Citat:

Ursprungligen postat av 
Tercio

Du verkar inte veta riktigt vad du talar om faktiskt. Har läst många recept på fyllda stekar av aktade namn. Ingen som säger att man ska skära upp och fylla en oxfilé liksom. Här handlar det om stekar med ett ben i. Bogstek på rådjur eller hjort är ju t.ex. mycket lämpliga för detta.

Nä, nä, det är ju tidens melodi från dagens curlingbarn.
Hittar de ett recept på nätet så finns ju rätten och då måste den ju vara bra...
Alla som hävdar att det går att använda köttet till något bättre, 
måste per se då inte veta vad de talar om...
Och om du hittat dessa recept från dessa "aktade namn" vad fan gör du här i forumet och frågar efter råd i så fall och tar upp tid från folk som vill hjälpa dig till att få ut en maximal smakupplevelse av din köttbit som du sedan väljer att misskreditera för de inte håller med dig?
LOL.
Finns recept på precis allt, Noma tillagar bl.a vitlav, gräs shots mm och anses vara en av de bästa restaurangerna i världen. Åt på en restaurang i Tokyo som serverade ris med en rå fiskbit på eller en bit av sjöborre eller någon annan rå mysko skit och ansågs som en av de bästa i sin klass.
I bl.a USA kan du äta dubbelfritterat smör.
Du kan hitta hummer med mac and cheese a la gorgonzola.
Gorgonzolagratinerad dito eller som risotto med gorgonzola.
Gorgonzolafylld oxfilé eller vilken fin köttbit du vill fylld med skit.
Men är det gott? 
Är det att göra ingrediensen rättvisa?
Värt priset att äta det?
Nej i mitt tycke är det definitivt inte det.
Huvudingrediensen går definitivt att tillaga bättre och serveras med bättre tillbehör eller helt enkelt låtas bli att tillagas alls.
Samma sak med frukt och dylik skit som du kan fylla finare köttbitar med,
eller servera som såser till.
I mitt tycke är det att kasta bort fint kött som kan tillagas så mycket bättre.
Råkade riktigt i luven med min dåvarande arbetsgivare en gång kring just detta ämne.
Jag tyckte den rätt han presenterade smakade "skit".
Jag serverade då vår inhemska delikatess surströmming till honom med alla tänkbara tillbehör du kan tänka dig och bevisligen så bra du bara kunde presentera rätten, dock hade jag valt fjolårets burkar så smaken verkligen satt där.
Han fattade poängen jag ville få fram, folks smakpaletter kan bevisligen skilja sig enormt men ändå presentera mat av högsta kvalité men den är likväl fullkomligt oätbar av folk med andra smakpreferenser. Hindrade inte honom att servera sin mat för en sekund men han respekterade min uppfattning att den smakade skit enligt mig till 100%.
Av samma anledning undviker jag apelsinsås och körsbärssåser till mat.
De är i 99 fall av 100 helt vedervärdiga imho.
Så fatta att folk kan tycka det du gör i köket likväl som i livet i övrigt riktigt suger och ha fullkomligt rätt i det trots att du och om så hela etablissemanget har en annan uppfattning. Det hela handlar om att inse att subjektiva uppfattningar inte är empiriska sanningar. Men det kanske är på lite för hög nivå för dig att förstå?