2015-10-26, 17:25
Medlem
Om man har skuld hos kronofogden och inte skickat in kvitto på att man fått beskedet från KF och de således inte kan bevisa att man är medveten om skulden. Finns det någon fördel i att undvika en delgivning? Varför skickar de annars en sådan?
Citera
2015-10-26, 18:16
Medlem
alienfins avatar
Inte i annat fall än om du inte har ngn adress på flera år. Isf blir skulder preskriberade om
de inte får fram kravbrev till dig och då kan de försöka med delgivning istället för att få
till preskriptionsavbrott.
Citera
2015-10-26, 18:47
Medlem
Fördelen är att man slipper hembesök, som till slut mynnar ut i att låssmed öppnar dörren, ifall KF önskar göra utmätning. Fördelen är också att du kan fortsätta spela musik och lyssna på TV, utan rädsla när någon knackar på dörren, och fattar att du är hemma = låssmed igen om du inte öppnar. Fördelen är att du kan slappna av, även om du vet att du har en skuld och slipper bli nojig över att du nästan inte vågar vara hemma.
Citera
2015-10-26, 19:57
Medlem
Jag tror inte ni förstår. När jag säger undvika menar jag inte undvika att KF skickar en delgivningsman, utan att undvika de som ÄR utskickade.
Citera
2015-10-26, 23:35
Medlem
För att kunna svara på frågan skulle jag vilja ha lite mer information. Är din plan att betala skulden inom kort till fullo? Har du ett jobb och egen bostad?
Citera
2015-10-27, 03:48
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Jag tror inte ni förstår. När jag säger undvika menar jag inte undvika att KF skickar en delgivningsman, utan att undvika de som ÄR utskickade.
Vad är det du inte förstår i mitt svar.. Själv har jag fått en massa skulder avskrivna av
den enkla anledningen att jag inte hade adress och de kunde inte delgiva mig.
Senast redigerad av alienfin 2015-10-27 kl. 03:51.
Citera
2015-10-30, 07:09
Medlem
Om du inte kvitterar breven som KF skickar så måste de skicka en delgivningsman. Du måste delges information om skulden, annars får KF inte driva in den.

Att strunta i pappren kommer alltså ovillkorligen leda till att du får besök av en delgivningsman. Förslagen tidigare i tråden handlade om sätt att undvika sammanstötning med nyss nämnde delgivningsman, för att på så vis smita ifrån att behöva betala.

Lyckas du klara dig undan delgivning tillräckligt länge så preskriberas nämligen skulden, men delges du så är skulden kvar tills du trillar av pinn (eller tills du betalt den, vilket som nu kommer först).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in