2015-10-28, 16:55
Medlem
7.3s avatar
Finns det något sätt att ljudisolera ett rum billigt och enkelt utan att "bygga" om sas, är mer ute efter någon slags vägg/skiva/gardin att sätta upp som isolerar ljudet.

Går det att få det så isolerat så man t.ex kan sitta och snacka där inne, utan att det hörs utanför?
Citera
2015-10-28, 17:02
Medlem
Burkbubbas avatar
Googla på ljudabsorbenter, finns olika varianter för olika önskemål. Några priser har jag inte koll på. Men min firma fick i uppgift att skruva upp såna i tak och på väggar i en gymnastiksal.

Hur väl det isolerar i ett litet rum vet jag inte. Du har ju en dörr och dom brukar inte vara så ljudisolerande direkt. Annars är väl en stor mängd tyger dämpade, till en viss del.
Citera
2015-10-28, 17:14
Medlem
ekmannens avatar
Är det ingen Isolering i befintlig vägg? Är det en innervägg vi pratar om? Finna de någon dörr i väggen och isåfall är det en massiv dörr eller en såkallad kartongdörr?
Citera
2015-10-28, 17:28
Medlem
7.3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Är det ingen Isolering i befintlig vägg? Är det en innervägg vi pratar om? Finna de någon dörr i väggen och isåfall är det en massiv dörr eller en såkallad kartongdörr?
Tror det är en gipsvägg, inte allt för isolerande. Det är en innervägg.

Det är en trädörr.

Funkar dämppapp? Ljudisoleringsfilt? Vad funkar bäst? När jag läste om dämppapp verkade det mest som att de dämpade vibrationer, men är inte så bra på att läsa ut beskrivningen så det kanske dämpar allt ljud, ljud är ju vågor/vibrationer..
Senast redigerad av 7.3 2015-10-28 kl. 17:31.
Citera
2015-10-28, 18:57
Medlem
Tjocka gardiner och annan textil dämpar ljud. Även möbler som en soffa dämpar ljudet.
Finns de som spikat upp tjocka mattor på väggarna för att få bra dämpning.(Det ger bättre dämpning om de kan placeras en bit från väggen.)
Citera
2015-10-28, 19:54
Medlem
bettygoesagogos avatar
Som mattoys ovan är inne på - den bästa absorbenten är luft (nej, det är det ju inte, men ni förstår vad jag menar). Så oavsett material, glöm inte att ha ca 4-8 cm luftspalt.
Senast redigerad av bettygoesagogo 2015-10-28 kl. 19:56.
Citera
2015-10-28, 22:01
Medlem
Tlagnojs avatar
Vad är det för ljud du vill isolera/reducera? Ljud som skapas i luften eller ljud som skapas i stommen?
Citera
2015-10-29, 13:11
Medlem
LagomLats avatar
På sjuttiotalet var det poppis att sätta äggkartonger på väggarna, största modellen för 25ägg.

Funkar nog sådär, men ger ju lite retrofeeling åt rummet...

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in