• 1
  • 2
2015-10-26, 20:50
Medlem
shape.the.futures avatar
Skriver det här åt en vän.

Hon har nått vägs ände, i flera års tid har hon främst tagit lån för att betala lån, och sen har det även blivit köp på kredit. Summor är oviktiga men vi snackar sexsiffrigt, nu är hon i ett läge där hon helt enkelt kommer låta allt gå till påminnelse-inkasso-kronofogde. Hon vill få ett slut på det och hon har inte en chans att betala med hennes inkomst.

Jag minns inte nu, men vi låtsas att hon har tagit lån på 20 olika ställen. Hur dumt det är att leva på lån hör inte till topic, jag har en konkret fråga.

Vad exakt ska hon göra nu, ska hon ringa varenda lån och kreditgivare, och berätta att hon inte kommer kunna betala ... den här månaden? Eller att hon inte komma kunna betala nånsin (att det ska gå vidare till kronkalle)?

Jag har rekommenderat henne att ringa kommunens rådgivare (konsumentvägledning). Hon har sökt hjälp där, hon har pratat med kronofogden, och hon kommer att få en tid att träffas för samtal. Men det är nu räkningarna ska betalas, och efter att ha summerat ihop inkomster och tagit bort viktiga saker som hyra, el, hemförsäkring osv så är det bara att inse - hon har inte pengar till en enda långivare. Frågan är som sagt, ska hon höra av sig till allihopa nu, eller ska man bara låta det gå sin väg, påminnelse, inkasso, kronkalle?
Citera
2015-10-26, 20:55
Bannlyst
Hon bör ansöka om skuldsanering. Sen är det givetvis helt befängt att ta lån för att amortera på gamla lån – det skjuter på och förvärrar enbart grundproblemet.
Citera
2015-10-26, 20:59
Medlem
Se till att betala hyra, el och hemförsäkring. Det är det viktigaste. Kan man inte betala sina lån, så kan man inte. Dock är det sällan några långivare som går med på reducering/avskrivning av en del av lånet, förrän EFTER det kommit ett utslag från Kronofogden, att man inte har tillgångar eller medel. Så betalningsanmärkningar lär det bli, och det är ju bra i det här fallet, så hon inte kan ta fler lån.
Citera
2015-10-26, 21:00
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Hon bör ansöka om skuldsanering. Sen är det givetvis helt befängt att ta lån för att amortera på gamla lån – det skjuter på och förvärrar enbart grundproblemet.

Ja, på båda. Befängt. Men det går inte att spola tillbaka tiden tyvärr Det blir ansökan om skuldsanering, men det går inte förrän hon är hos kronofogden.

Ska hon meddela samtliga att 'jag kan inte betala denna månad' eller '-""- nånsin'? Eller ska hon bara skita i det och låta allt gå vidare? Ska hon kontakta inkasso när ärendena hamnar där?
Citera
2015-10-26, 21:08
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Se till att betala hyra, el och hemförsäkring. Det är det viktigaste. Kan man inte betala sina lån, så kan man inte. Dock är det sällan några långivare som går med på reducering/avskrivning av en del av lånet, förrän EFTER det kommit ett utslag från Kronofogden, att man inte har tillgångar eller medel. Så betalningsanmärkningar lär det bli, och det är ju bra i det här fallet, så hon inte kan ta fler lån.

Ja, betalningsanmärkning skadar inte i hennes fall men det är vägen dit vi funderar. Nåt bolag har erbjudit betalningsfri månad men det skjuter bara på problemet.

Är långivare intresserade av att veta att, nej jag kan inte betala mer nu, eller är det bara låta det "rulla på" ända till kfm?
Citera
2015-10-26, 21:08
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Låter som ett utmärkt fall för lyxfällan. Grabbarna där brukar ju faktiskt få bankerna att vika sig lite och vara extra snälla.
Citera
2015-10-26, 21:13
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Låter som ett utmärkt fall för lyxfällan. Grabbarna där brukar ju faktiskt få bankerna att vika sig lite och vara extra snälla.

Hehe det vore nåt det, men hon skulle aldrig ställa upp. Dom har nog tillräckligt med fall att ta hand om, tvivlar på att hon är ensam i denna situation, hur dum den än är.
Citera
2015-10-26, 21:16
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Ja, betalningsanmärkning skadar inte i hennes fall men det är vägen dit vi funderar. Nåt bolag har erbjudit betalningsfri månad men det skjuter bara på problemet.

Är långivare intresserade av att veta att, nej jag kan inte betala mer nu, eller är det bara låta det "rulla på" ända till kfm?

Min erfarenhet är att de i princip inte är intresserade, men det kan väl ändå vara en god gest att kontakta dem, kanske höra sig för om möjligheterna till ett ackord, vilket man knappast ska räkna med, men ändå.

Men som sagt, de brukar inte bry sig, enligt vad jag har märkt.
Citera
2015-10-26, 21:18
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Min erfarenhet är att de i princip inte är intresserade, men det kan väl ändå vara en god gest att kontakta dem, kanske höra sig för om möjligheterna till ett ackord, vilket man knappast ska räkna med, men ändå.

Men som sagt, de brukar inte bry sig, enligt vad jag har märkt.

OK. Tack. Skadar ju inte att höra av sig, det är ju inte som det kan bli värre iallafall. Antar jag.
Citera
2015-10-26, 21:53
Medlem
sexsiffrigt.... kan hon inte samla alla lånen till ett enda o få lägre kostnad per månad? brukar vara enkelt o smart, räntan är låg nu så det kommer bli billigt.
Citera
2015-10-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
sexsiffrigt.... kan hon inte samla alla lånen till ett enda o få lägre kostnad per månad? brukar vara enkelt o smart, räntan är låg nu så det kommer bli billigt.

Man får ingen låg ränta, även om man samlar, OM man redan har 20 lån. Då är man , för att säga det enkelt, högriskare hos banker, och då krävs högre ränta om lån ska beviljas = större risktagande.
Citera
2015-10-26, 21:59
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint

Mycket bra tips, men hon har för låg kreditvärdighet, det finns ingen bank som vill baka in några lån åt henne vid det här laget. Annars ett bra tips, som sagt.
Senast redigerad av shape.the.future 2015-10-26 kl. 22:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in