Citat:
Ursprungligen postat av
Ardi90
Hej,
Är det lönsamt att daytrada? Tänker på courtageavgifter + skatt? Vilken sida bör man börja på som nybörjare om man tänkte starta med 5-10k? Vad är bästa sätter att lära sig alla metoder inom teknisk analys? Bör man kunna alla? (Det är massa) Om inte vilka föredrar ni? Jag läser dagligen om detta och kollar på youtube, men det känns inte som att jag närmar mig den kunskap man ska ha för att kunna daytrada med vinst i längden.
Andra tips?
Provade IG's prov version men det var inte så bra kände jag..
Tack,
/Ardi90
Hej!
Kul att du vill lära dej och här kommer mina fem cent.
Om du inte har mer kapital än så skulle jag skita i alla demokonton och öppna en ISK hos valfri svensk nätmäklare. Jag är ju lite partisk så jag rekommenderar Nordnet. Handlar du med så lite pengar har du 0 till 1:- i courtage. Då kan du strunta i att avgifterna käkar upp dina trades och istället bara fokusera på att göra rätt dvs. att ta rätt beslut.
Jag skulle välja ut en eller ett par tre aktier med hög omsättning som rör sej mkt varje dag och som du förstår lite vad de pysslar med i företaget bakom pappret. Sedan bara försöka handla enbart dem bra. Förslagsvis väljer du från nån av de större listorna och följer dem så ofta och mycket du kan intradag.
Ang. TA så säger jag så här om det när det gäller daytrading i aktier. Lär dej känna igen viktiga prisnivåer i första hand och lär dej se momentumet i pappret. Hur handlas det för dagen? Hur brukar det handlas? Går det stora volymer? Vem köper? Vem säljer?
Det är jävligt flott om du kan se mäklarstats. Det kan vara en av de grejjer jag kollar mest på när jag ska ta beslut om vilka aktier jag ska handla i förutom föregeånde dagars rörelser.
De enda indikatorer jag använder när jag daytradar aktier är egentligen handelsflödet, volymerna, mäklarstats och att jag kollar prisnivåerna samt att jag försöker klura ut vart folk kan tänkas lägga sina stoppar. Mer än så behöver du egentligen inte för att komma igång. Keep it simple och kladda inte ner dina charts med tusen indikatorer
Det enda tillägget jag har förutom ovanstående men som är superviktigt för mej är en tjänst som gör att jag kan se alla nivåer i orderböckerna och inte bara 5.
Och på tal om orderböcker... folk luras skiten där. Stora som små. Håll koll på avsluten och volymerna
Det du ska hålla koll på vad du än handlar är alla viktiga världsindikatorer.
TA funkar bäst ju större omsättning det är i instrumentet du handlar. Jag tycker det är rätt bra att fördjupa sej lite lagom i TA för att se vad många andra kikar på och kunna dra sluga slutsatser av det.
Och ska du satsa mer seriöst bör du ha en dedikerad handelsterminal där du kan se allt samlat och skjuta ordrar snabbt.
För att du ska få ett hum om hur det kan se ut när jag daytradar aktier:
Jag börjar med att gå upp 8-8:30 och slå igång burken. Ladda terminalen och käka frukost samtidigt som jag scannar av läget och lägger upp en plan för vilka papper som kan vara aktuella. Jag har en monitor till höger där jag har ett gäng charts uppe på potentiella papper jag vill handla för dagen. Oftast blir det en eller två, kanske tre papper som jag verkligen handlar i.
Sen har jag en monitor i mitten där jag skjuter ordrarna och har samlat och länkat massa olika infofönster för ett papper. Har volymfiltrerad ticker, nyheter, DAX, OMX, SP500 och massa annat där också. I monitorn till vänster har jag portfolios och olika listor med vinnare/förlorare... papper med hög omsättning etc plus lite till.
Handlar jag terminen intradag (vilket jag gör parallellt) har jag en lite annorlunda setup med mer indexcharts, valutapar, råvaror etc. Info om alla underliggande papper i index etc.
För längre swingar i index kör jag enbart IG.
Bered dej på att skaffa en grym kontorsstol och att se skärmarna konstant ensam i 8h per dag minst
Klarar du av att inte psyka ur och att hålla i slantarna och inte kasta bort dem direkt så kanske du blir lönsam också. Själv räknar jag aldrig procent när jag tänker på sånt utan enbart kronor.
Det var mina cent. Lycka till!