2015-10-29, 13:00
Medlem
Har gjort en hel del vinst i min depåkonto nu i våras. Förde över all pengar från depåkonton till en ny-öppnat ISK. Gjorde ett par dåliga klipp, så värdet på min portfölj har sjunkit en rejält. All den vinst jag tjänade i mitt depåkonto är bortblåst.

Kommer jag ändå få skatta för den vinst jag gjorde i mitt depåkonto? Helvete också om det är så...
Citera
2015-10-29, 13:22
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Har gjort en hel del vinst i min depåkonto nu i våras. Förde över all pengar från depåkonton till en ny-öppnat ISK. Gjorde ett par dåliga klipp, så värdet på min portfölj har sjunkit en rejält. All den vinst jag tjänade i mitt depåkonto är bortblåst.

Kommer jag ändå få skatta för den vinst jag gjorde i mitt depåkonto? Helvete också om det är så...

Svar: ja.

För din vanliga depå betalar du 30% skatt på vinsten (efter avdrag för inköpspris + courtage). Det spelar ingen roll att du har gjort dåliga affärer efteråt i din ISK med dina vinstpengar.

Du får också skatta för totalsumman av din behållning i din ISK vid varje mättillfälle, och du fick också betala skatt för glädjen att få sätta in pengarna på ett ISK-konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in