• 1
  • 2
2005-11-03, 02:38
Medlem
CpGurrAs avatar
En sak som folk inte tänker på är att städorskorna är över allt!!!

Håll dem hemligt så ingen får reda på det och utgyttna det istället!

Citera
2005-11-03, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Gjorde feriearbete på ett äldreboende två år i rad och där hade gamlingarna ett litet skåp i sina rum (med bra lås/nyckel osv) där de hade sina mediciner. Det fanns en nyckel som passade till alla dessa skåp och den var det inte så överdrivet stor koll på.

Kollade in i något skåp då och då och blev jävligt sugen när jag i ett skåp hittade fm1r och i ett annat Xanor 2mg depottabletter men jag lät bli att sno, inte bara för att de är taskigt mot de gamla (de får i vilket fall nytt) utan också för att jag inte ville torska på en sån sak :-o

Fick dock med mig uppskattningsvis 10st Imovane 7.5mg som var i en låda med läkemedel som skulle slängas

Va det 2 röda skåp?
Ett som arbetarna kom åt och ett som bara sköterskan kunde öppna?
I det första skåper ligger ju dosetterna. Blandade piller i en påse.
Men i skåpet över ligger det ju mängder med kartonger med medecin.
åHHH!
Citera
2005-11-03, 14:35
Medlem
CpGurrAs avatar
Igen som känner någon där dem stlänger mediciner?
Citera
2005-11-07, 07:14
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeopleShit
Va det 2 röda skåp?
Ett som arbetarna kom åt och ett som bara sköterskan kunde öppna?
I det första skåper ligger ju dosetterna. Blandade piller i en påse.
Men i skåpet över ligger det ju mängder med kartonger med medecin.
åHHH!

Nej det var ett vitt skåp i vardera gamlings lägenhet så att säga, en del piller i sånna där "dagsförpackningar" eller vad man ska säga, står namn, persnr och vad de olika läkemedlen heter och styrka, kanske även datum då man ska ge det. Sen fans det några som hade askar med piller med men gissar att de var att ta vid behov.

För att ge läkemedel krävs väl något som kallades deligation(stavning?) eller kanske bara var för sprutor? Jag fick iaf öppna förpackningarna och servera dom i små koppar, dock inte hämta saker från skåpen även om jag nån gång tog nyckeln bara av ren nyfikenhet
Citera
2005-11-07, 10:25
Medlem
hundens avatar
Jag jobbade en kort tid på ett boende för dementa. De hade sina dosetter på rummet (inlåsta). Kunde tagit vad jag ville. En hade stesolid tradolan m.m i ett skåp på rummet. Men jag rörde aldrig någonting. Tänkte inte ens tanken.

Sedan i själva huvudrummet/köket fanns det ett låst skåp där alla boendes mediciner låg. Hade man jobbat natt kanske man norpat
Citera
2005-11-07, 11:19
Bannlyst
Jag vet folk som studerat till sjuksköterskor och stulit rätt obehindrat när de gjort sin sjukhuspraktik. Kan det verkligen vara så jävla svårt? När man kikat in i medicinrummen från sjukhuskorridorsbädden så är det ju inte särskilt bevakat. ATT det försvunnit upptäcks givetvis, men vart...
Som Strontium nämner är hemtjänsten troligtvis enklast, där får man kila på apoteket och hämta medicin ibland t.o.m. Men det torde vara mest moraliskt korrekt att norpa direkt från källan än när det blivit utportionerat för nåns behov.
Citera
2005-11-07, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pister
Jag vet folk som studerat till sjuksköterskor och stulit rätt obehindrat när de gjort sin sjukhuspraktik. Kan det verkligen vara så jävla svårt? När man kikat in i medicinrummen från sjukhuskorridorsbädden så är det ju inte särskilt bevakat. ATT det försvunnit upptäcks givetvis, men vart...
Som Strontium nämner är hemtjänsten troligtvis enklast, där får man kila på apoteket och hämta medicin ibland t.o.m. Men det torde vara mest moraliskt korrekt att norpa direkt från källan än när det blivit utportionerat för nåns behov.

det är nog skillnad på sjuksköterskorna och undersköterskor och skötare
för de sistnämnda är det svårare att roffa åt sig medicin

vi som jobbat som vårdare eller undersköterska är ju hänvisade till medicinskåp där den "utdelade" medicinen ligger, dvs där sjuksköterskorna lägger medicin som är placerad i dosetter. där finns även behovsmedicin i små burkar, men dessa brukar vara numrerade (typ det står kanske 15 stesolid, och när man ger någon en extra så måste det föras upp i en lista)

men för sjuksköterskorna och läkarna är det nog lättare att roffa åt sig medicinen, eftersom det är de som delar ut den så att säga.
Citera
2005-11-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Nej det var ett vitt skåp i vardera gamlings lägenhet så att säga, en del piller i sånna där "dagsförpackningar" eller vad man ska säga, står namn, persnr och vad de olika läkemedlen heter och styrka, kanske även datum då man ska ge det. Sen fans det några som hade askar med piller med men gissar att de var att ta vid behov.

För att ge läkemedel krävs väl något som kallades deligation(stavning?) eller kanske bara var för sprutor? Jag fick iaf öppna förpackningarna och servera dom i små koppar, dock inte hämta saker från skåpen även om jag nån gång tog nyckeln bara av ren nyfikenhet

Deligering heter det.
Du FÅR INTE ha någom som helst kontakt med medecinerna
om du inte har en sådan. Du får inte heller ge insulinsprutor.
Men intravenös injektion får bara sjuksköterskan ge.

Ett knep om man har deligering är ju att man säger att man spillde
ut en burk ja, va det nu är, och att man sen slängde medecinen
eftersom att den legat på golvet. Men det blir ju bara små mängder.
Citera
2005-11-07, 16:33
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeopleShit
Deligering heter det.
Du FÅR INTE ha någom som helst kontakt med medecinerna
om du inte har en sådan. Du får inte heller ge insulinsprutor.
Men intravenös injektion får bara sjuksköterskan ge.

Ett knep om man har deligering är ju att man säger att man spillde
ut en burk ja, va det nu är, och att man sen slängde medecinen
eftersom att den legat på golvet. Men det blir ju bara små mängder.

Ja så hette det...hur som helst så fick jag iaf ge dem medicin och var väl nån gång sugen att ta när man såg fm1or och xanor men jag lät bli ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in