2016-06-21, 19:42
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Ger inte mycket för opinionsundersökningar av yougov o liknande onlineinstitut utan rätt samplesize som svarar på frågorna. De som önskar förändring är mer benägna att registrera sig för sådana skräpundersökningar. Skräp in - skräp ut.

De mer välutbildade i storstad vill vara kvar. De är tämligen svårövertygade av brexit argument. De mindre utbildade byter mycket lättare sida när några kändisar nu propagerar för varför det är bättre att stanna. Dessutom är det alltid så att swingvoters tenderar att som grupp rösta för det kända dvs remain när det kommer till kritan.

Tror den verkliga opinionen redan nu är 60-40 remain och att det blir 70-30 vid röstningen. Det är också något liknande som prisas in av marknaden.
Jag tror också att valet är redan avgjort. Gissar på ca 10%-enheter fördel för Bremain.
För övrigt håller jag inte med om mycket i ditt inlägg.
2016-06-21, 20:00
Medlem
Kort bitcoin 669.
Tagit ett spek också på att det blir den vanliga 2020-2030 körningen i oljan. Långa dax 10050 och lång oljan på 5058.
Senast redigerad av VLCD 2016-06-21 kl. 20:04.
2016-06-21, 20:06
Medlem
Citat:
Kort bitcoin 669.
Tagit ett spek också på att det blir den vanliga 2020-2030 körningen i oljan. Långa dax 10050 och lång oljan på 5058.
Kan bli en bra resa nedåt.
Hur länge sitter du på dom?
590 eller har du glidande stop-loss?

EDIT:
Vad triggade bitcoin att rusa upp 12/6?
2016-06-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Kan bli en bra resa nedåt.
Hur länge sitter du på dom?
590 eller har du glidande stop-loss?

EDIT:
Vad triggade bitcoin att rusa upp 12/6?
När det blir hype blir det en självuppfyllande rörelse. Bitcoin är väldigt speciell och effekten förstärks eftersom det inte finns något egentligt sätt att värdera valutan eller något som den direkt peggar emot. Hypen började i maj när det började skrivas om brexit vilket skapar valutaoro - jfr sommaren 2015 grexit då stack bitcoin från typ 200 till 500 på mycket kort tid - för att sen falla tillbaka till 300 och därifrån har den arbetat sig upp sakta fram till april maj iår.

Korta svaret:

1. Brexit, 2. Halveringen av bitcoin som tilldelas miners i belöning när de löser "pusslet" från ca 15 juni.

Tror den långsiktigt ska mycket mycket högre men jag tror inte på brexit vilket borde skjuta bitcoin neråt. Vet inte riktigt hur länge jag håller. 5 min till 5 mån . Kör utan SL för tillfället. Vill se hur den klarar 640 och 620. Går den igenom med styrka tror jag botten är ca 500.

Edit. Hade kusligt bra timing i oljan o daxen. Daxen stack ex typ 60 punkter. Med mina 25 euro per punkt blev det riktigt bra. Avvaktar 2030 men sen tar jag nog vinst.
Senast redigerad av VLCD 2016-06-21 kl. 20:22.
2016-06-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ger inte mycket för opinionsundersökningar av yougov o liknande onlineinstitut utan rätt samplesize som svarar på frågorna. De som önskar förändring är mer benägna att registrera sig för sådana skräpundersökningar. Skräp in - skräp ut.

De mer välutbildade i storstad vill vara kvar. De är tämligen svårövertygade av brexit argument. De mindre utbildade byter mycket lättare sida när några kändisar nu propagerar för varför det är bättre att stanna. Dessutom är det alltid så att swingvoters tenderar att som grupp rösta för det kända dvs remain när det kommer till kritan.

Tror den verkliga opinionen redan nu är 60-40 remain och att det blir 70-30 vid röstningen. Det är också något liknande som prisas in av marknaden.
Jag tänkte kommentera yougov delen av ditt inlägg.
Jag har varit medlem i yougov i snart ett år. Jag är högutbildad och jobbar åtekommande med analys av data och olika komplexa system.
Jag har försökt att "reverse-engineer" yougovs metoder. Naturligtvis är det svårt av flera anledningar.
Hursomhelst. Mina erfarenheter är att det inte är fritt fram för vilken jeppe som helst att skapa ett konto och "rösta på sitt lag".
Innan jag fick göra första partiundersökningen hade jag blivit "screenad" flera gånger med återkommande kontrollfrågor.
Jag är även övertygad om att yougov targetar eller åtminstone viktar frågor baserat på demografi. De frågar återkommande efter utbildning/ålder/familj/arbetssituation etc. Dels för att säkerställa att dina uppgifter är aktuella, men jag tror att det är mycket för att ta fram en "kvalitetsstämpel" på din profil mht korrekta uppgifter (och slippa de som reggar sig för att rösta på extrema partier som FI eller MP). Dessa kontrollfrågor är rätt så många (ca 20-40 st) och återkommer i olika former vid olika situationer.

Jag har varit med både i SIFO-undersökningar (hur ser demografin ut för ägare av fasta telefoner?) och yougov. Jag håller yougovs metoder och resultat mer pålitliga i dagens "big data" samhälle.
Senast redigerad av persona.von.grata 2016-06-21 kl. 20:24.
2016-06-21, 20:24
Medlem
Persona - yougov - har fått löpande kritik från statistiker att de har felaktigt urval. Men de kanske bättrat sig. Ska läsa på lite mer innan jag skriver mer. Återkommer i ämnet.
2016-06-21, 20:26
Medlem
Satan vad Bitcoin rasar nu. 669 typ 20.00 när jag gick in. 640 nu.
2016-06-21, 20:32
Medlem
YES YES YES
Stängde dax på 10105. Oljan på 5104.5. Ligger kvar i bitcoin som nu står i ca 650.

Fan va gött
2016-06-21, 20:35
Medlem
Citat:
Satan vad Bitcoin rasar nu. 669 typ 20.00 när jag gick in. 640 nu.
SL uppåt?
Jag är kass på detta, så ta inte råd från mig. Men jag skulle ta hem vinsten kring vid 655.
2016-06-21, 20:36
Medlem
Citat:
SL uppåt?
Jag är kass på detta, så ta inte råd från mig. Men jag skulle ta hem vinsten kring vid 655.

EDIT:
1. Alltså 655 om uppgången håller i sig.
2. Ser att 655 är redan passerad.
2016-06-21, 20:38
Medlem
Citat:
SL uppåt?
Handlar på IG. Tar position kort eller lång o ställer säkerhet. SL lägger jag i motsatt riktning. Kan lägga limit om jag vill säkra vinst. Den står i 660 nu så lite sent.. Gjorde ca 25 tkr på den andra betten så tänker inte sälja tidigare än 680 då den tidigare vänt på ca 675 o jag tror den kan falla fortsatt //

Edit. Blev en jävla fart på daxen. Från ca 0,2 minus efter stängning till 0,75 plus. Står nu i 10120.
Senast redigerad av VLCD 2016-06-21 kl. 20:41.
2016-06-21, 20:39
Medlem
Snart fotboll och ett stort glas rött.

Lycka till med spekulationerna!
Ni får lära mig någon dag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in