Citat:
Ursprungligen postat av
VLCD
Ger inte mycket för opinionsundersökningar av yougov o liknande onlineinstitut utan rätt samplesize som svarar på frågorna. De som önskar förändring är mer benägna att registrera sig för sådana skräpundersökningar. Skräp in - skräp ut.
De mer välutbildade i storstad vill vara kvar. De är tämligen svårövertygade av brexit argument. De mindre utbildade byter mycket lättare sida när några kändisar nu propagerar för varför det är bättre att stanna. Dessutom är det alltid så att swingvoters tenderar att som grupp rösta för det kända dvs remain när det kommer till kritan.
Tror den verkliga opinionen redan nu är 60-40 remain och att det blir 70-30 vid röstningen. Det är också något liknande som prisas in av marknaden.
Jag tänkte kommentera yougov delen av ditt inlägg.
Jag har varit medlem i yougov i snart ett år. Jag är högutbildad och jobbar åtekommande med analys av data och olika komplexa system.
Jag har försökt att "reverse-engineer" yougovs metoder. Naturligtvis är det svårt av flera anledningar.
Hursomhelst. Mina erfarenheter är att det inte är fritt fram för vilken jeppe som helst att skapa ett konto och "rösta på sitt lag".
Innan jag fick göra första partiundersökningen hade jag blivit "screenad" flera gånger med återkommande kontrollfrågor.
Jag är även övertygad om att yougov targetar eller åtminstone viktar frågor baserat på demografi. De frågar återkommande efter utbildning/ålder/familj/arbetssituation etc. Dels för att säkerställa att dina uppgifter är aktuella, men jag tror att det är mycket för att ta fram en "kvalitetsstämpel" på din profil mht korrekta uppgifter (och slippa de som reggar sig för att rösta på extrema partier som FI eller MP). Dessa kontrollfrågor är rätt så många (ca 20-40 st) och återkommer i olika former vid olika situationer.
Jag har varit med både i SIFO-undersökningar (hur ser demografin ut för ägare av fasta telefoner?) och yougov. Jag håller yougovs metoder och resultat mer pålitliga i dagens "big data" samhälle.