• 1
  • 2
2015-11-01, 11:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
jaha och varför inte det då?

måste för övrigt inte vara rådjur utan kan vara t.ex. hare också.
Av samma anledning du inte kör en Ferrari på en åker med en plog bakom.
Allt kött passar inte till all tillagning utan vissa delar passar bättre till annat.
Att brassa på med frukt och liknande skit i köttet förtar all köttsmak.
Det är helt bortkastat att använda finare köttstycken till sådant.
En fransyska eller bogstek på rådjur kostar ju ~250 kr kilot.
Då kan du sabba billigare kött från nöt eller svin med frukt om du vill det.
Citera
2015-11-02, 04:34
Bannlyst
lägg sviskon o aprikoser brevid steken inte i för den smakar faan efter sviskon o aprikoser.
Citera
2015-11-02, 11:33
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Av samma anledning du inte kör en Ferrari på en åker med en plog bakom.
Allt kött passar inte till all tillagning utan vissa delar passar bättre till annat.
Att brassa på med frukt och liknande skit i köttet förtar all köttsmak.
Det är helt bortkastat att använda finare köttstycken till sådant.
En fransyska eller bogstek på rådjur kostar ju ~250 kr kilot.
Då kan du sabba billigare kött från nöt eller svin med frukt om du vill det.

Du verkar inte veta riktigt vad du talar om faktiskt. Har läst många recept på fyllda stekar av aktade namn. Ingen som säger att man ska skära upp och fylla en oxfilé liksom. Här handlar det om stekar med ett ben i. Bogstek på rådjur eller hjort är ju t.ex. mycket lämpliga för detta.
Citera
2015-11-02, 14:42
Medlem
japanskbruds avatar
torkade enbär brukar va bra till att döda den där läskiga viltsmaken
Citera
2015-11-02, 16:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Du verkar inte veta riktigt vad du talar om faktiskt. Har läst många recept på fyllda stekar av aktade namn. Ingen som säger att man ska skära upp och fylla en oxfilé liksom. Här handlar det om stekar med ett ben i. Bogstek på rådjur eller hjort är ju t.ex. mycket lämpliga för detta.
Nä, nä, det är ju tidens melodi från dagens curlingbarn.
Hittar de ett recept på nätet så finns ju rätten och då måste den ju vara bra...
Alla som hävdar att det går att använda köttet till något bättre,
måste per se då inte veta vad de talar om...

Och om du hittat dessa recept från dessa "aktade namn" vad fan gör du här i forumet och frågar efter råd i så fall och tar upp tid från folk som vill hjälpa dig till att få ut en maximal smakupplevelse av din köttbit som du sedan väljer att misskreditera för de inte håller med dig?
LOL.

Finns recept på precis allt, Noma tillagar bl.a vitlav, gräs shots mm och anses vara en av de bästa restaurangerna i världen. Åt på en restaurang i Tokyo som serverade ris med en rå fiskbit på eller en bit av sjöborre eller någon annan rå mysko skit och ansågs som en av de bästa i sin klass.
I bl.a USA kan du äta dubbelfritterat smör.

Du kan hitta hummer med mac and cheese a la gorgonzola.
Gorgonzolagratinerad dito eller som risotto med gorgonzola.
Gorgonzolafylld oxfilé eller vilken fin köttbit du vill fylld med skit.

Men är det gott?
Är det att göra ingrediensen rättvisa?
Värt priset att äta det?
Nej i mitt tycke är det definitivt inte det.
Huvudingrediensen går definitivt att tillaga bättre och serveras med bättre tillbehör eller helt enkelt låtas bli att tillagas alls.

Samma sak med frukt och dylik skit som du kan fylla finare köttbitar med,
eller servera som såser till.
I mitt tycke är det att kasta bort fint kött som kan tillagas så mycket bättre.
Råkade riktigt i luven med min dåvarande arbetsgivare en gång kring just detta ämne.
Jag tyckte den rätt han presenterade smakade "skit".

Jag serverade då vår inhemska delikatess surströmming till honom med alla tänkbara tillbehör du kan tänka dig och bevisligen så bra du bara kunde presentera rätten, dock hade jag valt fjolårets burkar så smaken verkligen satt där.

Han fattade poängen jag ville få fram, folks smakpaletter kan bevisligen skilja sig enormt men ändå presentera mat av högsta kvalité men den är likväl fullkomligt oätbar av folk med andra smakpreferenser. Hindrade inte honom att servera sin mat för en sekund men han respekterade min uppfattning att den smakade skit enligt mig till 100%.

Av samma anledning undviker jag apelsinsås och körsbärssåser till mat.
De är i 99 fall av 100 helt vedervärdiga imho.

Så fatta att folk kan tycka det du gör i köket likväl som i livet i övrigt riktigt suger och ha fullkomligt rätt i det trots att du och om så hela etablissemanget har en annan uppfattning. Det hela handlar om att inse att subjektiva uppfattningar inte är empiriska sanningar. Men det kanske är på lite för hög nivå för dig att förstå?
Citera
2015-11-02, 19:47
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
ris med en rå fiskbit på

Oj oj oj...låter särdeles exotiskt!
Undrar vad detta kan ha varit för mystisk rätt
Citera
2015-11-03, 05:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Oj oj oj...låter särdeles exotiskt!
Undrar vad detta kan ha varit för mystisk rätt
Jaa vem vet?
Men betalt kunde de ta.
Citera
2015-11-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Lingon, äpplen och rökt sidfläsk.

Bästa förslaget! Lingon och äpplen passar sjukt bra ihop. Stek fläsket före bara och komplettera med mortlade fänkålsfrön och vät det kanske med lite calvados
Citera
2015-11-08, 17:22
Bannlyst
Morötter har ja till en stek. blir redigt got.
Citera
2015-11-08, 19:50
Medlem
dePauls avatar
Den här fyllningen brukar vara poppis hemmavid:
1. 2 ägg
2. 4 msk ströbröd (helst hembakat)
3. 2 vitlöksklyftor, finhackade
4. 1,5 påse sötmandel, skållade och finhackade
5. 1 påse (normalstorlek) bladspenat
6. 1 förpackning bacon (t ex Tulip)
7. Smör

Arbetsgång:
Ansa och preppa köttet, samt salta (försiktigt, det ingår nämligen också bacon som ju är salt) och peppra på insidan av den utskurna biten. Allra bäst blir ju att marinera köttet i förväg. Då räcker det med endast peppar. Personligen kör jag då på en 4,5 procentig saltlake med en tiondel socker i för att få extra kraft i smaken.

Lägg i en klick smör i en stekgryta och låt det smälta, samt placera i spenaten och vitlöken. Låt gå på låg värme tills spenaten har blivit slokad, dvs förlorat 8/10 av sin vätska. Ta genast av värmen.

Skär baconet i tunna strimlor. Släng dem i en torr teflonpanna och låt gå så länge att det mesta fettet smälter. Obs, använd inte fettet i själva smeten, utan häll bort den. Den övergripande smaken skall nämligen bygga på smör, inte ister. Blanda sedan i baconet med spenaten. Låt kallna.

Skålla mandlarna och dra av skinnet. Finhacka dem sedan och blanda i resten av ingredienserna. Man kan också köra mandlarna på puls i mixer.

Tillsätt nu äggen och rör om.

Addera tre msk rumstempererat smör.

Blanda i så pass med ströbröd att det bildas en tjock "smet", ungefär lika tjock som en traditionell tapenade. Om det hela blir för stabbigt så kan man gå in med lite vatten eller grädde. Är den för lös så tillsätter man mer ströbröd. Låt smeten vila någon halvtimme i kylen.

Lägg köttplattan på brädan och bred på smeten med tyngdpunkt på mitten. Rulla in köttklumpen och bind ihop med steksnöre.

Hetta upp smör i en stekgryta/stekpanna och ge köttet fin färg runt om. Kör sedan in klumpen i ugnen på ganska låga grader (125 – 150) och kör tills du uppnår den av dig föredragna inre temperaturen. Jag ger inga råd på den här punkten eftersom alla människor tycker annorlunda när det ankommer köttemperatur. Personligen kör jag på tills den når 82 grader . Många anser nog att det är för mycket men personligen gillar jag inte den nya trenden där allting är i princip segt och rosarött.

Ta ut köttet, låt vila ordentligt, ta bort snöret och tranchera i skivor på ca 1 cm. Detta görs lättast med hjälp av en vågtandad kniv (vass!).

Servera tillsammans med sv. vinbärsgelé och rödvinssås eller sky lagad på de safterna som köttet har släppt. Diverse varianter på potatis brukar funka bäst till den här rätten. Min favorit är krossad ugnsbakad potatis, eller kokta och därefter stekta/friterade potatishalvor (på längden).

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2015-11-08 kl. 19:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in