• 1
  • 2
2005-11-02, 00:04
Medlem
Tjena alla!

Blev frvnad nr jag inte hade hittat en trd om Gonzojournalistik hr p FB
Jag r iaf intresserad av denna formen men har inte riktigt frsttt den.
Har lst vldigt lite om den via wikipedia.
Men har lite svrt att frst hur den exakt fungerar, fr att kunna utfra den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo_Journalism
http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo

r det nn som r kunnig p denna formen och kanske knner till fler lnkar eller bcker som handlar om mnet.

Kan klara mig frn svar som "Det r ju bara o knarka o skriva" hehe

Hadebst!
Citera
2005-11-02, 00:38
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasta_rave
Tjena alla!

Blev frvnad nr jag inte hade hittat en trd om Gonzojournalistik hr p FB
Jag r iaf intresserad av denna formen men har inte riktigt frsttt den.
Har lst vldigt lite om den via wikipedia.
Men har lite svrt att frst hur den exakt fungerar, fr att kunna utfra den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo_Journalism
http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo

r det nn som r kunnig p denna formen och kanske knner till fler lnkar eller bcker som handlar om mnet.

Kan klara mig frn svar som "Det r ju bara o knarka o skriva" hehe

Hadebst!

Hyr eller tanka hem filmen fear and loathing in las vegas med Johnny Depp och Benicio del Toro, den r baserad p "the king of gonzo" Hunter S Thompsons eskapader under en reportageresa till vegas, men det kanske du redan visste.
I vrigt s har han skrivit en del bcker.

http://www.gonzo.org/
Citera
2005-11-02, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Hyr eller tanka hem filmen fear and loathing in las vegas med Johnny Depp och Benicio del Toro, den r baserad p "the king of gonzo" Hunter S Thompsons eskapader under en reportageresa till vegas, men det kanske du redan visste.
I vrigt s har han skrivit en del bcker.

http://www.gonzo.org/

Jod, den filmen har jag sett mnga gnger
Citera
2005-11-02, 14:12
Medlem
Som jag fattat det r vl gonzojournalistik en journalistik dr man struntar i att vara plst, objektiv och relativiserande och istllet lter allt frgas av sina egna upplevelser och vrderingar.

M a o kan man sga att all svensk journalistik r en slags gonzo, nmligen vnstergonzo.
Citera
2005-11-02, 17:02
Medlem
Hehe vnstergonzo?
S man beskriver hndelsen utifrn egna intryck?
Men vad gr skillnaden mellan de artiklar som r s nu och riktig gonzo?
Citera
2005-11-02, 17:30
Medlem
petersens avatar
Riktig gonzojournalistik som ex. P. J. O'Rourkes blir man upplyft av att lsa. Den roar med dess p ytan oserisa tonfall. Svensk vnster-pseudo-gonzo har rakt motsatta effekter.
Citera
2005-11-02, 18:38
Medlem
Citat:
The reporter and the quest for information are central, with other considerations taking a back seat.

Reportern och dennes vrderingar i centrum kan vl sgas vara krnan av gonzojournalism.
Hunter Thompson fljde ven William Faulkners devis: "the best fiction is far more true than any kind of journalism", vilket "Fear & Loathing in Las Vegas" frmodligen r det bsta exemplet p.
Jag rekommenderar dig att lsa Hunter S. Thompsons andra bcker ocks, brja med "The Great Shark Hunt" och "Hell's Angels".
Citera
2005-11-04, 04:05
Medlem
Gonzo gr som jag har tolkat det i frsta hand ut p att frstta sig i helt ohllbara situationer (jmf "Fear & Loathing..") och sedan helt subjektivt beskriva dem. Det utvecklades ur den sk. New Journalism (ex "Hells's Angels" och Tom Wolfes "The Kandy-kolored tangerine-flake..." och "Trippen"). I korthet gr det ut p att sudda ut grnsen mellan fiktion och reportage, med mer subjektiva beskrivningar...

Dr. Gonzo sjlv, Hunter S. Thompson, lr sjlv ha sagt att en kta gonzoartikel ALDRIG handlar om det redaktren hare bestllt...
Citera
2005-11-05, 16:45
Medlem
Crices avatar
Frbluffad ver att Herr Vidal inte hittat till denna trden.

Mjaja, Gonzo-journalistik r praktiskt taget vad jag brinner fr. Jag skulle nog kalla det det enda sttet att helt sanningsenligt kunna beskriva en hndelse, d det ofta blir mindre vinklat om materialet gtt igenom en redaktion frst. Hunters bcker och artiklar r verkligen helt fantastiska verk, och portrtterar sannerligen upploppen i Chicago, det pgende hatet mot Nixon och "The Brown Revolution" i Los Angeles p ett korrekt (utan hjlp frn auktoriteterna, that is) stt.

The Great Shark Hunt = min Bibel.
Citera
2005-11-05, 21:30
Medlem
Maliks avatar
Med tanke p att snubben spred askan med hjlp av en kanon s har han min respekt.

Nn som vet var man hittar hans bcker p bsta, billigaste och i strsta allmnhet trevligaste stt?
Citera
2005-11-14, 13:07
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Som jag fattat det r vl gonzojournalistik en journalistik dr man struntar i att vara plst, objektiv och relativiserande och istllet lter allt frgas av sina egna upplevelser och vrderingar.

M a o kan man sga att all svensk journalistik r en slags gonzo, nmligen vnstergonzo.
Givetvis total bullshit. Det handlar om hur man skriver, INTE att det skulle vara mindre viktigt med faktakoll och research.

Det Hunter Thompson framfr allt tryckte p var att "objektiv" journalistik inte existerar, med undantag fr saker som travresultat och aktiekurser. Drfr skall inte heller journalister ltsas vara objektiva.

Hunter Thompson verkade i en tradition som kallas New Journalism, dr Tom Wolfe brukar anses vara den frmste fretrdaren. Till skillnad frn Thompson hll sig Wolfe alltid vid sidan av under sitt researcharbete, hans mlande beskrivningar av t ex stmningen p The Merry Pranksters buss bygger p mnga och lnga intervjuer. Faktakollen r rigors, fast slutresultatet ser ut som sknlitteratur.

Hunter Thompson tog New Journalism ett steg lngre genom att placera sig sjlv i hndelsernas centrum och skapade drigenom Gonzo.

Personligen anser jag att Hunter Thompsons jouurnalistiska grning och hans frfattarskap r tv delvis skilda saker. "Fear and Loathing in Las Vegas" r en berttelse med verklighetsbakgrund, men till stor del uppdiktad. "Hells Angels" andra sidan, eller artiklarna i "The Great Shark Hunt" om mexikankravallerna i LA, r New Journalism av yppersta kvalitet.
Citera
2005-11-14, 15:49
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Stryk "struntar i att vara plst" ovan...

New Journalism r ett epitet som Hunter sjlv icke kategoriserade sig under, det var Wolfes kopp te. Ngot som Wolfe brevledes blev kraftig hcklad fr av den gode doktorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in