Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-26, 23:08
  #1
Medlem
Hehu94s avatar
Ni som rökt men som har slutat, vad har ni märkt för positiva/negativa effekter i efterhand?

Svara helst på frågorna:

1. Hur länge och hur mycket rökte du?

2. Hur länge har du varit rökfri?

3. Vilka effekter har du märkt av?
Citera
2015-10-26, 23:33
  #2
Medlem
1. rökte ca 15 år så gott som dagligen

2. vart helt fri från cannabis i ca 3 år


3. livet går frammåt, man är inte så jävla seg. mer social.




tänker ofta på röka men är så trött på ruset, är faktiskt trött på alla rus även alkohol benz, svamp

inget rus är bättre en en dags hårt arbete och känna äkta trötthet när man somnar på kvällen

så som jag ska göra nu. godnatt
Citera
2015-10-26, 23:47
  #3
Medlem
Brandon Boyds avatar
Jag hade fram tills i våras rökt väldigt mycket under ca 10 års tid. Under de flesta perioder var det mer eller mindre dagligen och de uppehåll som var att tala om handlade om ett gäng veckor och som mest några månader.

Under de senaste åren hade jag börjat utveckla ett allt mer problematiskt förhållande till cannabis. Jag bröt ständigt löften mot mig själv, tog aldrig tag i saker, blev passiv och tillbakadragen, isolerade mig mer och mer och började må allt sämre. I våras nådde det (äntligen) en punkt där jag insåg att jag inte ville leva mitt liv såhär längre. Jag har återfallit och rökt vid ett fåtal tillfällen under sommaren men i övrigt vart rökfri sedan början av juni. Gångerna jag har rökt har vart en påminnelse om livet som jag inte ville leva och efteråt har jag ytterligare bekräftat för mig själv att cannabis inte gynnar mig längre.

Jag har framför allt upplevt att jag är piggare och gladare om dagarna. Även om min självdisciplin är sisådär i normala fall har jag haft lättare för att planera och genomföra saker. Jag har fått en bättre självkänsla och en starkare tro på mig själv och mina tankar och vågar i större utsträckning ta för mig i sociala sammanhang. Effekterna av att sluta röka har uteslutande varit positiva och jag ser fram emot ett fortsatt liv utan cannabis.
Citera
2015-10-26, 23:54
  #4
Medlem
Hehu94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandon Boyd
Jag hade fram tills i våras rökt väldigt mycket under ca 10 års tid. Under de flesta perioder var det mer eller mindre dagligen och de uppehåll som var att tala om handlade om ett gäng veckor och som mest några månader.

Under de senaste åren hade jag börjat utveckla ett allt mer problematiskt förhållande till cannabis. Jag bröt ständigt löften mot mig själv, tog aldrig tag i saker, blev passiv och tillbakadragen, isolerade mig mer och mer och började må allt sämre. I våras nådde det (äntligen) en punkt där jag insåg att jag inte ville leva mitt liv såhär längre. Jag har återfallit och rökt vid ett fåtal tillfällen under sommaren men i övrigt vart rökfri sedan början av juni. Gångerna jag har rökt har vart en påminnelse om livet som jag inte ville leva och efteråt har jag ytterligare bekräftat för mig själv att cannabis inte gynnar mig längre.

Jag har framför allt upplevt att jag är piggare och gladare om dagarna. Även om min självdisciplin är sisådär i normala fall har jag haft lättare för att planera och genomföra saker. Jag har fått en bättre självkänsla och en starkare tro på mig själv och mina tankar och vågar i större utsträckning ta för mig i sociala sammanhang. Effekterna av att sluta röka har uteslutande varit positiva och jag ser fram emot ett fortsatt liv utan cannabis.

Väldigt bra skrivet. Allt det du säger att du började uppleva med cannabis började jag också uppleva. Har även fått en depresion som jag haft nu i ca 6 månader pga. just cannabis.

Nu har jag ju dock inte rökt alls så länge. Har rökt dagligen i 2 år. Slutade för 5 veckor sedan. Hur var det för dig i början när du slutade? Jag själv känner att jag är som ett tomt skal just nu. Finns ingen motivation till någonting. Jag hade myyycket mer motivation till saker och ting innan jag slutade. Jag hade kommit igång med träningen och slutat röka men det har fallit tillbaka nu efter jag slutade. Det absolut värsta är på söndagarna när man vart ute o druckit alkohol på fredan / lördan eller t.o.m. båda två. Då är jag verkligen på ground zero.
Citera
2015-10-27, 00:04
  #5
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Väldigt bra skrivet. Allt det du säger att du började uppleva med cannabis började jag också uppleva. Har även fått en depresion som jag haft nu i ca 6 månader pga. just cannabis.

Nu har jag ju dock inte rökt alls så länge. Har rökt dagligen i 2 år. Slutade för 5 veckor sedan. Hur var det för dig i början när du slutade? Jag själv känner att jag är som ett tomt skal just nu. Finns ingen motivation till någonting. Jag hade myyycket mer motivation till saker och ting innan jag slutade. Jag hade kommit igång med träningen och slutat röka men det har fallit tillbaka nu efter jag slutade. Det absolut värsta är på söndagarna när man vart ute o druckit alkohol på fredan / lördan eller t.o.m. båda två. Då är jag verkligen på ground zero.

Rökt 5 år senaste 2 åren dagligen, rökfri nu i 6 mån kanske. Rökte nån spliff för 2-3 månader sen så helt rökfri sen dess då. Har också varit deprimerad både innan och efter rökat och känner mig ganska sänkt på livet fortfarande. Men det känns mycket bättre att vara utan om jag ska vara ärlig. Blir bara nojjig om jag röker nu och börjar redan känna mig lite bättre. I slutet av min rökperiod så blev jag väldigt isolerad då nojjan tog över dem positiva effekterna av rökat så vågade mig knappt ut annat till jobb typ.

Mina råd är rök inte, håll dig borta från alkohol och öriga droger också. Om du måste supa för att träffa polare så behöver du inte dricka dig redlös iallafall. Ät nyttigt och försök motionera 3 ggr i veckan. Håll dig aktiverad på dagarna sitt inte bara glo på tv eller liknande utan håll dig aktiverad.

Det blir bättre om du håller ut kompis!
Citera
2015-10-27, 00:27
  #6
Medlem
Brandon Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Väldigt bra skrivet. Allt det du säger att du började uppleva med cannabis började jag också uppleva. Har även fått en depresion som jag haft nu i ca 6 månader pga. just cannabis.

Nu har jag ju dock inte rökt alls så länge. Har rökt dagligen i 2 år. Slutade för 5 veckor sedan. Hur var det för dig i början när du slutade? Jag själv känner att jag är som ett tomt skal just nu. Finns ingen motivation till någonting. Jag hade myyycket mer motivation till saker och ting innan jag slutade. Jag hade kommit igång med träningen och slutat röka men det har fallit tillbaka nu efter jag slutade. Det absolut värsta är på söndagarna när man vart ute o druckit alkohol på fredan / lördan eller t.o.m. båda två. Då är jag verkligen på ground zero.

Nu har jag ju dock inte rökt alls så länge. Har rökt dagligen i 2 år. Slutade för 5 veckor sedan. Hur var det för dig i början när du slutade? Jag själv känner att jag är som ett tomt skal just nu. Finns ingen motivation till någonting. Jag hade myyycket mer motivation till saker och ting innan jag slutade. Jag hade kommit igång med träningen och slutat röka men det har fallit tillbaka nu efter jag slutade. Det absolut värsta är på söndagarna när man vart ute o druckit alkohol på fredan / lördan eller t.o.m. båda två. Då är jag verkligen på ground zero.[/quote]

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Speciellt det där om söndagar... Inser nu också att du var ägare till en annan tråd jag svarade på för en stund sedan, om just att sluta röka. Uppmuntrade dig där att, om du vill, ta kontakt via PM. Det kan säkert vara värdefullt för båda två.

Det du beskriver trilskas jag fortfarande med då och då. Förutom söndagar så har jag bra dagar och dåliga dagar. Små bra korta perioder och små dåliga korta perioder. Det är kamp, men så tror jag det är för de flesta i livet. Jag beskrev lite av vad jag använt mig av i den andra tråden.

Jag hade "bestämt" mig för att sluta flera gånger innan det som skedde i våras, men misslyckats gång på gång. Nu när jag ser tillbaka på det så var de senaste åren egentligen präglade av en problematiskt cannabis-konsumption. Skillnaden jag gjorde i våras var att jag inte bara tänkte lite för mig själv "jaja nu ska jag sluta" och fortsatte livet som vanligt, utan tog tag i allt på riktigt. Jag sa upp mig från mitt jobb, tog en rejäl paus hela sommaren och gick i samtalsterapi. Den lyxen är det inte alla som har möjlighet till, men om jag kan lyckas föra vidare något jag lärt mig under den perioden till dig så hade jag vart glad.
Citera
2015-10-27, 04:49
  #7
Medlem
Hamprs avatar
1. Hur länge och hur mycket rökte du?
Till och från i flera år. Mängden varierar också men som mest ca 1 - 2 gram per dag.

2. Hur länge har du varit rökfri?
Ett gäng månader

3. Vilka effekter har du märkt av?
Inga positiva. Att min ångest höjts och livet känns mer miserabelt tack vare att jag inte intar det som hjälper mig.
Har lidit av depression och ångest sedan innan jag började med cannabis och cannabis är just det som bara verkar hjälpa av det som jag har testat.
Dock känns det mer som en 'quick fix' eftersom det inte varar särskilt länge och man måste fylla på, men hellre det än att ta sitt liv liksom.
Fungerar t ex mycket bättre än olika bensos som jag testat lagligt.
Citera
2015-10-27, 08:36
  #8
Medlem
Jag har rökt i princip dagligen i 10-12 år. 0,5-2,5 gram om dagen. För ungefär två månader sedan ändrades mina förutsättningar att köpa gräs så den varna har jag blivit tvungen att dra ner ordentligt på.

Jag har inte varit helt rökfri, har blivit bjuden på ordentliga tvspelskvällar 2-3ggr senaste månaden och det tackar man ju inte nej till. Man får ju mycket mer ur gräset när man inte har tolerans!

Nu när jag i princip är ren så har jag enklare att hitta rätt ord i en konversation, jag är mer utåtagerande och har lättare att föra mig i sociala sammanhang. Det där molnet som man var inne i har börjat skingra sig. Kan inte påstå att jag var särskilt deprimerad innan jag slutade röka, men jag mår hur som helst bättre nu efteråt.

Om jag hade haft mer stålar så hade jag troligtvis rökt mer, på gott och ont. Det är ju jävligt fina tillfällen man kan få med gräs i skogen eller på en klippa i fint väder. Men på det sättet som jag använde det mest (hemma framför datorn) så ger det mig inte särskilt mycket längre.

Om du funderar på att trappa ner gräsrökandet så gör det bara. Bara att du får tanken och börjar överlägga mig dig själv om du kanske borde röka mindre osv är en signal på att du troligtvis röker mer än du borde.
Citera
2015-10-27, 09:16
  #9
Medlem
Har inte slutat men har tagit pauser flera gånger, längsta pausen låg på 4mån

1. Hur länge och hur mycket rökte du?
Började för ca 2 ½ år sen. Första året sporadiskt rökande, andra året utvecklades det till varje dag.

2. Hur länge har du varit rökfri?
4mån

3. Vilka effekter har du märkt av?
Bättre tankeförmåga, lättare att gå upp på morgonen, mer energi till jobb, träning osv.
"komma ut ur dimman" är en skön upplevelse, som att vara hög men ändå nykter.
Citera
2015-10-27, 09:19
  #10
Medlem
Ni som rökt men slutat, varför skriver ni inte i drogrehabiliterings forumet?
Citera
2015-10-27, 11:49
  #11
Medlem
norrlandsguldares avatar
1. Hur länge och hur mycket rökte du?

Lite mer än ett år. Trodde att det inte var så mycket men slår jag ut alla gånger på ett år blir det i genomsnitt varannan dag.

2. Hur länge har du varit rökfri?

Tre månader.

3. Vilka effekter har du märkt av?

Jag har blivit mycket kvickare och har inte lika dåligt minne längre. Jag hade dåligt minne även innan jag började röka men det blev betydligt mycket värre efter. Rökte jag varje dag en vecka i sträck kunde dagarna bli ett enda stort moln där jag inte kom ihåg vad jag hade gjort under veckan. Även om jag bara rökte en dag på tre dagar kunde dagarna innan jag rökte försvinna helt ur mitt minne.

Nu har jag dels gått ned i vikt tack vare att jag inte munchar varje kväll, jag har bättre minne och jag är inte lika seg. Jag mår mycket bättre på alla plan.
Citera
2015-10-27, 11:57
  #12
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
1. Hur länge och hur mycket rökte du?
Till och från i flera år. Mängden varierar också men som mest ca 1 - 2 gram per dag.

2. Hur länge har du varit rökfri?
Ett gäng månader

3. Vilka effekter har du märkt av?
Inga positiva. Att min ångest höjts och livet känns mer miserabelt tack vare att jag inte intar det som hjälper mig.
Har lidit av depression och ångest sedan innan jag började med cannabis och cannabis är just det som bara verkar hjälpa av det som jag har testat.
Dock känns det mer som en 'quick fix' eftersom det inte varar särskilt länge och man måste fylla på, men hellre det än att ta sitt liv liksom.
Fungerar t ex mycket bättre än olika bensos som jag testat lagligt.

Rätt vanligt med depressioner när man slutar med cannabis. Har tydligen med dopaminutsöndringen att göra, när inte cannabiset pushar upp en så är man nere.

1. Rökt i 10 år c:a och under 4-5 år körde jag dagligen. Blev väl ett hekto i månaden ungefär.

2. Röker fortfarande men dragit ner ORDENTLIGT, nu röker jag en 5'a i månaden.

3. Många, när man är en storrökare så är man så fast i sin egna lilla bubbla. Känner mig snabbare i skallen, friare och gladare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback