2015-10-29, 18:04
Medlem
Ljungens avatar
Jag funderar på att byta värmekälla. Idag har vi direktverkande el.

Infrapaneler (av typen som säljes på exempelvis www.emenko.se ) verkar på papper och enligt säljare vara helt fantastiska!

Citat:
Sänker energikostnad med upp till 70%.
Bra livslängd.
Hyfsat billig installation.
Lika bekväma som direktverkande el
.

Min fråga till Er - kan det verkligen vara såhär bra? varför ser jag inte revolutionerande artiklar över hela nätet om hur bra dessa är, om dom verkligen är det? Detta är ju prestanda som mer eller mindre överträffar exempelvis bergvärme, som annars är populärt.

Har vi några flashbackare som har erfarenhet av detta? Bra eller dålig - jag vill veta allt!

Mer eller mindre löst grundade teorier om hur det fungerar kan jag också bilda - så lägg inte energi på sånt är ni rara. Erfarenhet är det som efterfrågas.

PoK på Er alla
Citera
2015-10-29, 18:18
Medlem
klosters avatar
jag har alltid hört att det är dyrt?

edit: installationen alltså
Citera
2015-10-29, 18:35
Medlem
Ljungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloster
jag har alltid hört att det är dyrt?

edit: installationen alltså

Har kanske att göra med vad man jämför med? 80k fick jag offererat. Det är väl vad luft/luft hade kostat också på två plan med vår trånga planlösning.

Men Har du hört något mer om detta? Är det direkt ifrån hushåll som har detta installerat, eller ännu längre långtgående ryktesvägar?
Citera
2015-10-29, 18:44
Medlem
klosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungen
Har kanske att göra med vad man jämför med? 80k fick jag offererat. Det är väl vad luft/luft hade kostat också på två plan med vår trånga planlösning.

Men Har du hört något mer om detta? Är det direkt ifrån hushåll som har detta installerat, eller ännu längre långtgående ryktesvägar?
jag läste om det för ganska länge sen fem år sen online. att det skulle spara 70% vet ja inte heller men det är länge sen ja kollade på olika alternativ ja körde egen installation av luftvärme för ja tyckte dom skulle ha så jävligt för alla installationer. luft / vatten skulle jag inte tjäna in innan 5 år efter garantin gått ut och det verkade va genomsnittslängden de höll. bergvärme var dyrt av helvete för det var nått fel på tomten tyckte dom, skulle kosta dubbelt så mycket som grannen installerat för. infravärme skulle som ja minns det "kännas" varmare men inte va det och det lät för osäkert för mej. är väldigt nöjd med luftvärmen den funkar hela året nästan här och drar ner elräkningen ordentligt och kostade inte mycket jämfört med andra. kanske hänt saker med infra sen dess
Citera
2015-10-30, 18:07
Medlem
Larseverts avatar
Jag blev ju lite nyfiken eftersom jag delvis värmer med direktel, sökte och fann en tråd på värmepumpsforum.

http://www.varmepumpsforum.com/vpfor...topic=42988.30

Mycket underhållande, värmekällan sågas eftersom den inte håller vad som utlovats och som lök på laxen dyker en representant för företaget i fråga upp och hotar med stämning för förtal.

Tror inte det blir aktuellt med infrapanel.
Senast redigerad av Larsevert 2015-10-30 kl. 18:16.
Citera
2015-10-30, 18:53
Medlem
Dessa prylar eller motsvarande vart ju poppis på 80-90-talet. Det som man märkte redan då var en stor sak, bortsett från att de ifs ger värme, att under bord mm är det kallt. Att skicka värme från taket är bra på pappret men inte i verkligheten. Jag kan inte tänka mig att det skulle hänt något spec med tekniken de senaste 20 åren.

Nä golvvärme, eller fläktbaserade system ge enligt min uppfattning bäst känsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in