Citat:
Ursprungligen postat av
Ludixftw
1.Jag planerar att byta effektröret till ett original som jag fick med, men han som jag köpte den av sa att han inte visste om originalet var urpluggat eller inte, hur kan jag få reda på det?
Pluggen på de flesta avgasrör brukar sitta närmast motorn så det syns om man tittar på rörändan om pluggen finns där. Dock när jag tittar på listan över strypningar så verkar inte Ludix Snake ha någon plugg i röret utan bara en blindtarm. Strypningen sitter i luftburken, alltså på insuget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ludixftw
2.Sedan undrar jag också hur ofta jag behöver byta koppling?
Det är svårt att säga för det beror helt på hur man kör och vilka vikter som används i kopplingen och om man har rätt tomgång (så att kopplingen inte småslirar när man står still vilket sliter en hel del)
För lätta vikter kan göra att kopplingen slirar för mycket vid lättare gaspådrag. Det är hela tiden en avvägningsfråga som beror på hur motorn är trimmad, vilka hjul som sitter på, vikten hos förare etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ludixftw
3.Undrar om någon vet hur man kan fixa glapp i handtaget? Då menar jag att den är lite lös när man drar upp och ner.
Svårt att säga om det beror på att gaswiren är för slappt justerat eller på slitage i själva handtaget etc. Att justera wiren brukar inte vara svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ludixftw
5.Vet någon om jag måste besiktiga den för att få hem registreringsbevis, förra ägaren hade strulat bort den.
Om den är registrerad som EU-moped klass 1 (med skylt) så får du ett nytt registreringsbevis hemskickat när ägarbytet gått igenom. Säljaren måste själv skicka in ägarbyteslappen som brukar sitta ihop med registreringsbeviset och du bör ha skrivit på den i samband med köpet.
Är det en 30-moppe eller EU-moped klass 2 så är registreringsbeviset en värdehandling som bevisar att du äger mopeden. Det går inte att få en ny sådan och troligtvis är den mopeden du köpt stulen och kanske inte går att försäkra. Det är bara att kolla upp ramnumret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ludixftw
6.Tror ni även att den kan klara sig utanför mitt hus (under tak) varje natt på typ våren/sommarn?
Står den skyddad från direkt regn så brukar det inte vara några problem.