Resultat: Har ni häll eller plattor på er spis?
Spisplattor
46,05%
35 röster
Gasspis
5,26%
4 röster
Induktionshäll
7,89%
6 röster
Vanlig häll
39,47%
30 röster
Annat
1,32%
1 röster
  • 1
  • 2
2005-11-02, 01:10
Medlem
Pendeltågs avatar
Själv har jag plattor, men tycker häll är snyggare, så en sådan får det bli nästa gång. Om jag förstått saken rätt måste man inhandla lite nya kastruller isåfall, men det får det väl vara värt.

Hur ser det ut i erat hem? Har ni haft båda alternativen, och vilket föredrar ni isåfall?
Citera
2005-11-02, 01:25
Medlem
Har en spis från börjat av 90 talet med plattor. Får bli att handla en ny när pengar finns då ugnen inte fungerar på grill.
Citera
2005-11-02, 01:25
Medlem
Har en spis från börjat av 90 talet med plattor. Får bli att handla en ny när pengar finns då ugnen inte fungerar på grill.
Citera
2005-11-02, 01:35
Medlem
requiem_s avatar
Plattor i det här hushållet.

Men en sådan där induktionshäll med magnetkastruller som kokar vatten löjligt snabbt skulle allt vara något till nästa gång.
Citera
2005-11-02, 01:39
Medlem
nuhjs avatar
jag har haft plattor, men väntar nu på en induktionshäll till mitt nyrenoverade kök. härligt!
Citera
2005-11-02, 02:59
Medlem
Not_mes avatar
Gasspis... Amerikanarna har inte kommit på finessen med vanliga spisar!
Citera
2005-11-02, 03:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har haft vanliga plattor, gasspis (med spiral) och har nu en häll.

Vanliga plattor = när något kokar över så blir det ett evigt skrubbande och det blir lätt skitigt

Gas = gör vanliga kastruller och pannor buckliga och det är alltid en liten gnagande oro över risken för explosion

Häll = helt suveränt. Absolut enklast att rengöra och de gamla kastrullerna fungerar lika bra där, även om det finns såna som är ännu bättre.

Så min rekommendation är alla gånger att skaffa häll. En extra fördel är ju att man - om man vill - kan ha detta separat från själva ugnen.
Citera
2005-11-02, 08:27
Medlem
haft en näst intill antik spis med tre plattor fram till förra veckan då den fick en sista skjuts till sopstationen, nu står det en spis med häll hemma och väntar på installation då jag håller på att renovera köket
Citera
2005-11-02, 10:07
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Själv har jag plattor, men tycker häll är snyggare, så en sådan får det bli nästa gång. Om jag förstått saken rätt måste man inhandla lite nya kastruller isåfall, men det får det väl vara värt.

Hur ser det ut i erat hem? Har ni haft båda alternativen, och vilket föredrar ni isåfall?

Har häll nu. Mycket nöjd överlag. Ett problem dock är att det ofta ser grisigt ut. Det blir ett jävla putsande hela tiden om man är pedant. Dessutom är de flesta hällpolermedel som finns i affärerna jävligt dåliga.

Nya kastruller behöver du bara om du köper en häll av induktionstyp. OM du köper en ny häll så ta en med skåra runt om så du slipper dra ut spisen om det skulle koka över...
Citera
2005-11-02, 10:13
Medlem
Aioloss avatar
Har testat gasspis, plattor, häll och induktionshäll. Det jag gillar bäst är en kombination, antingen två gas och två vanliga på häll, eller en häll med två vanliga och två induktion. Olika plattor för olika behov helt enkelt.
Citera
2005-11-02, 10:37
Awaiting Email Confirmation
Har bara erfarenhet av plattor i mitt eget hem.

Men jag skulle såååå gärna köpa lägenhet sen med gas i, det är bara så hemtrevligt med en gasspis som står och pyser med en kaffepanna som puttrar på.
Citera
2005-11-02, 11:37
Bannlyst
Har häll med varmluftugn som jag köpte förra året. Fungerar mycket bättre än plattor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in