Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-02, 02:33
Medlem
zugs avatar
Gamlingar som är bossatta på dessa s.k hem blir väl ipumpade det mesta, i lugnande syfte då såklart.

Borde det inte vara bättre att praktiskera på ett äldreboende än i Kalle Wonkas Choklad fabrik?

Är våra sköterskor på dessa ställen värsta benzo/morfin trollen som springer runt och snor patienternas medicin?

Finns risk för att jag hade plockat på mig lite allt möjligt roligt där. För privat bruk såklart.

Någon som vet något med detta?
Citera
2005-11-02, 02:50
Medlem
requiem_s avatar
Nu kan jag bara tala för hur det var när jag praoade på en sjukhusavdelning.
Då är det endast sjuksköterskor som har tillgång till medicinen, medicinen förvaras i ett låst skåp och skåpet står så att i stort sett alla kan se det.

Nu var detta ett sjukhus trots allt. Men jag skulle gissa att det kan bli svårt, såvida du inte är sjuksköterska eller läkare, att komma åt själva medicinskåpet.
Möjligtvis kommer du åt just de piller som du blir ombedd att dela ut. Fast då åker du ut fortare än kvickt när gmalingarna börjar kärva ihop sig utan sin medicin. Så det verkar inte så smart.

Mer lovande låter det att jobba på apoteket och rensa medicininlämningslådan.
Men allra bäst låter det ändå att skaffa kontakter.
Citera
2005-11-02, 09:44
Medlem
När en anhörig till mig låg på intensiven var det någon sköterska/skötare som snodde knark ur förrådet där. (Ketoganampuller). De hade inventering typ en gång i veckan så det upptäcktes rätt snabbt. Vet dock inte om de någonsin kom fram till vem den skyldige var.

Jag tror att det är extremt svårt att stjäla narkotikaklassade läkemedel på sjukhus utan att det upptäcks, även om man t ex är sjuksköterska.
Citera
2005-11-02, 09:48
Bannlyst
på sjukhus, sjukhem och i omsorgen är det tämligen omöjligt att sno saker. i alla fall där jag jobbat, där skall minsta lilla stesolid föras upp i listor.
och varför sno medicin från de som verkligen beghöver den?

det lättaste är nog om man jobbar inom hemtjänsten och åker runt mellan olika gamlingar och tar nåt lite här och där. dessa gamlingar är ju ofta övermedicinerade, och det är inte lika stor koll på medicinen i hemmen som inom sjukvården. men jag tycker ändå det känns lite kasst. handlar det om benzo är det så billigt ändå att det inte är nån ide att sno. och då det gäller morfin så är i regel den boende i behov av medicinen
Citera
2005-11-02, 10:09
Medlem
Enligt egen erfarenhet inom hemtjänsten så har de flesta gamlingar en satans massa fludder de får ut utav sina gamla läkare, alt. fått ut innan de fick beviljat hemtjänst...
(medicinen ifrån hemtjänsten delas ut i dosett)

Strontium roade sig även med att ringa diverse vårdtagares gamla läkare och begära mer läkemedel i egenskap utav ett snällt barnbarn, ifall de precis blivit beviljade hemtjänst, och se, det gick fint id e flesta fall!

Fast i allmänhet så var det mest Tradolan, en sjuhelvetes massa Distalgesic och även lite Bioglan 10mg som fanns att tillgå i obegränsad mängd...
Citera
2005-11-02, 11:26
Medlem
Får hålla med tim_hedlund där..
Det finns ju faktiskt en anledning till att dem har just dem medecinerna där. För att folk behöver dem.
Citera
2005-11-02, 11:34
Bannlyst
Elakt att ta från dom gamla och svaga. Och inte så lätt som du verkar tro.
Dom har faktist bra koll på dom ställen jag varit på.
(är inte gamling utan har tjej som jobbar inom vården).
Citera
2005-11-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
på sjukhus, sjukhem och i omsorgen är det tämligen omöjligt att sno saker. i alla fall där jag jobbat, där skall minsta lilla stesolid föras upp i listor.
och varför sno medicin från de som verkligen beghöver den?

det lättaste är nog om man jobbar inom hemtjänsten och åker runt mellan olika gamlingar och tar nåt lite här och där. dessa gamlingar är ju ofta övermedicinerade, och det är inte lika stor koll på medicinen i hemmen som inom sjukvården. men jag tycker ändå det känns lite kasst. handlar det om benzo är det så billigt ändå att det inte är nån ide att sno. och då det gäller morfin så är i regel den boende i behov av medicinen

Ja,bra inlägg!
Har jobbat många år på sjukhem-då man som vårdbiträde undersköterska får en "delegering" att dela medicin så är det en jävla koll o dubbel o trippel...
minsta lilla och man åker på en indragen delegering direkt..
man är ju ite mer än människa så man kan göra fel faktiskt om man är trött och har jobbat kanske 30 tim på ett helgpass..
Men är man undersköterska/biträde så verkar det som onm man minsann aldrig kommer undan,som sjuksköterskorna som kan ev "trixa sig ur"..om de
skulle missa
Det stämmer även att det inventeras och begås kontroller i läkemedelsförrådet ung 1gg i veckan..så det är rättså omöjligt..

OCH ÄVEN SOM SAGTS::SKITTASKIGT att ta medicin ur en dosett ex för de som behöver sin smärtstillande /lugnande sSÅ väl..vad fan gör man inom vården då

Strontium:
Blev rätt chockad att det gick till så ....
Var hittar man de läkarna
Citera
2005-11-02, 16:37
Medlem
Som personal kommer du bara åt dom boendes dagliga dosetter.
Och för det behöver du Deligering dessutom.
Men kommer du åt sjuksköterskans nyckel och kan komma åt
"källan" då finns det grejer att hämta. Men tänk på att det är
medecin som är dom boendes. Men efterosm att dom är såna fuck ups
så är dom ju ppe i Frikort och får sina medeciner gratis.

En på boendet jag jobbade på hade 11 kartonger Durogesic.
Det är ju värt 10tusentals kronor. Stackars dog och jag tog.
Citera
2005-11-02, 17:01
Bannlyst
På vanligt sjukhus verkar det inte alltid vara samma koll. Jag hade genomgått en mindre operation och blev efter två dagar utskriven. Som smärtlindring fick jag en näve tradolan, kanske 15 st. (dom ligger väl kartvis från början, men här var de delade en och en). Med andra ord var det ingen som räknade hur många jag fick.
Citera
2005-11-03, 02:28
Medlem
GaiNs avatar
Gjorde feriearbete på ett äldreboende två år i rad och där hade gamlingarna ett litet skåp i sina rum (med bra lås/nyckel osv) där de hade sina mediciner. Det fanns en nyckel som passade till alla dessa skåp och den var det inte så överdrivet stor koll på.

Kollade in i något skåp då och då och blev jävligt sugen när jag i ett skåp hittade fm1r och i ett annat Xanor 2mg depottabletter men jag lät bli att sno, inte bara för att de är taskigt mot de gamla (de får i vilket fall nytt) utan också för att jag inte ville torska på en sån sak :-o

Fick dock med mig uppskattningsvis 10st Imovane 7.5mg som var i en låda med läkemedel som skulle slängas
Citera
2005-11-03, 02:37
Medlem
Dr.Jekylls avatar
När jag låg inne efter operation så fick jag och de andra smärtlinandrade av doktorn som delade ut från vagnen om man begärde mer typ.. Hoppade ut och fick se vagnen OBEVAKAD och den var tamejfan smockad med droger tror jag. Sista natten med, kunde säkert snikit både moff och annat, försvunnit på morgonen och sedan bara hållt käft. Men det kändes ovärt, så jag lät bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in