkar bäst ju större omsättning det är i instrumentet du handlar. Jag tycker det är rätt bra att fördjupa sej lite lagom i TA för att se vad många andra kikar på och kunna dra sluga slutsatser av det.

Och ska du satsa mer seriöst bör du ha en dedikerad handelsterminal där du kan se allt samlat och skjuta ordrar snabbt.

För att du ska få ett hum om hur det kan se ut när jag daytradar aktier:

Jag börjar med att gå upp 8-8:30 och slå igång burken. Ladda terminalen och käka frukost samtidigt som jag scannar av läget och lägger upp en plan för vilka papper som kan vara aktuella. Jag har en monitor till höger där jag har ett gäng charts uppe på potentiella papper jag vill handla för dagen. Oftast blir det en eller två, kanske tre papper som jag verkligen handlar i.

Sen har jag en monitor i mitten där jag skjuter ordrarna och har samlat och länkat massa olika infofönster för ett papper. Har volymfiltrerad ticker, nyheter, DAX, OMX, SP500 och massa annat där också. I monitorn till vänster har jag portfolios och olika listor med vinnare/förlorare... papper med hög omsättning etc plus lite till.

Handlar jag terminen intradag (vilket jag gör parallellt) har jag en lite annorlunda setup med mer indexcharts, valutapar, råvaror etc. Info om alla underliggande papper i index etc.

För längre swingar i index kör jag enbart IG.

Bered dej på att skaffa en grym kontorsstol och att se skärmarna konstant ensam i 8h per dag minst

Klarar du av att inte psyka ur och att hålla i slantarna och inte kasta bort dem direkt så kanske du blir lönsam också. Själv räknar jag aldrig procent när jag tänker på sånt utan enbart kronor.

Det var mina cent. Lycka till!
2016-10-21, 06:15
Medlem
Grandesporross avatar
De flesta har tagit upp grunderna for att Borja med daytrading. Men jag skulle prova swingtrading forst med tanke para mina initiala erfarenheter i trading vill jag absolut inte rekomendera daytrading innan man provat trading i lite langre perspektiv och liten size. Skulle rekomendera ig eftersom deras terminal Ar web baserad och gratis , och att prorealtime som Ar det basta verktyget jag har jobbat med hittils for Ta. Ar gratis med 4trades i manaden. Sist men inte minst Borja med >40 tkr for att komma over minimi courtage. Battre courtage i nordnet och avanza men utan infront terminal el liknande ( 700\1000kr i manden) har du inte de ratta verktygen for bast resultat.

Sry har inte svenska i mobilen
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-21 kl. 07:10.
2016-10-21, 07:48
Medlem
Grandesporross avatar
DAX , laddar upp daily,4h och 1h graf för er som inte har prorealtime. http://imgur.com/a/1CizB

Fortfarande bull, pivot ligger på 10684, ser ut att öppna där omkring. Trendkanal upp. Igår träffade vi horizontalt motstånd 10750, senaste toppen (OMX träffade sin topp på 1468 samtidigt).

Vi har ett mindre stöd som syns i timgrafen som grönstreckad stigande linje och korsar pivot (svart horizontal streckad) lagom till kl 9.

Efter ECB igår har vollan stigit avsevärt och det förblir så idag, syns även i dagens pivot indikator:

R3 10937 R2 10843 R1 10779 pivot 10684 S1 10620 S2 10552 S3 10461

Något man får tänka på med positionerna idag. bredare stoppar mindre size.

Om vi öppnar och pivot nivån håller för att sedan börja uppgång lång upptill 10751 eller R1 om det bryter, finns några mindre motstånd mellan 10751 och 10684 som kan ställa till det. chart på dom http://imgur.com/a/lKmeG

Kommer vi under pivot och bryter ner är S1 att vänta.

Hittils är trenden bull, utgår från det scenariot. S1 kan även vara ett test så om vi kommer ut från en sådan dipp med kraft är en stark uppgång inte uteslutet. Det var det som hände igår vid ECB, först en dipp ner till S1 för att sedan rusa 150 punkter och penetrera R1.

Finns förmodligen mycket att hämta idag! Lycka till
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-21 kl. 08:01.
2016-10-21, 09:14
Medlem
Grandesporross avatar
Fortfarande likvid. stänger vi 15 minutaren >10720 fortsatt uppgång troligt.

Tveksam till riktning... avaktar.

Lång dax ! kom in lite dåligt , tungt 10723 så har en tight stopp 10708

Utstoppad.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-21 kl. 09:38.
2016-10-21, 09:21
Medlem
rebekks avatar
Haha vad är detta? OMX ballar ur

EDIT: Jaha och nu är det tillbaka där vi börja.. skön volla
Senast redigerad av rebekk 2016-10-21 kl. 09:39.
2016-10-21, 09:59
Medlem
Grandesporross avatar
kort 10708 borde gå ner till pivot 10684

gaaaah wtf.... för tight stopp

Slarvig trading... ingen riktning har fått betala för det. Får se om det blir nåt mer idag.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-21 kl. 10:10.
2016-10-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Skatt behöver du nog inte oroa dig för efter 99 procent bränner startkapitalet iallafall.. Du ska va väldigt bra på aktier redan om du inte ska göra det.
Är du intresserad på riktigt så lär dig med demoversion IG. Därefter riktiga med miniminivån o lär dig prorealtime. Det är en nackdel att fokusera på för mkt. Köp typ en bok av Tobbe rosen. Lär dig grunderna, hitta din stil o lär dig hänga med i graferna. Fokusera tex på bara omx30. Skriv ner varför du tar entry, handla bara med långsiktig trend ex när macd ger köp i dagsgraf så letar du entrys för lång o tvärtom för kort. För noggrann bok.

Och nej du kan inte daytrada särskilt länge med 5-10 tkr men det är en start för att börja lära sig. Om du är ok på aktier innan får du räkna med 6 mån till 1 år heltid dvs minst 8 tim framför skärmen o sen analys/nyheter osv ovanpå det innan du kan utvärdera om du är lönsam o det är nåt för dig. Det är inte för många.

Jag har kikat på två böcker av Tobbe Rosén sen tidigare: "Autobahn till lönsam trading" samt "Bli en vinnare med Candlestick/Slaget om kursstapeln" Sparat dem i min önskelista. Så beställde precis hem dem

Jag vet att 5-10k är liten men min fråga vara lite att bör man gå för de stora indexen/aktierna eller finns det mindre med hög volym som tradas också. Där 5-10k kan räcka att leka med.

Tack för ditt svar!
2016-10-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Finns 1000 grejer att säga men skulle vilja framhäva, enligt mig, två viktiga punkter när det kommer till inlärningsperioden.

1. Ge inte upp.
2. Size:a inte upp innan du svart på vitt ser att siffrorna börjar bli gröna och du faktiskt har en edge som verkar funka och du tror på.

Det kan ta flera år innan man faktiskt börjar få häng på det, och många av de sakerna man kan läsa om måste man uppleva själv, i verkligheten med riktiga pengar, för att faktiskt förstå vad det handlar om. Det jag har tagit mig igenom för att vara där jag är idag vet jag inte ens om jag skulle vilja önska min värsta fiende (och med det sagt är jag fortfarande en grön nybörjare som inte kan mycket)

Men lär man sig detta och får rätsida på siffrorna så finns det en sån sinnesjuk potential att jag tycker det strider mot all logik att inte satsa allt på detta, förutsatt man tycker det är kul såklart.

Uppskattar ditt svar, jag har inte tänkt ge upp. Men skulle gärna ha någon vägledning i vad som anses vara de grundläggande principerna man bör känna till. Alltså på något vis prioritera som man tar ett steg i taget istället för att bli dränkt i information.

Tack igen
2016-10-21, 10:17
Medlem
rimpoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
kort 10708 borde gå ner till pivot 10684

gaaaah wtf.... för tight stopp

Slarvig trading... ingen riktning har fått betala för det. Får se om det blir nåt mer idag.
Jag är swing kort ner till 10 200. Går vi upp över 800 så får det vara så.
2016-10-21, 10:19
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Jag är swingkort ner till 10 200.

Ja, jag gick in kort igen . mindre size 35 punkters stopp, borde räcka. De långa graferna har börjat slå om till att nerställ ser troligt ut. tror jag kommer öka om det går upp .

Kort 10 kontrakt. stopp på 10740 . tar en större risk men jag tror det kan bli jackpot om det går vägen.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-10-21 kl. 10:27.
2016-10-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Iverson
Hej!

Kul att du vill lära dej och här kommer mina fem cent.

Om du inte har mer kapital än så skulle jag skita i alla demokonton och öppna en ISK hos valfri svensk nätmäklare. Jag är ju lite partisk så jag rekommenderar Nordnet. Handlar du med så lite pengar har du 0 till 1:- i courtage. Då kan du strunta i att avgifterna käkar upp dina trades och istället bara fokusera på att göra rätt dvs. att ta rätt beslut.

Jag skulle välja ut en eller ett par tre aktier med hög omsättning som rör sej mkt varje dag och som du förstår lite vad de pysslar med i företaget bakom pappret. Sedan bara försöka handla enbart dem bra. Förslagsvis väljer du från nån av de större listorna och följer dem så ofta och mycket du kan intradag.

Ang. TA så säger jag så här om det när det gäller daytrading i aktier. Lär dej känna igen viktiga prisnivåer i första hand och lär dej se momentumet i pappret. Hur handlas det för dagen? Hur brukar det handlas? Går det stora volymer? Vem köper? Vem säljer?

Det är jävligt flott om du kan se mäklarstats. Det kan vara en av de grejjer jag kollar mest på när jag ska ta beslut om vilka aktier jag ska handla i förutom föregeånde dagars rörelser.

De enda indikatorer jag använder när jag daytradar aktier är egentligen handelsflödet, volymerna, mäklarstats och att jag kollar prisnivåerna samt att jag försöker klura ut vart folk kan tänkas lägga sina stoppar. Mer än så behöver du egentligen inte för att komma igång. Keep it simple och kladda inte ner dina charts med tusen indikatorer

Det enda tillägget jag har förutom ovanstående men som är superviktigt för mej är en tjänst som gör att jag kan se alla nivåer i orderböckerna och inte bara 5.

Och på tal om orderböcker... folk luras skiten där. Stora som små. Håll koll på avsluten och volymerna

Det du ska hålla koll på vad du än handlar är alla viktiga världsindikatorer.

TA funkar bäst ju större omsättning det är i instrumentet du handlar. Jag tycker det är rätt bra att fördjupa sej lite lagom i TA för att se vad många andra kikar på och kunna dra sluga slutsatser av det.

Och ska du satsa mer seriöst bör du ha en dedikerad handelsterminal där du kan se allt samlat och skjuta ordrar snabbt.

För att du ska få ett hum om hur det kan se ut när jag daytradar aktier:

Jag börjar med att gå upp 8-8:30 och slå igång burken. Ladda terminalen och käka frukost samtidigt som jag scannar av läget och lägger upp en plan för vilka papper som kan vara aktuella. Jag har en monitor till höger där jag har ett gäng charts uppe på potentiella papper jag vill handla för dagen. Oftast blir det en eller två, kanske tre papper som jag verkligen handlar i.

Sen har jag en monitor i mitten där jag skjuter ordrarna och har samlat och länkat massa olika infofönster för ett papper. Har volymfiltrerad ticker, nyheter, DAX, OMX, SP500 och massa annat där också. I monitorn till vänster har jag portfolios och olika listor med vinnare/förlorare... papper med hög omsättning etc plus lite till.

Handlar jag terminen intradag (vilket jag gör parallellt) har jag en lite annorlunda setup med mer indexcharts, valutapar, råvaror etc. Info om alla underliggande papper i index etc.

För längre swingar i index kör jag enbart IG.

Bered dej på att skaffa en grym kontorsstol och att se skärmarna konstant ensam i 8h per dag minst

Klarar du av att inte psyka ur och att hålla i slantarna och inte kasta bort dem direkt så kanske du blir lönsam också. Själv räknar jag aldrig procent när jag tänker på sånt utan enbart kronor.

Det var mina cent. Lycka till!

Hello!!

Jag uppskattar verkligen att du tog dig tiden att skriva detta långa inlägg.

Jag håller med om att courtage avgifter på 0-1kr eller courtageavgift på 0,25% som Nordnet erbjuder i kom igång paketet inte är så farligt då man ska lära sig trada och fokusera på att ta rätt beslut.

Du nämner de större listorna, priserna på dessa aktier är väl höga i förhållande till ett kapital på säg 10k. I vissa fall kommer man väl knappt över 1 aktier och i andra definitivt inte över 10 (vilket ändå kan kännas helt okej). Men man vill ju inte starta med 10k och sen behöva gå all in på varje trade. Man vill kunna satsa i mitt fall 10-20% per köp för att kunna ha kapital över då det kan gå helt fel i början.

Vad menar du med viktiga prisnivåer? Pratar du om nivåerna där aktien har svår at bryta igenom generellt? Alltså "korridoren" (spannet) som aktierna varierar mellan? Det är här jag känner att det svåra kommer när jag kikat på youtube typ. När de ritar sina trendlinjer så använder de sig av vissa toppar och/eller dalar. Men om jag pausar innan och försöker föreställa mig hur de ska se ut så skulle min linje se lite annorlunda ut. Så det är väl något jag skulle vilja lära mig att känna igen och rita trendlinjer mer "korrekt".

Med mäklarstats menar du hur mkt som köpts/sålts idag etc och till vilket pris mm?

När det kommer till orderböckerna så menar du volymerna som placeras nivåer över/under det tillfälliga priset? Och i flera tickar inte enbart de närmast det tillfälliga priset?

Bör jag börja med swingtrading först? För att bli familjär med vad aktiehandel egentligen innebär?

Tack igen för ditt otroligt grymma svar!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in