2015-10-26, 10:20
Medlem
Jag är på jakt efter ett recept på matbröd med ost i!?
Alltså ett matbröd som man kan skiva/bryta där osten redan finns inuti brödet som man kan ha till en middag direkt på bordet. För många år sedan var det en person jag kände som bakade ett liknande bröd. Kavlade degen och skivade ost som han sedan la inuti brödet och rullade ihop det lite som en rulltårta innan han gräddade det.
Citera
2015-10-26, 10:35
Medlem
zepofans avatar
Gör en bröddeg du tycker om, riv ost och blanda i degen. Klart.
Citera
2015-11-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobbe-1
Jag är på jakt efter ett recept på matbröd med ost i!?
Alltså ett matbröd som man kan skiva/bryta där osten redan finns inuti brödet som man kan ha till en middag direkt på bordet. För många år sedan var det en person jag kände som bakade ett liknande bröd. Kavlade degen och skivade ost som han sedan la inuti brödet och rullade ihop det lite som en rulltårta innan han gräddade det.

Fanns osten kvar som en rand i brödet? Hur åt ni det? Till mat? Frukostbröd?
Citera
2015-11-02, 23:34
Medlem
donaukinds avatar
Testa att göra en vanlig limpa men platta ut den för att sedan rulla ihop den som vanligt så att osten är kvar inuti.
Citera
2015-11-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Testa att göra en vanlig limpa men platta ut den för att sedan rulla ihop den som vanligt så att osten är kvar inuti.

Ett bröd blir ju 100 grader varmt, smälter inte osten ut i resten av degen?
Citera
2015-11-07, 14:38
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Ett bröd blir ju 100 grader varmt, smälter inte osten ut i resten av degen?
Det ska inte vara någon fara så länge det håller tätt. Finns ju en hel del bröd med ost i, flärpar, ostpinnar osv. Var försiktig när du formar limpan bara så osten inte hamnar utanför. Jag vet inte när ost börjar smälta men limpan är färdigbakt vid 98 grader så då tror jag inte osten kommer flyta ut.
Senast redigerad av donaukind 2015-11-07 kl. 14:41.
Citera
2015-11-07, 14:55
Medlem
Tjippmunks avatar
jag bakade bröd där jag kavlade ut degen och la i ost och salami. lite som en rulltårta. fick inspirationen från ett jamie oliver recept men han hade bla kokta ägg i också. prova inte med ägg. de blir väldigt torra.
http://www.jamieoliver.com/recipes/b...lcCuuLxiYvz.97
Citera
2015-11-20, 00:53
Medlem
Grodaifickans avatar
Brukar baka in tärningar av ost i degen. Blir som ostfyllda fickor i det färdiga brödet. Gäller dock att det är stora bitar ost (c:a 2,5x2,5 cm brukar jag köra åpå)annars är det lätt att osten "försvinner" in i brödet. Helst ska osten in i slutet av knådningen också annars är risken att man knådar sönder ostbitarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in