• 1
  • 2
2015-10-27, 08:19
Medlem
Hej

Jag tänkte fråga er som blivit tillsammans med någon när ni varit deppiga eller som blivit deppiga medan ni varit tillsammans med någon. Eller ni som har en partner som är deprimerad?
Hur fungerar det?

Jag hade länge inställningen att jag skulle vänta tills jag löst mina problem för att inte projicera det på partnern men har insett att i så fall får jag vänta med förhållande tills jag ligger i graven.
Kanske är det rentav bara en tjej jag behöver för att saker och ting ska falla på plats.
Citera
2015-10-27, 08:25
Medlem
Betteroffalones avatar
En kvinna kommer inte att göra dig lycklig, snarare tvärtom.
Citera
2015-10-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betteroffalone
En kvinna kommer inte att göra dig lycklig, snarare tvärtom.

Ok hur vet du det?
Citera
2015-10-27, 08:29
Medlem
Du behöver koncentrera dig på dig själv. Engagera dig inte i någon ny människa, det dränerar dig på energi och du lär ju inte ha så mycket positivt att bidra med, om du är deprimerad.
Citera
2015-10-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver koncentrera dig på dig själv. Engagera dig inte i någon ny människa, det dränerar dig på energi och du lär ju inte ha så mycket positivt att bidra med, om du är deprimerad.

Men det är ju det jag alltid gör. Jag är själv hela tiden, fokuserar bara på mig själv. Pratar mest med mig själv. Har inte fungerat så bra hittills.
Citera
2015-10-27, 08:41
Medlem
fittsoppas avatar
Se till att ha rikligt med sexpartners istället
Citera
2015-10-27, 09:01
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingaway
Hej

Jag tänkte fråga er som blivit tillsammans med någon när ni varit deppiga eller som blivit deppiga medan ni varit tillsammans med någon. Eller ni som har en partner som är deprimerad?
Hur fungerar det?

Jag hade länge inställningen att jag skulle vänta tills jag löst mina problem för att inte projicera det på partnern men har insett att i så fall får jag vänta med förhållande tills jag ligger i graven.
Kanske är det rentav bara en tjej jag behöver för att saker och ting ska falla på plats.

Vet du varför du är deprimerad då?

Att svara på frågeställningen är nästintill omöjligt då varje depression har sina egna premisser. Varje person tänker annorlunda och således är lösningen olika för varje person.

Hur din depression artar sig påverkar. Man kan ju bara anta att en eventuell partner vill göra saker tillsammans, antagligen utanför hemmet, osv..
Är du deprimerad så kan det vara så att man inte vill göra saker, då har man ett problem som antagligen kommer bräcka förhållandet i längden.

Jag har varit deprimerad från och till väldigt länge och under lång tid trodde jag även att en ev. flickvän och därtill förhållande skulle göra att det skulle kännas mycket bättre. Visst det kändes lite bättre när det väl varade, men det löste ingenting för mig i längden då jag fortfarande är deprimerad.

Är nog svårt att hitta någon som skulle orka med och förstå sig på en rejäl depression som inte beror på mindre viktiga problem.
Det är viktigt att vara öppen och ärlig med sina problem om man ska försöka sig på något förhållande, men det kan vara lättare sagt än gjort.
Citera
2015-10-27, 09:28
Medlem
Ok så jag ska fortsätta plugga i min ensamhet från morgon till kväll, runka då och då och sen begå självmord när jag inte orkar mer? Jag förstår.
Citera
2015-10-27, 09:29
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:

Du resonerar helt rätt.

Det är en floskel skapad av kvinnor att en man ska vara "perfekt" innan han träffar någon, för det anses gynna kvinnor som då slipper operfekta män.

Citat:

Mycket möjligt. I mitt fall var det en tjej som fixade min deppighet. Den har varit som bortblåst i många år nu. Saknar man närhet, kärlek, för länge (eller om man aldrig fått det) är det ju fullt naturligt att bli deppig, det är hjärnans sätt att uppmana en att söka närhet och kärlek.

Men det räcker inte med en tjej vilken som helst. Det måste vara rätt slags tjej för dig. Så var selektiv och var försiktig. Fel tjej, dvs en som inte bryr sig om dig, kan skicka dig ännu djupare ned i depressionen. Så gå långsiktigt fram, lär känna tjejen bra (testa henne!) innan du vrider på känslorna för henne. Får du känslor för fort, innan hon visat sina äkta sidor, ökar risken att du sitter känlomässigt fast vid en skittjej som skadar dig.

Som deppig måste du vara extra försiktig, och gå extra långsamt fram. Göra förarbetet extra noga.
Senast redigerad av PaloPaloPalo 2015-10-27 kl. 09:33.
Citera
2015-10-27, 09:45
Medlem
puppprs avatar
Jag har också haft inställningen att vänta med förhållanden tills att jag mår lite bättre. Risken är ju då att man aldrig kommer känna sig redo för ett förhållande om man som jag är kroniskt deprimerad.

Jag har i alla fall för närvarande ett förhållande. Det blir jobbigt de gånger jag märker att min partner inte förstår alls hur lite jag orkar, eller hur ointresserad jag är av saker, och att jag behöver mycket egentid för att återhämta mig. Trots allt har jag ändå en väldigt snäll och omhändertagande partner som stöttar mycket, men jag har inte så mycket att ge tillbaka. Sexlust är till exempel obefintlig, och närhet kan bli jobbig. Å andra sidan har vi det positiva med att ha någon att prata och umgås med, att dela saker med. Man kan gå ut och göra saker tillsammans och slipper känna sig som världens ensammaste. Det kan lyfta en lite för stunden åtminstone.
Citera
2015-10-27, 10:00
Medlem
Betteroffalones avatar
Citat:
Ok hur vet du det?

Behöver man ens svara på det där?
Citera
2015-10-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Du resonerar helt rätt.

Det är en floskel skapad av kvinnor att en man ska vara "perfekt" innan han träffar någon, för det anses gynna kvinnor som då slipper operfekta män.

Mycket möjligt. I mitt fall var det en tjej som fixade min deppighet. Den har varit som bortblåst i många år nu. Saknar man närhet, kärlek, för länge (eller om man aldrig fått det) är det ju fullt naturligt att bli deppig, det är hjärnans sätt att uppmana en att söka närhet och kärlek.

Men det räcker inte med en tjej vilken som helst. Det måste vara rätt slags tjej för dig. Så var selektiv och var försiktig. Fel tjej, dvs en som inte bryr sig om dig, kan skicka dig ännu djupare ned i depressionen. Så gå långsiktigt fram, lär känna tjejen bra (testa henne!) innan du vrider på känslorna för henne. Får du känslor för fort, innan hon visat sina äkta sidor, ökar risken att du sitter känlomässigt fast vid en skittjej som skadar dig.

Som deppig måste du vara extra försiktig, och gå extra långsamt fram. Göra förarbetet extra noga.

Ok tack det var det jag misstänkte. Nästan aldrig har jag hört det förut konstigt nog. Hur gör man "förarbetet" då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in