• 1
  • 2
2015-10-27, 23:35
Medlem
Jag sa nyligen upp mig från jobbet och hänger en del på platsbanken i jakt på spännande jobbannonser.

Bor inte i någon av landets större städer, men har även kikat på dessa orter också då jag inte sitter fast i min hemort.

Jag blir fruktansvärt irriterad när jag sitter och läser annonserna. Jag är inriktad på försäljningsjobb, så det är mest dessa annonser jag läser. Jag ska lista några exempel.

"Vi tillverkar varan i vår egna fabrik, och vi är ensamma att sälja den inom Skandinavien."
Detta har jag läst i säkert 10-15 olika annonser i en ort med 600 lediga jobb, jag har kollat upp bolagen och alla säljer samma vara under samma namn. Företagen med annonserna har ingen koppling till varandra.

"Säljare sökes, snittlön 500.000kr om året! Ingen erfarenhet krävs!"
Jo tjena, har kikat upp bolagen och dom har inte ens en omsättning på 500.000kr om året och oftast bara 1-2 anställda.

Sen massvis med företag lägger ut annonser över hela landet, men sedan har dom bara en arbetsort.

Granskans inte annonser eller företag innan dom läggs ut hos arbetsförmedlingen? Tycker det är riktigt illa faktiskt.
Citera
2015-10-28, 00:21
Medlem
Ja det är jävligt illa. Med tanke på alla som jobbar på AF så bör man ju ha personal att kunna granska både företag och annonser innan publicering och ha någon form av kvalitetskontroll. Det är rent horribelt att företag med omsättning på 500 000:- per år ska klara av att anställa, det fattar vem som helst. Men med lite lönebidrag eller i sämsta fall någon som blir i lurad Fas3 plats på dessa så behöver inte företaget behöva betala ut så stor lön. Det finns många andra bättre alternativ idag, som Monster, Stepstone och liknande.
Citera
2015-10-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja det är jävligt illa. Med tanke på alla som jobbar på AF så bör man ju ha personal att kunna granska både företag och annonser innan publicering och ha någon form av kvalitetskontroll. Det är rent horribelt att företag med omsättning på 500 000:- per år ska klara av att anställa, det fattar vem som helst. Men med lite lönebidrag eller i sämsta fall någon som blir i lurad Fas3 plats på dessa så behöver inte företaget behöva betala ut så stor lön. Det finns många andra bättre alternativ idag, som Monster, Stepstone och liknande.
Lite medhåll, tack! Alltså det är så mycket snack om arbetslöshet bland främst ungdomar och sedan ligger dessa annonser ute.

Det är så oseriösa företag som söker folk, efter en googling på många företag så får man se inlägg där anställa inte fått löner osv osv.

Dom lär bli bättre på sånt här.
Citera
2015-10-28, 00:54
Medlem
Jag vet personligen folk som har tvingats ta dessa typer av provisionsbaserade säljjobb som första jobb, unga personer som efter det fått en så dålig bild av arbetsmarknaden och jobb som helhet att dessa tror att i princip alla jobb är likadana, därav skickar dessa heller inte in några ansökningar. Någon som var ganska osocial drabbades så hårt av upplevelsen att denne blev sjukskriven och sedan sjukpensionär. Som lök på laxen betalades det knappt ut någon lön heller. Oseriösa företag kan härja fritt i dagens samhälle och utnyttja människor som slavar.
Citera
2015-10-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag vet personligen folk som har tvingats ta dessa typer av provisionsbaserade säljjobb som första jobb, unga personer som efter det fått en så dålig bild av arbetsmarknaden och jobb som helhet att dessa tror att i princip alla jobb är likadana, därav skickar dessa heller inte in några ansökningar. Någon som var ganska osocial drabbades så hårt av upplevelsen att denne blev sjukskriven och sedan sjukpensionär. Som lök på laxen betalades det knappt ut någon lön heller. Oseriösa företag kan härja fritt i dagens samhälle och utnyttja människor som slavar.
Det är hemskt. Arbetsförmedlingen måste ju göra någon form av granskning innan man publicerar annonserna. Just nu känns det som om man kan skriva vad mak vill och skicka in en annons.

Är fortfarande fruktansvärt irriterad. I min hemort har jag hittat runt 80-100 annonser som är ren bullshit, snittlöner högre än omsättningen på företaget, ensam i Skandinavien att sälja varan, marknadens bästa provisionsystem.

Ska maila arbetsförmedlingen och se vad dom har att säga om saken.
Citera
2015-10-28, 09:00
Medlem
UtanEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursexa
Det är hemskt. Arbetsförmedlingen måste ju göra någon form av granskning innan man publicerar annonserna. Just nu känns det som om man kan skriva vad mak vill och skicka in en annons.

Är fortfarande fruktansvärt irriterad. I min hemort har jag hittat runt 80-100 annonser som är ren bullshit, snittlöner högre än omsättningen på företaget, ensam i Skandinavien att sälja varan, marknadens bästa provisionsystem.

Ska maila arbetsförmedlingen och se vad dom har att säga om saken.

Man kan skriva precis vad som helst, ja. Som arbetsgivare åtnjuter man sådana privilegium hos af som att författa sin annons och få den publicerad utan någon som helst granskning.

Jag stör mig enormt på just de annonser du talar om, varför man nu skulle bli lockad av ett företag som vill att man skall sälja en väldigt exklusiv produkt, men sedan Inte vill säga vilken det är. Mycket intressant marknadsföring
Citera
2015-10-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtanEkorre
Man kan skriva precis vad som helst, ja. Som arbetsgivare åtnjuter man sådana privilegium hos af som att författa sin annons och få den publicerad utan någon som helst granskning.

Jag stör mig enormt på just de annonser du talar om, varför man nu skulle bli lockad av ett företag som vill att man skall sälja en väldigt exklusiv produkt, men sedan Inte vill säga vilken det är. Mycket intressant marknadsföring
Det är också en sorts annons jag glömde skriva med. Verkligen lockande! "Du får 21.332 kr för 40 demonstrationer. Men gör du färre får du självklart betalt för dom demonstrationer du gjort" och den betalningen blir väl 100kr/demo.

"Våran produkt är en portabel luftrenare som renar upp till 99,999998%. Fungerar även som dammsugare och AC"

Nej ni jävlar ska jag ringa arbetsförmedlingen!
Citera
2015-10-28, 10:51
Medlem
Svar från arbetsförmedlingen:

"Hej

Det finns flera olika sätt för arbetsgivare att annonsera i Platsbanken, det finns möjlighet att via Kundtjänst skicka in eller ringa för att få hjälp med annonsen, där görs granskning innan publicering, sen har arbetsgivare även möjlighet att själv lägga in sin annons och då görs stickprovkontroller, det finns självklart felaktiga annonser som slinker emellan, dessa är jättebra för oss att få vetskap om, då har vi möjlighet att titta närmare på dessa.
Det finns för annonsvillkor, på hemsidan ( http://www.arbetsformedlingen.se/For...annonsera.html ) som alla arbetsgivare ska följa för att annonsera.
Vi tittar gärna närmare på de arbetsgivare som du har uppfattat inte följer annonsvilkoren, återkom gärna till oss med företagsnamn, organisationsnummer på företaget eller annonsid."
Citera
2015-10-28, 11:43
Medlem
Jag har själv haft "nöjet" att sköta annonseringen på AMS åt jobbet när vi sökte nya säljare, och retar mig lika mycket som TS på dessa som översvämmande annonser från i stort sett samma bolag alltid.

Vi hade precis som TS nämner en arbetsort och ville vid ett tillfälle annonsera i NV Skåne för att nå ut lite längre än bara på den lokala orten.....men ICKE! Då tog det stopp hos AMS för att "man kan inte annonsera på annan ort än där jobbet finns" hette det då.
När jag då påpekade alla dessa andra annonsörerna så hade personen i fråga ingen aaaaaning om vad jag pratade om.
AMS är ett h-vete att ha att göra med även som arbetsgivare ibland, sa rakt ut till mig en gång att vissa av deras regler är "en tolkningsfråga" så det beror på vem man pratar med.
Citera
2015-10-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaspappa
Jag har själv haft "nöjet" att sköta annonseringen på AMS åt jobbet när vi sökte nya säljare, och retar mig lika mycket som TS på dessa som översvämmande annonser från i stort sett samma bolag alltid.

Vi hade precis som TS nämner en arbetsort och ville vid ett tillfälle annonsera i NV Skåne för att nå ut lite längre än bara på den lokala orten.....men ICKE! Då tog det stopp hos AMS för att "man kan inte annonsera på annan ort än där jobbet finns" hette det då.
När jag då påpekade alla dessa andra annonsörerna så hade personen i fråga ingen aaaaaning om vad jag pratade om.
AMS är ett h-vete att ha att göra med även som arbetsgivare ibland, sa rakt ut till mig en gång att vissa av deras regler är "en tolkningsfråga" så det beror på vem man pratar med.
Kul att någon med erfarenhet uttalar sig också! Ja det verkar vara väldigt varierande med annonserna vilket är jäkligt irriterande. Hur svårt ska det egentligen vara att kika upp företagen?

Det tar mig 2 minuter att kolla upp ett bolag på telefonen.
Citera
2015-10-28, 15:20
Medlem
Det stora problemet är ju att AF verkar ha lyckats skrämma bort dom flesta seriösa företagen från platsbanken. Alla arbetsgivare jag känner vägrar att lägga ut annonser på platsbanken eftersom man då får man in flera hundra ansökningar. Varav typ 99% är rena skräpansökningar av folk som bara vill fylla ut sin "sökta-jobb-kvot".
Citera
2015-10-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Det stora problemet är ju att AF verkar ha lyckats skrämma bort dom flesta seriösa företagen från platsbanken. Alla arbetsgivare jag känner vägrar att lägga ut annonser på platsbanken eftersom man då får man in flera hundra ansökningar. Varav typ 99% är rena skräpansökningar av folk som bara vill fylla ut sin "sökta-jobb-kvot".

Jag förstår dom. Misstänker att folk som behöver söka pengar för att få behålla sina bidrag eller liknande bara matar ut cv't trots att dom är helt okvalificerade.

Är det som är lite drygt med just försäljning också, att oftast kräver det ingen utbildning så varje annons har väl några tusen sökare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in