2015-12-12, 10:42
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
r nyfiken p hur ni tolkar dessa ord- innebrden.
"Skillnad mellan beroendepersonlighet och icke beroendepersonlighet"

Tack!
Min beroendepersonlighet gr att jag blir totalt besatt av saker jag ger mig in p. Det blir det enda jag tnker p under vaken tid, och ofta drmmer jag om det med. Dom senaste ren har det varit kroppsbyggning, kost, steroider osv. Varenda gram jag tit har vgits och rknats.
Till den grns att jag mr dligt av det. Men mr nnu smre nr jag drar ner p trning osv.

Fastnar extremt ltt i beroenden av sinnesfrndrande kemikalier. I unga dar brjade jag missbruka droger. Mest amfetamin. Mdde skitdligt 99% av tiden. Hela mitt liv var en enda stor avtndning.
nd s forsatte jag. I flera r.

Brjar jag dricka alkohol idag blir det vldigt ltt en vecka eller mer innan jag kan sluta.
Fast det bara skulle bli en kvll.

Min beroendepersonlighet avspeglar sig i allt som fngar mitt intresse och som jag brjar brinna fr. Kan vara vad som helst. Det blir en besatthet...
Citera
2015-12-14, 06:12
Medlem
beroendepersonlighet r inget annat n ett frsk att fylla den tomhet eller om fredras knslostorm som skapats av frhllanden p grund utav exempel: skilda frldrar, jobbig barndom, i stort sett allt som skapar en mnniska frn brjan..

Har suttit p mnga behandlingshem och hrt samma visa om och om igen.

Att beroendegenen gr i arv och att om dina farfrldrar eller frldrar har den s r chansen stor att DU har den, har suttit p tillrckligt mnga NA mten och lyssnat p folk som lter shr: hej jag heter ..... och r en beroende.

Och att vi som ska vara en sn upplyst generation fortfarande inte fattar att narkotikamissbruk eller all typ av missbruk vare sig det r trning/ jobbmani/ samling r ett frsk att dva sina knslor fr bristen p det som fattades oss nr vi var sm eller nu.

Tillbaka till behandlingshemmet dr tesen om att beroendegenen gr i arv.

Sjlvklart kommer du ha mer missbrukare frn en sdan familj d du redan fds in i en dysfunktionell familj eller om jag fick vlja "knslorik familj" som redan har problem med att fylla sitt eget skit, det har ingenting med en beroendegen att gra.. Men det har allt med livet att gra.

Det vsterlndska samhllet eller det kapitalistiska samhllet
vlj sjlv:

Vi skapar sjukdomar p grund utav det systemet vi har du hittar depression som r en direkt fljd utav hur systemet trycker p folk idag.

Diagnosen depression finns inte ens i afrikanska smbyar dr dem lever som mnniskan gjorde fr flera tusen r sen, likvl i samma byar hittar du en gemenskap som du inte ens kommer i nrheten av i dagens samhlle och grunden r enkel.. Dem kmpar alla fr samma sak: stta mat p bordet tillsammans.

Vi lever inte fr samma sak vi kmpar enskilda, och desto svrare blir det d fr mnniskor att knna gemenskap och krlek nr samhllet r s kallt.

Och det r hr mnniskor med mycket knslor fastnar i olika "beroenden" fr dem kan inte hantera kraven och knslokylan som r s ptaglig fr dessa sjlar som vill s mycket mer n de kan hantera..

Fr alla som har ett missbruk bakom sig vet att det enda som r vrt ngonting r gemenskapen och det var frmodligen den som fick dem att brja missbruka frn frsta brjan.

Mvh.
Citera
2015-12-15, 11:00
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
beroendepersonlighet r inget annat n ett frsk att fylla den tomhet eller om fredras knslostorm som skapats av frhllanden p grund utav exempel: skilda frldrar, jobbig barndom, i stort sett allt som skapar en mnniska frn brjan..
Fast alla med skilda frldrar, en pappa som utnyttjade en sexuellt, dliga partnerskap, blir inte missbrukare eller anammar den form av beroendepersonlighet som myntats. en "flawless" uppvxt med mycket framgng i vuxna livet kan ha en beroendepersonlighet, men ja. Statistiskt finns det mer trasiga mnniskor med beroendepersonligheten n dem med funktionella liv, p.g.a. att den som diktade beroendepersonligheten just riktade sig p dysfunktionella individer...

Citat:
Har suttit p mnga behandlingshem och hrt samma visa om och om igen.

Att beroendegenen gr i arv och att om dina farfrldrar eller frldrar har den s r chansen stor att DU har den, har suttit p tillrckligt mnga NA mten och lyssnat p folk som lter shr: hej jag heter ..... och r en beroende.
Ja, man sger att man r en beroende (person) d det r just vad som r sant i sammanhanget, vad bringar NA/AA/A* samman om inte "beroendet"? Om det r ett frsk till hjrntvtt lmnar jag osagt.

Citat:
Och att vi som ska vara en sn upplyst generation fortfarande inte fattar att narkotikamissbruk eller all typ av missbruk vare sig det r trning/ jobbmani/ samling r ett frsk att dva sina knslor fr bristen p det som fattades oss nr vi var sm eller nu.
Du tar upp missbruk som om det r en rent filosofisk tes. Vi minns drfr finns vi, eller vad?

Citat:
Vi skapar sjukdomar p grund utav det systemet vi har du hittar depression som r en direkt fljd utav hur systemet trycker p folk idag.
Sjukdomar skapar sig sjlva (som motreaktion ifrn genetiska svagheter), annars skulle det inte vara sjukdomar, bara pongterar ordet...

Citat:
Diagnosen depression finns inte ens i afrikanska smbyar dr dem lever som mnniskan gjorde fr flera tusen r sen, likvl i samma byar hittar du en gemenskap som du inte ens kommer i nrheten av i dagens samhlle och grunden r enkel.. Dem kmpar alla fr samma sak: stta mat p bordet tillsammans.
Hr tar du upp ngot (i andra ord som) jag frmedla tidigare, nmligen att man (i vsterlnsk kultur) blir uttrttad av tristess och fokuserar sin energi i ting som r negativt i relation till livskraft. Observera dock att det bara r en brkdel av samhllet som praktiserar detta, och depressionen beror i mnga fall p.g.a. tidig utfrysning i samhllet, vilket mig veterligen inte sker i ngon by med 5 familjer som har 2-3 barn var...

Citat:
Vi lever inte fr samma sak vi kmpar enskilda, och desto svrare blir det d fr mnniskor att knna gemenskap och krlek nr samhllet r s kallt.
Vi alla (frsker leva) fr att verleva. Sledes lever vi fr samma sak men kmpar enskilt...

Citat:
Och det r hr mnniskor med mycket knslor fastnar i olika "beroenden" fr dem kan inte hantera kraven och knslokylan som r s ptaglig fr dessa sjlar som vill s mycket mer n de kan hantera..
"Mycket knslor" eller uttrttad av tristess och uttagerande p.g.a. nmnda. Konstigt att du accepterar sjlen men inte beroendepersonligheten, r du en konservativ liberal?
Senast redigerad av JuristGross 2015-12-15 kl. 11:06.
Citera
2015-12-15, 16:07
Medlem
mjukosten78s avatar
Aprop "beroendegen" och tolvsteg s har jag inte hrt mycket om det i programmet. Nr jag ngongng har diskuterat saken med fellow sektmedlemmar har dom haft ungefr samma uppfattning som mig. Att det r en hel del som tyder p att vi har olika grad av "biologisk skrhet" fr att fastna i missbruk.
Fr mig r det inte s intressant att sitta och grva i hur och varfr jag hamnade i missbruk och blev en beroende.
Citera
2015-12-15, 16:27
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Aprop "beroen-degen" och tolvsteg s har jag inte hrt mycket om det i programmet. Nr jag ngongng har diskuterat saken med fellow sektmedlemmar har dom haft ungefr samma uppfattning som mig. Att det r en hel del som tyder p att vi har olika grad av "biologisk skrhet" fr att fastna i missbruk.
Fr mig r det inte s intressant att sitta och grva i hur och varfr jag hamnade i missbruk och blev en beroende.
Till och med de som pstr att beroendepersonligheter inte finns anser att det finns biologisk skrhet (om inte medftt s utvecklat) s det r lite spnnande uttryckt.

Vrt att pongtera fr tillfrisknadsprocessen r att man mste grva i orsak (det som varit) fr att f bort verkan (omvnda missbruket) oavsett vilken sekt man tillhr anvnds detta till frsvagande och som en lykta p andra sidan n...
Senast redigerad av JuristGross 2015-12-15 kl. 16:29.
Citera
2015-12-16, 16:34
Medlem
gonzorockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
S du menar att en beroendepersonlighet kan bli beroende av "vad som helst" i princip?
Intressant och ganska ovanligt svar, men jag kper ditt svar. Stmmer skert.
Helt klart sant, jag vet fr jag r en. Har varit beroende av nstan allt.
Citera
2015-12-17, 12:42
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Nr du gr lite lngre, stnger du d av allt omkring dig och lgger all fokus och energi p det du sysslar med? r det i s fall ett tillstnd du gillar, eller rentav behver?

Bra frga, det mesta runtomkring sidostts helt klart . Nr jag r uppe i det gillar jag det absolut, men nr det sedan planar ut kan ju insikten komma att oj det hr blev allt lite vl extremt.

Om jag behver det hmm, till viss del tror jag . Jag kan behva g in i min bubbla och kra p med vad det nu r fr stunden det gller.

Sedan finns det ju sklart negativa aspekter, partner kommer i andra hand osv. Srskilt illa r det ju nr den dr fokusen hamnar p drogerna. Vilken som tur r r sllan numera.m

Jag r helt klart en beroendeperson och en "allt eller inget" mnniska.

M vl!
Citera
2015-12-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Handlar det om att du p ngot stt knner dig stressad att f se resultat?

Nja det hller jag inte med om fullt ut , det r snarare s att hjrnan sger att "ska detta gras d jvlar skall det gras ordentligt"

Hller jag p med ett byggprojekt tex s r det liksom som att hjrnan och sjlen kommer inte till ro frens jag vet att det r klart . Hur sent p dygnet jag nd mste kra p.

En sorts stress kanske, jag kommer helt enkelt inte till ro innan vetskapen om att jag r frdig.

M vl
Citera
2015-12-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Nja det hller jag inte med om fullt ut , det r snarare s att hjrnan sger att "ska detta gras d jvlar skall det gras ordentligt"

Hller jag p med ett byggprojekt tex s r det liksom som att hjrnan och sjlen kommer inte till ro frens jag vet att det r klart . Hur sent p dygnet jag nd mste kra p.

En sorts stress kanske, jag kommer helt enkelt inte till ro innan vetskapen om att jag r frdig.

M vl

Precis s r jag ocks, drfr kndes det helt menlst att bara dricka 2-3 l, ska jag dricka s ska jag ocks dricka ordentligt och bli redigt packad annars kan det lika grna kvitta. S var det redan i tidiga tonren. Samma med trning, projekt, hobbies, ska det utvas s ska det gras riktigt ordentligt (till verdrift) annars skiter jag i det.
Citera
2015-12-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Precis s r jag ocks, drfr kndes det helt menlst att bara dricka 2-3 l, ska jag dricka s ska jag ocks dricka ordentligt och bli redigt packad annars kan det lika grna kvitta. S var det redan i tidiga tonren. Samma med trning, projekt, hobbies, ska det utvas s ska det gras riktigt ordentligt (till verdrift) annars skiter jag i det.

D r jag inte ensam iaf!

Det r ju att leva med bde en gva och en frbannelse.
Beroende p vad man nu fastnar i fr stunden.
I mitt fall har det nog gjort mer ont n gott i livet om
man ska gra en rlig utvrdering .

M vl
Citera
2015-12-18, 22:45
Medlem
gonzorockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
D r jag inte ensam iaf!

Det r ju att leva med bde en gva och en frbannelse.
Beroende p vad man nu fastnar i fr stunden.
I mitt fall har det nog gjort mer ont n gott i livet om
man ska gra en rlig utvrdering .

M vl
Word p varje mening.
Nr man kr gymperioden gr det fint, eller musik.
Born extremist... Tjejen r likadan som tur r.
Citera
2016-01-04, 23:56
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freja00
Jag har bsta svaret, att du inte ens r njd nr du r hg..
Eller full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in