2015-11-18, 10:10
Bannlyst
det var en lugn och fin inledning av DAX/OMX, kommer säkert bli ett sömnpiller fram till husdatan/USA. Skulle jag gissa så går vi något ner, lite vinsthemtagningar efter 2 dagars rally. Vi verkar inte vara så pigga med att stänga gapet
2015-11-18, 10:20
Medlem
Igår gnällde jag lite över att det svängde så snabbt att jag inte hann med att trada.. Idag är det ju precis tvärtom och det händer ingenting alls. Ingen idé att följa något idag. Sätter mig med lite korta OMX med lägre hävstång samt har kvar långolja jag köpte igår. Tror vi skall ner inför helgen när folk börjar bli oroliga för nya attentat och kan bli bra läge att sälja sent fredag eftermiddag. Men är ju en stund dit och jag hinner nog ändra strategi 10 ggr tills dess..

Lite mer långsiktigt så tror jag det kan vara läge att tanka lite Ryssland. Nu är dom inte längre "the bad guy" utan är plötsligt en samarbetspartner med väst i kampen mot IS. Tror det kommer ge positiv effekt på ekonomin för landet. I övrigt tror jag oljepriset skall upp rejält kommande tiden. Också det en effekt av IS-kriget. Tillägg: Tror även diverse klimatkonferenser kan höja oljepriset. Gynnar miljön att olja blir dyrt och andra energislag billigare.
Senast redigerad av Burkgurka 2015-11-18 kl. 10:26.
2015-11-18, 11:02
Medlem
Vad tror ni om Orezone idag?
2015-11-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnW
Vad tror ni om Orezone idag?

Vilken raket! Hög risk men även möjligt att den stiger ytterligare.

Säger som morbror alltid sa,
ingen minns en fegis.
2015-11-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Vilken raket! Hög risk men även möjligt att den stiger ytterligare.

Säger som morbror alltid sa,
ingen minns en fegis.

Kanske inte gör samma resa som igår...men jag lyssnar nog ändå på din morbror!
Kan vi nå 1,50?
2015-11-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnW
Kanske inte gör samma resa som igår...men jag lyssnar nog ändå på din morbror!
Kan vi nå 1,50?

Hade jag vetat att den skulle nå 1,50:- skulle jag gått all in, personligen avstår jag affärer i Orezone.

Lycka till!
2015-11-18, 15:07
Avslutad
Undra om vi får se 30 dollars olja igen det ser helt klart spännande ut på chartsen
2015-11-18, 15:32
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Undra om vi får se 30 dollars olja igen det ser helt klart spännande ut på chartsen

Det hänger på Saudiarabien, de kan bara hålla ut 3-5 år till i detta stadie som också är de som delvis ligger bakom ISIS attackerna för att skapa krig = Högre oljepriser.

Nationer som ligger i kris går alltid mot krig som sista fas.

Analytiker: Saudiarabien går mot en kris

Citat:
Saudiarabien ökade sin oljeproduktion i september – trots att priset ligger på rekordlåga nivåer. Nu varnar bedömare för att landet kan gå mot en allvarlig kris. Det skriver Business Insider.

Världens största oljeproducent exporterade över 7 miljoner fat om dagen i september. Inga tecken tyder på att Saudiarabien gör några ansträngningar att minska produktionen trots att oljepriset åker utför.

Ett fat Brentolja ligger nu på runt 44 dollar, att jämföra med över 110 dollar förra sommaren.

Det finns en allvarlig oro för att kungadömets strategi bygger upp problem för framtiden, skriver Business Insider.

Grundaren av makrohedgefonden SLJ Partners, Stephen Jen, säger sig vara bekymrad över landets förmåga att ställa om till en verklighet där oljepriset är lågt.

- För Ryssland var det mest effektiva sättet att anpassa sig på kort sikt att devalvera rubeln. Om man ser på Saudiarabien, så är det samma chock men med en fastlåst valuta, de kan inte devalvera, sa Jen vid en Reuterskonferens i går, tisdag.

Deltagare sa också att landet kan gå mot en finansiell kris om tre till fem år, skriver Business Insider.

Internationella valutafonden pekade i oktober ut Saudiarabien som ett av de länder som har omkring fem års buffert kvar om oljepriset förblir lågt, medan några av grannländerna kan hålla ut i över 20 år.

Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Det är Allah som bestämmer över oljepriset. Saudiarabiens oljeminister vet detta.

Saudi Arabia's oil minister Ali al-Naimi: 'Only Allah can set the price of oil'
The minister’s comments come amid slump in oil prices and slowing growth
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-arabias-oil-minister-ali-al-naimi-only-allah-can-set-the-price-of-oil-10226092.html

Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Blir det ett eskalerat krig som ett resultat av detta vilka mycket pekar på nu så kommer oljan gå upp lagom till OPEC's möte 4:e december där Saudi Arabians olje minister Ali al-Naimi tidigare sa 'Only Allah can set the price of oil' som ett svar på de fallande energipriserna, vilket är ett roligt "sammanträffande" nu.

Skrev om det senast här.

Varför Saudiarabien är de som delvis ligger bakom.

Attacken skedde också fredagen den 13:e som symboliskt var dagen då Knights Templar år 1307 (2015-1307=708) för 708 (7 och 8 siffrorna igen, siffror vi har sett dyka upp mycket i år.) år sen var setup, fängslade och dog.

Det är därifrån vi bland annat får olycksdagen fredagen den 13:e ursprung.

Citat:
In 1305, the new Pope Clement V, based in Avignon, France, sent letters to both the Templar Grand Master Jacques de Molay and the Hospitaller Grand Master Fulk de Villaret to discuss the possibility of merging the two Orders. Neither was amenable to the idea, but Pope Clement persisted, and in 1306 he invited both Grand Masters to France to discuss the matter. De Molay arrived first in early 1307, but de Villaret was delayed for several months. While waiting, De Molay and Clement discussed criminal charges that had been made two years earlier by an ousted Templar and were being discussed by King Philip IV of France and his ministers.

It was generally agreed that the charges were false, but Clement sent the king a written request for assistance in the investigation. According to some historians, King Philip, who was already deeply in debt to the Templars from his war with the English, decided to seize upon the rumors for his own purposes. He began pressuring the Church to take action against the Order, as a way of freeing himself from his debts.[28] The French king's motivations went beyond merely financial though.

At dawn on Friday, 13 October 1307 (a date sometimes linked with the origin of the Friday the 13th superstition)[30][31] King Philip IV ordered de Molay and scores of other French Templars to be simultaneously arrested. The arrest warrant started with the phrase: "Dieu n'est pas content, nous avons des ennemis de la foi dans le Royaume" ["God is not pleased. We have enemies of the faith in the kingdom"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Knights_Templar
Senast redigerad av Key. 2015-11-18 kl. 16:32.
2015-11-18, 15:36
Bannlyst
Man är så sugen på att korta härifrån..
2015-11-18, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Det hänger på Saudiarabien, de kan bara hålla ut 3-5 år till i detta stadie som också är de som delvis ligger bakom ISIS attackerna för att skapa krig = Högre oljepriser.

Nationer som ligger i kris går alltid mot krig som sista fas.

Analytiker: Saudiarabien går mot en kris

Jo det är spännande med fler vinklar på saken men jag läste också att Saudi ligger illa till.

https://www.rt.com/business/319465-saudi-bankrupt-projection-imf/

Vi får se om dom lyckas påverka oljepriset men det tror jag inte då det flödar för mycket olja just nu på marknaden. Jag blir inte förvånad om de goda makterna lyckas förstöra några oljefält runt Irak/Syrien för att stoppa flödet lite. Sen kan man undra om IS hittat sin personal på manpower för att bemanna dessa fält krävs ju mycket kunskap.

Dumpade mina BP aktier helt ok vinst. 33-34.50

Jag tror oljan brent ska ner lite till vilket kommer ge fina köplägen nu när trendlinjen från 1999 är bruten.
Senast redigerad av Bulldoozer 2015-11-18 kl. 16:09.
2015-11-18, 16:24
Bannlyst
nä USA känns pigg. Troligtvis många som kortar härifrån. Köper DAX långa.
2015-11-18, 16:53
Medlem
Gripen Oil & Gas: Blev ett jäva rally efter typ kl. 15 idag utan nyheter. Kom in runt 0.35. Var med upp till 0.70 på typ 15 min, sen gick det ner lika fort. Fick bort hälften vid 0.50 och resten vid 0.30 så blev väl en liten vinst. Sen har jag bottenfiskat runt 0.25 men fått sälja med mindre förluster. Är kanske slut på körningen denna gång.

Inte friskt detta. Det är uppenbart några som bestämmer sig för att köra upp vissa bolag o sen plockar hem vinsterna o då dör det lika fort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in