• 1
  • 2
2015-10-29, 13:55
Medlem
Skulle ge mig p att dra V-ringen p min pgo idag, monterade ner variatorkpan, allt frid och frjd, men den dr jvla muttern gick inte att f vck med enbart hylsa, hjulet bara snurrade med oavsett hur jag frskte sprra det fr att kunna vrida loss mutterfan.

Ngon som har ngra tips eller trix fr hur det kan gras utan mutterdragare?
Citera
2015-10-29, 14:38
Medlem
ts.nows avatar
Du mste sprra variatorn, jag har gjort det en gng genom att kila fast en grov skruvmejsel.
Citera
2015-10-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Skulle ge mig p att dra V-ringen p min pgo idag, monterade ner variatorkpan, allt frid och frjd, men den dr jvla muttern gick inte att f vck med enbart hylsa, hjulet bara snurrade med oavsett hur jag frskte sprra det fr att kunna vrida loss mutterfan.

Gr vl inte ens.. lna utav ngon eller dra ivg och kp en.
Citera
2015-10-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Du mste sprra variatorn, jag har gjort det en gng genom att kila fast en grov skruvmejsel.

Hur kilade du fast den? Har frskt ungefr detsamma i lite olika varianter utan att lyckas, kanske har varit fr frsiktig o andra sidan men better safe then sorry tnker jag.
Citera
2015-10-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Gr vl inte ens.. lna utav ngon eller dra ivg och kp en.

Klart det mste g, frgan r bara hur! Och frgestllningen var hur man kan utfra det utan!
Citera
2015-10-29, 15:28
Medlem
Hamprs avatar
Som redan sagts, sprra veven/variatorn. Gr med vad som helst beroende p hur just din variator ser ut. T ex en skiftnyckel av lmplig storlek. Finns ven verktyg just fr att sprra variatorn med.
Mutterdragare r inget mste, lite armstyrka och tnkande lser det mesta.
Citera
2015-10-29, 15:53
Medlem
BNCs avatar
Att sprra variatorn r inte alltid det enklaste. Ofta r de stllen man kommer t att sprra emot, gjorda i aluminium eller annat klent, som allts r ltt hnt att det gr snder om man behver ta i lite.

Ta ditt ledhandtag eller vad du nu anvnder och sl hrt p det med en hammare istllet. Det fjdrar ju emot d motorn gr runt, men efter ett antal frsk s br det g tack vare rotationens trghet.
Citera
2015-10-29, 18:19
Medlem
Avva66s avatar
Sl hrt med en plastklubba p hylsnyckelskaftet, det kan funka.

Annars kan du linda ett spnnband runt svnghjulet p andra sidan motorn, och lsa bandet i ramen edyl.
Citera
2015-10-29, 22:39
Medlem
Tack fr tips, jag provar att plocka fram gummiklubban imorgon och se vad jag kan stakoma!
Citera
2015-10-29, 23:40
Medlem
Rexxys avatar
Ta en tjock repstump och tryck ner i tndstiftshlet!
Citera
2015-10-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

Ta och kp en p Jula fr 200 spnn annars? Du kommer skert ha nytta utav den i framtiden ocks
Citera
2015-10-31, 10:31
Medlem
christerys avatar
Gr att f ls det mesta med en massa slag p en hvstng av nt slag (typ en hylsnyckel, ven om jag nog skulle anvnda en fast nyckel om det gr. Dom hller bttre fr vld), men tnk p t vilket hll fanstyget r gngat - drar/slr/bankar du t fel hll s lr du aldrig f ls den r min gissning. Baserat p egna erfarenheter.... fast inte just frn en sn moppe dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in