• 1
  • 2
2015-10-27, 18:20
Medlem
Jag sitter nu med en trea på 76kvm på 5600kr. Jag älskar lägenheten på alla sätt, men jag är ensam och vill spara mera pengar så jag söker nu för en tvåa eller rymlig etta. Såg idag en lägenhet som skulle passa perfekt för mig men problemet är att den kom ut på sidan bara idag och är redan tillgänglig 1 december. Jag har inte ens sagt upp min lägenhet än.

Behöver en lösning där jag kan flytta från den här till den nya direkt utan att behöva betala två hyror. Jag har anmält intressen till min hyresvärd, men de är också en mindre fastighetsägare här så de har inte så många lägenheter. Jag bor i en mindre stad men det finns en brist på lägenheter eftersom det har kommit många flyktingar. De lägenheter som läggs ut brukar komma ut bara 1-2 månader innan de blir tillgängliga också. Hur gör man då om uppsägningstiden är 3 månader???

Jag vill inte säga upp min lägenhet utan att säkerställa någon ny och att flytta hem känns väldig tråkig för flera anledningar.... Samtidigt är jag också väldig trött på att flytta (har flyttat runt hela mitt liv) och har inte den bästa ekonomi just nu.
Citera
2015-10-27, 18:22
Medlem
Tre månaders uppsägning gäller, om inte den nya hyresgästen accepterar att ta över tidigare. Tar du själv över en annan lägenhet med tillträde innan din uppsägningstid är över, så får du betala dubbelt under den perioden.
Citera
2015-10-27, 18:24
Medlem
Du meddelar till den nya hyresvärden att du inte kan flytta in förns om 3 månader när uppsägningstiden på din nuvarande lgh går ut.
Citera
2015-10-27, 18:28
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodflower99
Jag sitter nu med en trea på 76kvm på 5600kr. Jag älskar lägenheten på alla sätt, men jag är ensam och vill spara mera pengar så jag söker nu för en tvåa eller rymlig etta. Såg idag en lägenhet som skulle passa perfekt för mig men problemet är att den kom ut på sidan bara idag och är redan tillgänglig 1 december. Jag har inte ens sagt upp min lägenhet än.

Behöver en lösning där jag kan flytta från den här till den nya direkt utan att behöva betala två hyror. Jag har anmält intressen till min hyresvärd, men de är också en mindre fastighetsägare här så de har inte så många lägenheter. Jag bor i en mindre stad men det finns en brist på lägenheter eftersom det har kommit många flyktingar. De lägenheter som läggs ut brukar komma ut bara 1-2 månader innan de blir tillgängliga också. Hur gör man då om uppsägningstiden är 3 månader???

Jag vill inte säga upp min lägenhet utan att säkerställa någon ny och att flytta hem känns väldig tråkig för flera anledningar.... Samtidigt är jag också väldig trött på att flytta (har flyttat runt hela mitt liv) och har inte den bästa ekonomi just nu.

Om din nuvarande lägenhet blir uthyrd till någon annan innan den 30:e November behöver du inte betala två hyror.

Uppsägningstiden på 3 månader betyder inte att du ska fortsätta att betala hyra om någon annan tar över din lägenhet. Det gör du bara om det inte går att hitta någon ny hyresgäst.
Citera
2015-10-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Du meddelar till den nya hyresvärden att du inte kan flytta in förns om 3 månader när uppsägningstiden på din nuvarande lgh går ut.

Med tanke på bostadsbristen och hur många som letar bostad kommer hyresvärden antagligen att säga typ "antingen tar du lägenheten från 1 december eller så blir det inget". Men visst, TS kan alltid försöka!
Citera
2015-10-27, 20:32
Medlem
Enda sättet är väl att försöka få personen som tar över att ta över den tidigare eller liknande.
Citera
2015-10-28, 18:05
Medlem
Tack för alla svar <3 jag har kollat om någon ville ta över min lägenhet förr utan någon tur eftersom jag inte visste definitivt när jag kunde flytta. Men det kommer nog att lösa sig på något sånt sätt. Jag får hoppa över ettan ner vid sjön som jag hittade, eftersom jag har för mycket möbler osv. osv. nu också och det blir för krångligt. Men om jag hittar någon lägenhet 2 månader i förväg eller så bör det räcka bra.
Citera
2015-10-28, 23:37
Medlem
Bbobis avatar
Du säger att du har anmält intresse till DIN hyresvärd.

Känns ju som att man borde slippa undan om man byter inom samma hyresvärd.

Fråga.
Citera
2015-10-28, 23:47
Medlem
Ett alternativ är att hyra ut sin lägenhet i 2:a hand under den period som är kvar av din uppsägningstid.

Det är olika vad hyresvärdar tycker om det, men många säger okej till det.

Allt givetvis under förutsättning att du hyr ut till en skötsam person så du slipper tråkigheter.
Citera
2015-10-29, 00:16
Medlem
Du har faktiskt en ganska bra sits. Du har en 3:a och vill ha en 2:a eller 1:a. Byt lägenhet. Lägg ut en annons, du kommer garanterat få många svar. Sen är det bara att titta runt och välja den du tycker bäst om!

Jag fick själv släppa en central lägenhet på 2 månader så möjlighet finns alltid.
Citera
2015-10-29, 00:37
http://www.lagenhetsbyte.se/Sok?omrade=0
Citera
2015-10-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du säger att du har anmält intresse till DIN hyresvärd.

Känns ju som att man borde slippa undan om man byter inom samma hyresvärd.

Fråga.

Åå det gör man och det var därför jag gjorde det hade en etta hos de förut. Skulle vara den absolut bästa om jag kunde få någon annan lägenhet hos de men tyvärr så har de bara två hyreshus där jag bor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in