• 1
  • 2
2005-11-02, 01:02
Medlem
Vad tror ni? Skulle det finnas utrymme i Sverige för en seriös kvällstidning, d.v.s. en tidning som presenterar nyheter i ett lite enklare format, med stora bilder och mycket grafik och som även har utrymme för mindre, mer personliga/roliga artiklar men som bibehåller en viss stil och inte sänker sig hur lågt som helst samt som inte har dagens kvällspress fokus på dokusåpor och allmänt skvaller?

Eller är det just skvallret och det som får folk att köpa Aftonbladet och Expressen?
Citera
2005-11-02, 01:11
Medlem
finns inte plats... Skulle inte bli några lösnummer sålda utan massa nöje och skvaller.
Citera
2005-11-02, 01:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Nej. Kvällstidningarna slåss redan på en krympande marknad.
Citera
2005-11-02, 02:55
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Eller är det just skvallret och det som får folk att köpa Aftonbladet och Expressen?

Dessvärre tror jag att det är skvallret till ganska stor del som får folk att köpa dem plus deras "katastrof-löpsedlar". Skulle man enbart vara ute efter att få läsa seriösa nyheter så väljer man väl SvD eller DN?! Trots att de betecknas morgontidningar till skillnad mot AB & Expressen som kallas kvällstidningar så skiljer det inte mer än ca 6 timmar mellan de kommer ut. Runt 6 på morgonen för SvD & DN och runt lunch för slaskisarna.
Citera
2005-11-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Trots att de betecknas morgontidningar till skillnad mot AB & Expressen som kallas kvällstidningar så skiljer det inte mer än ca 6 timmar mellan de kommer ut. Runt 6 på morgonen för SvD & DN och runt lunch för slaskisarna.

Jag tror AB och Expressen kommer ut på morgonen också numera...
Citera
2005-11-02, 07:52
Medlem
Det finns två seriösa "kvällstidningar" idag. Dessa består av en mix av nyheter, något för "alla".
Att ge ut en papperstidning med material som "utgivaren" anser vara seriöst kan lätt bli smal. Det finns ju exempel som inte går så bra.
Webben är som bekant ett alternativ med billigare produktion.
Citera
2005-11-02, 08:00
Medlem
mishimas avatar
Sett ur ett längre tidsperspektiv har kvällstidningarnas upplagor sjunkit rätt mycket. Det är en hård marknad.

Expressen försökte, med Joakim Berner som chefredaktör, med en seriösare ton, men det gick åt skogen.
Citera
2005-11-02, 09:07
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Kvällstidningarna är i underhållningsbranschen. De överlever så länge de kan motivera sin plats där. Ergo, fokus på person och sensation, och kolla aldrig en bra story.
Citera
2005-11-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Jag tror AB och Expressen kommer ut på morgonen också numera...

Förr kom kvällsisarna kl två eller i bästa fall ett. Nu är jag förvånad att om man går och handlar kl 9 på morgonen... så är tidningarna där!
Citera
2005-11-02, 11:56
Medlem
Här i Västerås har VLTs trycker ett delikat problem. De trycker Aftonbladet och har kontrakt på att de ska börja trycka kl 04. Kan då uppstå vissa problem med tidningen VLT om tryckeriet inte tryckt alla VLT exemplar pga att det blivit ett stopp då de trycks mellan 1 och 4.
Citera
2005-11-03, 13:05
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Sett ur ett längre tidsperspektiv har kvällstidningarnas upplagor sjunkit rätt mycket. Det är en hård marknad.

Expressen försökte, med Joakim Berner som chefredaktör, med en seriösare ton, men det gick åt skogen.

Expressen med Berner som Chefredaktör var faktiskt riktigt bra tycker jag. Minns bl.a Febersidorna med Olsson, Gradvall, Lokko och Persson. Riktigt synd att det inte gick att sälja.
Citera
2005-11-03, 20:40
Medlem
Silkepilsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Expressen med Berner som Chefredaktör var faktiskt riktigt bra tycker jag. Minns bl.a Febersidorna med Olsson, Gradvall, Lokko och Persson. Riktigt synd att det inte gick att sälja.

Ja det är väl så att folk vill ha skvaller ingen verkar vilja ta till sig seriösa artiklar på samma sätt. Kan det bero på att folk inte har tid längre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in