• 2
  • 3
2015-10-30, 13:49
Medlem
Blir lite smått mörkrädd när man läser TS inlägg och kommentarer... Du har helt fel fokus!

Istället för att fundera på smarta sätt att skydda din ekonomi (och indirekt din familjs samlade ekonomi) så borde du och din sambo (i egenskap av vuxna och föräldrar!) istället ta tag i Er samlade ekonomi vad gäller inkomster och skulder och tillgångar!

Ni verkar ha ca 34tsek i inkomster, vet inte om det är en stabil inkomst månad för månad, men är det så, så torde det inte vara några större bekymmer att över 1-2år sikt lösa detta. Mellan raderna så framgår det att ni bor i hyresrätt (skriven på din sambo), ni har ett barn, ni har bägge en inkomst. Lite krediter/skulder på ca 200papp, tillgångar på ca 80papp.

Att ens skriva "det är inte lönt", "skuldsanering" är högst obegripligt.

Det torde inte vara omöjligt för Er att kunna leva på enbart din inkomst, även om vi räknar en hög hyra... Vilket skulle kunna medföra att ni sparar din sambos inkomst, eller en större del av den och viker den till att lösa de 150papp som ligger och skvalpar hos kron-kalle.

Visa mig gärna Er hushållsbudget! Antingen så har ni en hel del luft och skit i den som ni säkerligen under 12-18mån skulle kunna skära ner på och därigenom förbättra Er gemensamma ekonomi och, framför allt, ert ekonomiska läge för framtiden. Någonting säger mig att ni har noll koll gällande en dylik budget...

Ni har säkerligen lika noll koll på skulden hos kron-kalle. Skulle inte vara förvånad om det handlar om en mängd "mindre" krediter, somliga med skitbelopp men med skyhög ränta. Ta tag i skiten. Se om ni kan samla ihop det till en kredit mot en borgenär, eller en större del av det.

Skulderna försvinner inte av sig själv! Det kommer enbart sluta med att du/ni kommer att ta mer krediter (via dig), ni kommer aldrig kunna uppvisa en stabil(are) ekonomi vilket kommer sätta käppar i hjulet längre fram...

Du tänker alldeles för kortsiktigt och opportunt! Det är skrämmande!

Ni borde stunta i att titta på Paradise Hotel och istället bänka er framför Lyxfällan och ta till Er av en del tips och sätt att tänka!

Lyft blicken - ta ett hundår - lös skiten!

mvh
Citera
2015-10-30, 14:11
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Blir lite smått mörkrädd när man läser TS inlägg och kommentarer... Du har helt fel fokus!

Istället för att fundera på smarta sätt att skydda din ekonomi (och indirekt din familjs samlade ekonomi) så borde du och din sambo (i egenskap av vuxna och föräldrar!) istället ta tag i Er samlade ekonomi vad gäller inkomster och skulder och tillgångar!

Ni verkar ha ca 34tsek i inkomster, vet inte om det är en stabil inkomst månad för månad, men är det så, så torde det inte vara några större bekymmer att över 1-2år sikt lösa detta. Mellan raderna så framgår det att ni bor i hyresrätt (skriven på din sambo), ni har ett barn, ni har bägge en inkomst. Lite krediter/skulder på ca 200papp, tillgångar på ca 80papp.

Att ens skriva "det är inte lönt", "skuldsanering" är högst obegripligt.

Det torde inte vara omöjligt för Er att kunna leva på enbart din inkomst, även om vi räknar en hög hyra... Vilket skulle kunna medföra att ni sparar din sambos inkomst, eller en större del av den och viker den till att lösa de 150papp som ligger och skvalpar hos kron-kalle.

Visa mig gärna Er hushållsbudget! Antingen så har ni en hel del luft och skit i den som ni säkerligen under 12-18mån skulle kunna skära ner på och därigenom förbättra Er gemensamma ekonomi och, framför allt, ert ekonomiska läge för framtiden. Någonting säger mig att ni har noll koll gällande en dylik budget...

Ni har säkerligen lika noll koll på skulden hos kron-kalle. Skulle inte vara förvånad om det handlar om en mängd "mindre" krediter, somliga med skitbelopp men med skyhög ränta. Ta tag i skiten. Se om ni kan samla ihop det till en kredit mot en borgenär, eller en större del av det.

Skulderna försvinner inte av sig själv! Det kommer enbart sluta med att du/ni kommer att ta mer krediter (via dig), ni kommer aldrig kunna uppvisa en stabil(are) ekonomi vilket kommer sätta käppar i hjulet längre fram...

Du tänker alldeles för kortsiktigt och opportunt! Det är skrämmande!

Ni borde stunta i att titta på Paradise Hotel och istället bänka er framför Lyxfällan och ta till Er av en del tips och sätt att tänka!

Lyft blicken - ta ett hundår - lös skiten!

mvh

Instämmer med ovan.

Ni kommer aldrig beviljas skuldsanering med den ekonomiska kraft ni besitter. Bara ta er i kragen och betala tillbaka skulderna tillsammans.
Citera
2015-10-30, 15:21
Medlem
svengörans avatar
Skuldsanering är bara att glömma dom där skulderna är ju rena skämtet, Det är bara att betala av dom så är det löst.
Vad är problemet?
Citera
2015-10-30, 21:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Ok, jag har ca 21000 e skatt, krediter på ca 50000, är bil,. som bet varje månad. Ca 80 000 sparat på kontot. Att min ekonomi är mycket god var kanske lite överdrivet, men det funkar. Hon jobbar deltid, får 13000 e skatt. Hon har 150000 i skulder. Jag har alltid varit ekonomisk förr, så vi är varandras motsats, har även tagit avbet åt henne på 50000 som hon betalar mej för, då hon hade bet anmärkningar.

Hur f-n kan du i tråden påstå att din sambo har skulder som det inte lönt försöka betala av. Om hon är skyldig 150 K borde hon kunna betala tillbaka på högst tre år, även utan din hjälp, det fordrar inte mer ansvarstagande och planering än vad varje genomsnittssvensson borde kunna avkrävas.

För övrigt är min uppfattning att det är oansvarigt att dra på sig skulder man inte klarar av om man har barn, att skaffa barn om man har skulder som man upplever är problematiska eller att ta lån till bil, eftersom den minskar i värde, och eftersom det går att köpa bil som klarar av samma uppgifter utan att ta lån.
Citera
2015-10-30, 21:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Hon har 150000 i skulder.

Småpengar som vem som helst kan jobba ihop över en treårsperiod, särskilt om man har en sambo som kan täcka övriga utgifter under tiden.

I värsta fall kan hon hora ihop pengarna på mindre än en månad, förutsatt att hon är redo klä sig i läder och piska äldre män mot betalning.

Den enda fråga som återstår är:
Hur mycket jobb är er "familj" egentligen villig att ta för att lösa ut denna skuld i ett svep?
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-30 kl. 22:20.
Citera
2015-10-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Har för mej att dom skulle ändra till 3 år, men hur som helst så är det som en dröm att ha skuldsanering istället för att betala till kronis som aldrig blir klart, för då tickar räntorna och avgifterna på. Har 1 betalning kvar av 5 år på min skuldsanering, som är det bästa jag gjort. visst man ska inte skuldsätta sej mer än man klarar av men ibland händer saker å ting som man inte rår på.. 27 November när jag trycker på sista *betala* knappen ska jag sitta där med en STOR whiskey i näven å bara jubla.

Jag hoppas innerligt min skuldsanering blir beviljat, jag har dragits länge med skulder efter ett kaosartat leverne, och det är en enorm möjlighet att få chansen att starta om. Det finns inga möjligheter för mig att kunna betala tillbaka under min livstid Så därför borde dom bevilja mig, och övertyga dom att jag har förändrats. Fem år går ju ganska fort. Hur har du klarat dig, har du kunnat leva eller bara överleva? Menar har du kunnat unnat dig nåt under dessa fem år eller har du fått snåla in på mycket ?

Skönt att höra positivt ang skuldsanering!!
Citera
2015-10-30, 22:26
Medlem
shape.the.futures avatar
Anta att man blir sambo med en tjej som blivit beviljad skuldsanering. Om jag då har kass "inkomst", vi pratar CSN, men att jag har tillgångar på banken, kommer det att påverka mer än att det tas för givet att jag betalar halva kostnaderna för själva BOENDET?

Jag har så svårt att se framför mig att KfM kommer börja plocka pengar från mig i detta läget.

Och etiken i det hela... "ni är sambos, varför hjälper du inte din sambo?": Hellre att en lever på existensminimum och att vi har en buffert i form av MINA konton, än att hon lever på existensminimum och jag försöker få oss att hanka oss fram med enbart CSN, utan nån buffert.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in