Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-26, 14:31
  #1
Medlem
Hej jag håller på att göra ett arbete inom ellära. Dock så skulle jag behöva hjälp med ett par saker. Tacksam om nån här kunde hjälpa till?

Mina frågor är: Mäts huvudspänningen alltid mellan faserna? Både i Y kopplade och D kopplade system?
Vad kallas belastningar som her uppgov till ström i en neutralledare?
Vilket distributionssystem är vanligast i Sverige?
Exempel på "apparater" som skapar störningar på elnätet?

Tacksam för svar.
Citera
2015-10-26, 19:54
  #2
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossoner0
Hej jag håller på att göra ett arbete inom ellära. Dock så skulle jag behöva hjälp med ett par saker. Tacksam om nån här kunde hjälpa till?

Mina frågor är: Mäts huvudspänningen alltid mellan faserna? Både i Y kopplade och D kopplade system?
Vad kallas belastningar som her uppgov till ström i en neutralledare?
Vilket distributionssystem är vanligast i Sverige?
Exempel på "apparater" som skapar störningar på elnätet?

Tacksam för svar.
Huvudspänningen är spänningen mellan faserna. Se: http://www.judiwa.com/wp-content/upl...e-Vector-2.png

A1 B1 C1 är fasspänning och pilarna mellan dessa är huvudspänningen. Spelar ingen roll om det är Y eller D-kopplat.

Vet ej
Vet ej

Förmodligen asynkronmotorn kanske, som bildar väldigt stora strömvirvlar innan rotorn har börjat komma upp i varv. Det är därför man använder Y/D-koppling för att sänka spänningen medans motorn startar. Vissa motorer är väldigt stora inom industrin, för mig att om motorn är över 5 kW så får man inte direktstarta motorn, eftersom det stör nätet för mycket.
Citera
2018-04-16, 00:24
  #3
Medlem
Jag har också en fråga inom ellära.
Vad blir strömmen när ett lysrör är inkopplat på 230V?
Märkdata: 230V 50Hz 94W cos(fi) 0.24

Är det inte meningen att man ska ta 94/230?
Citera
2018-04-16, 00:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokalypserna
Jag har också en fråga inom ellära.
Vad blir strömmen när ett lysrör är inkopplat på 230V?
Märkdata: 230V 50Hz 94W cos(fi) 0.24

Är det inte meningen att man ska ta 94/230?

P = U * I gäller bara för likström eller för växelström utan fasförskjutning. Om du mäter på växelström med fasförskjutning måste du ta hänsyn till fasvinkeln (eller i all fall cosinus för den). Då blir formeln P = U * I * cos(fi).
Citera
2018-04-16, 12:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
P = U * I gäller bara för likström eller för växelström utan fasförskjutning. Om du mäter på växelström med fasförskjutning måste du ta hänsyn till fasvinkeln (eller i all fall cosinus för den). Då blir formeln P = U * I * cos(fi).

Tack. Den här kursen jag går är verkligen uselt genomgången. Vet du också någon formel på hur man får fram induktans (L)? Jag hittar bara XL (spolens växelströmsmotstånd) = 2 x pi x f x L. Men XL är okänt för mig, även vinkelfrekvensen som var med i en annan formel...
Citera
2018-04-16, 12:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokalypserna
Tack. Den här kursen jag går är verkligen uselt genomgången. Vet du också någon formel på hur man får fram induktans (L)? Jag hittar bara XL (spolens växelströmsmotstånd) = 2 x pi x f x L. Men XL är okänt för mig, även vinkelfrekvensen som var med i en annan formel...

Vilken information har du? Vad säger dina kursböcker?
Citera
2018-04-16, 15:05
  #7
Medlem
Rofers avatar
edit: fel
Citera
2018-05-15, 20:46
  #8
Medlem
PCWins avatar
Nu var det ett tag sen jag läste elkraftteknik men ska försöka ge konkreta svar.

Mäts huvudspänningen alltid mellan faserna?
Ja huvudspänningen är i regel den maximala spänningen man kan ta ut ur ett trefassystem dvs mellan 2 faser. tar du bara ut spänningen mellan fas och jord så har du linjespänningen eller fasspänningen. Låter ganska simpelt om man tänker efter ett tag.

Både i Y kopplade och D kopplade system?
JA

Vad kallas belastningar som her uppgov till ström i en neutralledare?
Finns många belastningar som ger upphov i neutralledaren. Men har man ett trefassystem och en osymmetrisk last( tex en maskin som kräver 3fas koppling 20 ohm i fas A 30 ohm i fasB och 10 Ohm i fas C) så ger den upphov till ström i neutralledaren.

Vilket distributionssystem är vanligast i Sverige?
Eldistrubtions i 3fas.

Exempel på "apparater" som skapar störningar på elnätet?
Lågenergilampor och andra ikke linijära laster som tex elmotorer transformatorer DVS lindningarna där det skapas ett magnetfält i ett material som är ikke linijärt (BH kurvor är ett bra exempel på hur ikke linijära laster ser ut)

Hoppas svaren var det du frågade efter då det är svårt att tolka bara en fråga utan att ha kursboken som frågan kommer ifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback