• 1
  • 2
2015-10-29, 20:04
Medlem
Ni som (nästan) bara lagar maten själv, vad hamnar eran slutnota på? Då menar jag frukost, lunch och middag inräknad. Vad för produkter handlar ni? Handlar ni "smart", dvs storhandlar, nyttjar diverse rabatter och medlemspriser osv?

Äter ni bara 1 gång per dag så får ni gärna nämna det, tack på förhand!
Senast redigerad av cykloped 2015-10-29 kl. 20:06.
Citera
2015-10-29, 20:14
Medlem
Schweppes99s avatar
handlar typ för 1,5k-2k i månaden och köper på extrapriser.

Äter endast: Nötfärs, fläskfile, lövbiff, lax, torsk, kyckling.
och Pasta, ris, potatis + grönsaker.

Frukost brukar bli baguette och stekt ägg med lök, paprika, curry, bacon.

är extrapris på nötfärsen jäkligt ofta 60kr/kilo lika så dansk fläskfilé 60kr/kilo och typ någon gång i månaden lövbiff 80kr/kilo.
Citera
2015-10-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
handlar typ för 1,5k-2k i månaden och köper på extrapriser.

Äter endast: Nötfärs, fläskfile, lövbiff, lax, torsk, kyckling.
och Pasta, ris, potatis + grönsaker.

Frukost brukar bli baguette och stekt ägg med lök, paprika, curry, bacon.

är extrapris på nötfärsen jäkligt ofta 60kr/kilo lika så dansk fläskfilé 60kr/kilo och typ någon gång i månaden lövbiff 80kr/kilo.

Jäklar, tycker du har lyckats komma ganska billigt undan med tanke på vad du äter! Är ju en riktigt bra kost, helst om man styrketränar och mättande är den
Citera
2015-10-30, 01:27
Medlem
stonedrecordss avatar
Brukar hamna på lite drygt 2.000 kronor i månaden men då köper jag enbart svenskt kött/fläsk/fågel. Aldrig fryst utan enbart färska råvaror.
Citera
2015-10-30, 11:52
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonedrecords
Brukar hamna på lite drygt 2.000 kronor i månaden men då köper jag enbart svenskt kött/fläsk/fågel. Aldrig fryst utan enbart färska råvaror.

Jag är med dig. Bryr man sig om djuren (och sig själv), så köper man inte kött - eller ägg - från länder med sämre djurskydd och slentrianmässig utfodring med antibiotika. Sverige är inte perfekta, men faktiskt bättre.

Fryst kyckling får saltlösning/kemikalier insprutade för att öka vikten. Men håll koll - sker ibland även med färskt kött! Att se en färsk kycklingfilé som innehåller 90% kyckling är tyvärr inte ovanligt.

Och det är inte betungande mycket dyrare att ha gott samvete. Att laga själv spar mycket pengar - men inte tid. stonedrecords beräkning funkar även i centrala Stockholm, om man har framförhållning nog att handla det mesta på extrapris.
Citera
2015-10-30, 11:54
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag handlar också mat för cirka 2000 kr per månad, själv äter jag ganska enkelt så för mig blir det en hel del pasta och ris.
Citera
2015-10-30, 12:00
Medlem
Lägger runt 6-7000 på två personer på mat och allmänt från matvarubtik per månad. Då är det bara frukost och middag för det mesta, endast lunch för en person någon gång i veckan ingår. Äter dock rätt bra mat med bra råvaror och då kostar det.
Citera
2015-10-30, 12:05
Medlem
emaptis avatar
1000-1500 per månad och då äter jag hamburgare och pizza merparten av månadens dagar. Planerar inköpen, bunkrar(ost till pizzan t ex), fryser in storkok i färdiga portioner för snabb tillagning såsom kyckling och köttfärssås. Äter havregrynsgröt till frukost varje morgon, bra start på dagen och är inte en kostnad som syns i budgeten. Ett varmt mål om dagen. 3-4 mellanmål, oftast vetekakor eller tekakor. Äter extremt sällan godis men det kan bli ett paket glass i månaden. Låter säkert lite men det funkar så bra att jag ändå har för högt BMI.

Resten av min månadsbudget går till röka, det man spar på gungorna försvinner i karusellerna.
Citera
2015-10-30, 15:35
Medlem
Perisoreuss avatar
Jag ligger på 1400 kr i månaden på allt (det jag får på Rikskortet varje månad). Äter havregrynsgröt till frukost, sedan lagar jag lunch och kvällsmat (lunchen är matlådor från kvällen). Lagar mat i storkok, äter nästan inga animalier över huvud taget, unnar mig lunch ute 1-2 gånger i månaden, middag ibland. Köper nästan allt ekologiskt, skulle annars komma billigare undan.
Citera
2015-10-31, 23:19
Medlem
cDk123s avatar
Äter hemlagat typ alltid till vardags, dvs matlåda typ varje dag på jobbet.
Brukar gå ca 9-13K på Coop i månaden. 2 vuxna och 1 barn.
Handlar dock ekologiskt och undviker skitmat med massa onödiga tillsatser. Bra råvaror helt enkelt..
Citera
2015-11-01, 03:35
Medlem
alienfins avatar
Jag räknar på en 25kr per portion riktig mat. 50kr om dan plus grönsaker och frukt
drygt 2000kr totalt.
Citera
2015-11-01, 08:18
Medlem
rakarnas avatar
oj va billigt många äter. Jag + en äter för ca 5-6k varje månad och då äter vi nästan bara hemma. Frukost, lunch och middag. Hm undrar va ja gör för fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in