• 1
  • 2
2015-10-27, 20:45
Medlem
Scherings avatar
Med tanke på den aktuella situationen undrar jag hur det egentligen ser ut med privatskolor för barn i Sverige. Jag misstänker att många föräldrar kan tänka sig att betala för att deras barn ska få en bra utbildning.

Jag gör en riktigt grov beräkning på vad det skulle kunna kosta. Kritisera/komplettera gärna. Jag har inte tänkt igenom detta så noga.

Lärartäthet i Sverige: 12 elever/lärare
Medellön för lärare i Sverige är 26 200 kr/månad

Om jag räknar på en liten skola med 12 elever per kull. Årskurs 1-6. Totalt 72 elever, 6 lärare som gemensamt sköter administrationen. En lokal med 6 st mindre klassrum.

Vi sätter månadslönen lite högre än den kommunala skolan. 35000 kr i lön skulle innebära en lönekostnad på 46000 kr dvs 550000 kr/år.
6 lärare kostar 3,3 miljoner/år.
Lokalkostnad: 1 miljon/år?
Totalkostnad 4,3 miljoner per år.
Terminskostnad: 30000 kr/elev.

Några frågeställningar:
(fyll gärna på med fler)

- Finns det privatskolor i Sverige idag?

- Var finns dessa i så fall och vad kostar det?

- Om det inte finns (än), vad kostar motsvarande skolor i andra länder idag?

- Hur ser möjligheterna ut att starta små privatskolor? Snåriga regler?

- Kan man slippa ifrån att erbjuda skolhälsovård, kurator med mera och helt enkelt överlåta det till föräldrar och vårdcentral?

- Är det överhuvudtaget lagligt?

- Är det fritt fram för en privatskola att välja vem som får börja där?
Senast redigerad av Schering 2015-10-27 kl. 20:47.
Citera
2015-10-27, 20:47
Medlem
Det finns privatskolor, Lundsberg och Sigtuna läroverk är två av de mest kända. En privatskola måste uppfylla samma krav på lärare, lokaler, utrustning, skolmat och allt annat som finns, så du måste nog bygga på utgifterna i din kalkyl!
Senast redigerad av Lord Helmet 2015-10-27 kl. 20:51.
Citera
2015-10-27, 20:53
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Det finns privatskolor, Lundsberg och Sigtuna läroverk är två av de mest kända. En privatskola måste uppfylla samma krav på lärare, lokaler, utrustning, skolmat och allt annat som finns, så du måste nog bygga på utgifterna i din kalkyl!
Sigtuna verkar ju kosta 5000 kr/termin om jag inte missuppfattar.
http://www.sshl.se/wp-content/upload...er-2015-16.pdf
Får de bidrag eller?
Citera
2015-10-27, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Sigtuna verkar ju kosta 5000 kr/termin om jag inte missuppfattar.
http://www.sshl.se/wp-content/upload...er-2015-16.pdf
Får de bidrag eller?
Googla termen riksinternatskolor. Där står det klart och tydligt att staten avskaffat bidragen och alltså indirekt förverkat dessa skolors rätt att driva riksinternat.
Citera
2015-10-27, 21:11
Medlem
Citat:
Med tanke på den aktuella situationen undrar jag hur det egentligen ser ut med privatskolor för barn i Sverige. Jag misstänker att många föräldrar kan tänka sig att betala för att deras barn ska få en bra utbildning.

Jag gör en riktigt grov beräkning på vad det skulle kunna kosta. Kritisera/komplettera gärna. Jag har inte tänkt igenom detta så noga.

Lärartäthet i Sverige: 12 elever/lärare
Medellön för lärare i Sverige är 26 200 kr/månad

Om jag räknar på en liten skola med 12 elever per kull. Årskurs 1-6. Totalt 72 elever, 6 lärare som gemensamt sköter administrationen. En lokal med 6 st mindre klassrum.

Vi sätter månadslönen lite högre än den kommunala skolan. 35000 kr i lön skulle innebära en lönekostnad på 46000 kr dvs 550000 kr/år.
6 lärare kostar 3,3 miljoner/år.
Lokalkostnad: 1 miljon/år?
Totalkostnad 4,3 miljoner per år.
Terminskostnad: 30000 kr/elev.

Några frågeställningar:
(fyll gärna på med fler)

- Finns det privatskolor i Sverige idag?

- Var finns dessa i så fall och vad kostar det?

- Om det inte finns (än), vad kostar motsvarande skolor i andra länder idag?

- Hur ser möjligheterna ut att starta små privatskolor? Snåriga regler?

- Kan man slippa ifrån att erbjuda skolhälsovård, kurator med mera och helt enkelt överlåta det till föräldrar och vårdcentral?

- Är det överhuvudtaget lagligt?

- Är det fritt fram för en privatskola att välja vem som får börja där?
Det är inte tillåtet att ta ut elevavgift för grundskola/gymnasium i Sverige. Det närmaste du kommer är internaten som tar några hundratusen i internatavgift, typ Sigtuna, Lundsberg, Grenna.
Senast redigerad av derogatory 2015-10-27 kl. 21:13.
Citera
2015-10-27, 21:16
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derogatory
Det är inte tillåtet att ta ut elevavgift för grundskola/gymnasium i Sverige. Det närmaste du kommer är internaten som tar några hundratusen i internatavgift, typ Sigtuna, Lundsberg, Grenna.
Så man är tvungen att antingen skicka barnen på internat eller till den kommunala skolan?
Citera
2015-10-27, 21:39
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Så man är tvungen att antingen skicka barnen på internat eller till den kommunala skolan?
Man kan gå på Lundsberg, Grennaskolan och SSHL utan att bo på internatet. Men ja, det är de alternativen som finns i Sverige.
Citera
2015-10-27, 21:49
Medlem
Med tanke på att nästintill alla ungdomar är skoltrötta och allmänt efterblivna, inga drömmar eller karriärmål, bör du sätta h*n på någon glidar skola, där det är allmänt känt att man får bra betyg för att i princip sitta av tiden. På så sätt har h*n möjlighet att lättare ta sig in på en bra högre utbildning om h*n får lite vätt i skallen och försöker göra någonting vettigt med sitt liv då du i dagsläget inte kommer någonstans med gymnasial utbildning om personen ifråga saknar kontakter eller familjeföretag. Finns inga andra alternativ, kölapp på arbetsförmedlingen nästa.
Senast redigerad av Nittiotva 2015-10-27 kl. 21:53.
Citera
2015-10-27, 21:51
Medlem
Nej, privata skolor i Sverige har historiskt mest haft korkade barn till rika som elever (som inte
kom in någon annanstans) uppblandat med lite diplomatbarn, nyrikas barn, vaktmästarens barn
och det är inte mycket bättre ställt idag.
Det närmaste elitskolor du kan hitta i Sverige är diverse specialskolor (ex Adolf Fredriks, osv
etc). I Gymnasiet finns dock numer skolor som krävs högsta betyg att komma in på så elit per
automatik.
Senast redigerad av Epikantus 2015-10-27 kl. 22:09.
Citera
2015-10-27, 22:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Man kan gå på Lundsberg, Grennaskolan och SSHL utan att bo på internatet. Men ja, det är de alternativen som finns i Sverige.
Finns det ingenting för årskurs 1-6?

Edit:
Eftersom jag är en produkt av den svenska kommunala skolan har jag letat på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frisko...t.C3.A4mmelser
Detta räcker nog inte för att hålla oönskade inslag i vår nya vardag borta från skolan.

Kan man använda sig av den här varianten?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfessionella_skolor
Kan en religiös friskola hindra vissa elever att börja där?
Senast redigerad av Schering 2015-10-27 kl. 22:48.
Citera
2015-10-27, 23:20
Medlem
Citat:
Finns det ingenting för årskurs 1-6?

Edit:
Eftersom jag är en produkt av den svenska kommunala skolan har jag letat på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frisko...t.C3.A4mmelser
Detta räcker nog inte för att hålla oönskade inslag i vår nya vardag borta från skolan.

Kan man använda sig av den här varianten?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfessionella_skolor
Kan en religiös friskola hindra vissa elever att börja där?
Det skulle väl kunna gå att ha nån form av spetsutbildning med antagningsprov och sedan sålla fritt bakom kulisserna
Citera
2015-10-27, 23:42
Medlem
Emelges avatar
Om jag själv hade haft möjligheten att få gå en sån skola efter mina ekonomiska förutsättningar skulle jag tackat ja! Men det jag är rädd för att det ska bli snobbigt.

/Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in