2015-10-29, 20:47
Medlem
det är väll bara ta tag i skiten och få bort skulderna
Citera
2015-10-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csidus
det är väll bara ta tag i skiten och få bort skulderna

Det är inte lönt, därför undrar jag över lite tipps
Citera
2015-10-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Det är inte lönt, därför undrar jag över lite tipps

Skuldsanering har ju föreslagits. Det bästa på lång sikt måste väl vara att göra er av med skulderna. Tänk inte inom ett eller två år utan hur det blir när ni blir pensionärer tillsammans.

Bristen på långsiktigt tänk är väl också ett av de vanligaste skälen till att folk hamnar i skuldfällan...
Citera
2015-10-30, 01:19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tacksam för info, ni som tycker det är omoraliskt, jag vill barabehålla min lön och vara tillsammans med fam. I annat fall får jag väll skaffa en liten lägenhet, vilket gör att KFm ändå inte kan ta något.

Separera (på pappret), ansök om ensam vårdnad för barnet (och där tjejen officiellt inte motsätter sig det), bli sedan sambo igen (utanför pappret) och åtnjut återigen ett solidt familjeliv (där Du garanterar att din enskilda vårdnad inte kommer att påverka tjejens vårdnadsrätt) fast där Du står för samtliga framtida ekonomiska risker din tjej kan tänkas ta med familjens pengar...
Citera
2015-10-30, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Separera (på pappret), ansök om ensam vårdnad för barnet (och där tjejen officiellt inte motsätter sig det), bli sedan sambo igen (utanför pappret) och åtnjut återigen ett solidt familjeliv (där Du garanterar att din enskilda vårdnad inte kommer att påverka tjejens vårdnadsrätt) fast där Du står för samtliga framtida ekonomiska risker din tjej kan tänkas ta med familjens pengar...

Är det inte bättre hon får ensam vårdnad, då förbehålls loppet blir högre?
Citera
2015-10-30, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Sambos är också skyldiga att försörja varann...
Nej, sambor är inte skyldiga att försörja varann. Läs sambolagen https://lagen.nu/2003:376 , http://lawline.se/answers/13688

Däremot kan vissa myndigheter, socialstyrelsen och antagligen också fogden, räkna samman den totala hushållsinkomsten och på så vis dra ner ersättningsnivåer (eller höja utmätning) http://lawline.se/answers/8503 . Det innebär fortfarande inte att du är skyldig att försörja din sambo eller tvärtom.
Citera
2015-10-30, 06:49
Medlem
Och oavsett om man är sambo eller gift så är du inte ansvarig för din partners personliga skulder. TS oro för att TS ska få betala sambons skulder genom att fogden utmäter även TS lön är således helt obefogad (och hade så varit även om ni varit gifta).

Istället verkar det vara så att TS är orolig för att TS egna ekonomi i redan i dagsläget balanserar kring plus minus noll, och att effekterna av en sammanräkning av inkomsterna (med höjd utmätning av sambons lön som följd) därmed gör att TS börjar gå back.

Problemet är vad jag kan se inte att sambon har utmätning hos fogden utan att TS själv är på väg dit förr eller senare helt oavsett vad som händer med sambon. TS behöver ändra kurs omgående (eller så har jag missförstått).
Citera
2015-10-30, 06:51
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisene
Det är fem år innan man blir skuldfri eller har dom ändrat till 3 år? Då tar man iaf upp alla skulder man har utom de löpande utgifterna så man verkligen blir fri allt man har. Jag ska själv ansöka efter nyår
Har för mej att dom skulle ändra till 3 år, men hur som helst så är det som en dröm att ha skuldsanering istället för att betala till kronis som aldrig blir klart, för då tickar räntorna och avgifterna på. Har 1 betalning kvar av 5 år på min skuldsanering, som är det bästa jag gjort. visst man ska inte skuldsätta sej mer än man klarar av men ibland händer saker å ting som man inte rår på.. 27 November när jag trycker på sista *betala* knappen ska jag sitta där med en STOR whiskey i näven å bara jubla.
Citera
2015-10-30, 09:22
Medlem
Problemet med att leva med en som är hos fogden är väl att man riskerar att bli av med saker som man köper och tar in i hushållet. Fogden kan beslagta allt i lägenheten som hon är skriven i. Det vill säga köper du en tv kan fogden ta denna tv för att utmäta hennes skulder. I princip skulle du behöva skriva ett bodelningsavtal för varje dyrare sak som du köper in.
Du får många tips om att ni ska skenskriva er, hons ka få vårdnaden om barnet, du ska ha vårdnaden om barnet, allt detta är bara konstgjord andning. Att ge henne vårdnaden om barnet är bara korkat ur ditt perspektiv, då måste du betala underhåll till henne.
Lite svårt att ge råd när vi inte vet något om eran ekonomi, har hon 100 000 kronor hos fogden, eller har hon 1 000 000 kronor hos fogden? Har du en inkomst på 20 000 kronor i månaden innan skatt eller tjänar du 200 000 kronor i månaden? Jobbar din sambo deltid eller heltid? Skulle underlätta om du redogjorde för eran ekonomi.
Citera
2015-10-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Problemet med att leva med en som är hos fogden är väl att man riskerar att bli av med saker som man köper och tar in i hushållet. Fogden kan beslagta allt i lägenheten som hon är skriven i. Det vill säga köper du en tv kan fogden ta denna tv för att utmäta hennes skulder. I princip skulle du behöva skriva ett bodelningsavtal för varje dyrare sak som du köper in.
Du får många tips om att ni ska skenskriva er, hons ka få vårdnaden om barnet, du ska ha vårdnaden om barnet, allt detta är bara konstgjord andning. Att ge henne vårdnaden om barnet är bara korkat ur ditt perspektiv, då måste du betala underhåll till henne.
Lite svårt att ge råd när vi inte vet något om eran ekonomi, har hon 100 000 kronor hos fogden, eller har hon 1 000 000 kronor hos fogden? Har du en inkomst på 20 000 kronor i månaden innan skatt eller tjänar du 200 000 kronor i månaden? Jobbar din sambo deltid eller heltid? Skulle underlätta om du redogjorde för eran ekonomi.

Ok, jag har ca 21000 e skatt, krediter på ca 50000, är bil,. som bet varje månad. Ca 80 000 sparat på kontot. Att min ekonomi är mycket god var kanske lite överdrivet, men det funkar. Hon jobbar deltid, får 13000 e skatt. Hon har 150000 i skulder. Jag har alltid varit ekonomisk förr, så vi är varandras motsats, har även tagit avbet åt henne på 50000 som hon betalar mej för, då hon hade bet anmärkningar.
Senast redigerad av flashflash987 2015-10-30 kl. 11:22.
Citera
2015-10-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ok, jag har ca 21000 e skatt, krediter på ca 50000, är bil,. som bet varje månad. Ca 80 000 sparat på kontot. Att min ekonomi är mycket god var kanske lite överdrivet, men det funkar. Hon jobbar deltid, får 13000 e skatt. Hon har 150000 i skulder. Jag har alltid varit ekonomisk förr, så vi är varandras motsats, har även tagit avbet åt henne på 50000 som hon betalar mej för, då hon hade bet anmärkningar.

Du har en bra ekonomi och hon har en halvdan. 150 000 i skulder är fan ingenting... Jag har en liknande ekonomisk ställning som du (ungefär samma inkomst, billån på för närvarande 40 000 och studieskulder på runt 150 000), och får kanske 3-4000 över varje månad som man i din situation kanske kunnat använda för att hjälpa till att betala av tjejens skulder. Tanken är ju att ni ska leva tillsammans på lång sikt. Ser du verkligen att du vill fram till ni dör hålla på att leva någon sorts lögn bara för att försöka ducka futtiga 150 000 kronor, något ni tillsammans tjänar in på under ett halvår?

Skärp dig. Det finns många som verkligen lever i en kraftig skuldfälla och har skulder på flera miljoner. 150 000 kommer ni aldrig få skuldsanering för. Det är inte ens speciellt mycket pengar... Ni behöver inte ens leva speciellt fattigt. Satsa på att spendera 2000 kronor mindre varje månad i ett par år så har ni betalt av skulden sen.
Senast redigerad av Grillo 2015-10-30 kl. 11:35.
Citera
2015-10-30, 11:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ok, jag har ca 21000 e skatt, krediter på ca 50000, är bil,. som bet varje månad. Ca 80 000 sparat på kontot.

Varför betalar du inte av dina krediter på 50 000 om du har 80 000 sparat på ett konto? Gillar du att ge banken pengar eller vad är det frågan om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in