2015-10-26, 18:55
Medlem
Tja,
Har ca 150,000 SEK som i ondan sitter p ett sparkonto hos Swedbank utan rnta. Var ska jag placera dem (och hur?). Har aldrig gjort ngot liknande tidigare s vore tacksam fr lite hjlp
Citera
2015-10-26, 18:59
Medlem
ppna ett ISK-konto, kp och handla lite vad du tycker knns bra, fr kanske 50000. Stt resten p ett bankkonto dr du fr rnta p typ 1,5 - 2% ( med insttningsgaranti - finns ett antal banker ). Sen nr du blir varm i rocken med ditt ISK-konto, s flyttar du ver hela beloppet dit och fortstter gra affrer. Se det lngsiktigt dock.
Citera
2015-10-26, 19:27
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenmansland999
Tja,
Har ca 150,000 SEK som i ondan sitter p ett sparkonto hos Swedbank utan rnta. Var ska jag placera dem (och hur?). Har aldrig gjort ngot liknande tidigare s vore tacksam fr lite hjlp

Beror p vad du har tnkt anvnda dem till, och om hur lnge.
Citera
2015-10-26, 19:31
Medlem
Eventuellt behver jag dem om 2,5 r. Inte innan dess tnker jag.
Citera
2015-10-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
ppna ett ISK-konto, kp och handla lite vad du tycker knns bra, fr kanske 50000. Stt resten p ett bankkonto dr du fr rnta p typ 1,5 - 2% ( med insttningsgaranti - finns ett antal banker ). Sen nr du blir varm i rocken med ditt ISK-konto, s flyttar du ver hela beloppet dit och fortstter gra affrer. Se det lngsiktigt dock.

Vad fr bank har 1.5-2% med insttningsgaranti?
Citera
2015-10-26, 20:03
Medlem
MyskooMojss avatar
Starta ett ISK p avanza eller nordnet och sedan fokusera p att lra dig genom att lsa p forum, dagens industri, aktiespararna, ljudbcker/bcker, podcasts etc. Brja s klart inte med allt t gngen heller, gr istllet nybrjarmisstagen i brjan och ls p s att du slipper dem s gott det gr och kp mer efterhand.

Fretag som jag tycker r intressanta r Sensys gatso group, karo bio, immunicum, fingerprint, powercell o.s.v.

Var medveten om att brsen har varit ryckig i hst och det sker viss avmattning i ekonomin i stora delar av vrlden. Drfr skulle jag vara srskilt frsiktig med att g in i ngon index fond eller fond verhuvudtaget. Mjligtvis i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Brsen har i alla fall haft en god uppgng i oktober.

Lycka till
Citera
2015-10-26, 20:33
Medlem
Razys avatar
Se frst och frmst till att du har en ordentlig buffert som du klarar dig ngon mnad p, ifall ngot ovntat skulle hnda.

Drefter ppnar du ett konto hos Avanza eller Nordnet, fixar ett ISK, och stter sedan in de pengar du vill placera.

Kp sedan ngra fonder dr frvaltningsavgiften inte r s hg, eftersom den p sikt ter upp en stor del av ditt kapital.

Rekommenderar att du kper fonderna Lnsfrskringar Global Index samt Spiltan Investmentbolag.

Viktigt r att du skiter i om brsen gr ner kraftigt, behll fonderna och om du har mjlighet kper du mer av dem.

Tillsist vill jag bara rekommendera dig att brja handla med aktier ven om du knner dig osker, det gr att du utvecklas som placerare. Gr det dock med en liten summa innan du knner dig sker p vad du gr.
Senast redigerad av Razy 2015-10-26 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in