Citat:
Ursprungligen postat av
Esolcsid
Om man jämför en fluga med en människa så kanske flugan anses mindre medveten. Men flugan kanske upplever en liten handrörelse väldigt kraftigt, medan människan knappt märker det. Då har väl flugan en större medvetenhet om just det? På så sätt är alla mer medvetna på sitt eget sätt.
Men om du definierar ”medveten” som att kunna reflektera, att tänka ”om” det som sinnena tar in, att beskriva det för sig själv, tilldela det meningar - då krävs språk. Vilket annat verktyg än språk skulle man kunna göra det med? I så fall är bara människor som blivit lärda språk medvetna.
”Medvetandet” som ett eget ”ting” tror jag inte finns. Jag tycker att fysisk känsel och sinnesförnimmelse räcker för att förklara förmågan att uppleva. Varje cell har receptorer, som tar emot tryck eller beröring utifrån. Min ”enhetliga upplevelse” är egentligen miljarder olika cellers intryck som sker samtidigt.
Jag ser medvetenhet som precis det som jag tycker det känns närmast att ordet ska innebära; hur medveten man är om sig själv, sin omgivning, världen, alltet. Och att vara mer medveten, är helt enkelt att vara mer medveten. Och ju djupare man förstår sig själv och omvärlden, ju mer medveten är man således. Att ha kunskap är inte samma sak som att vara medveten. Medvetenhet är tydligare kopplat till att befinna sig i ett med nuet, och att förstå och uppleva det som man upplever.
Tänk teoretiskt att människan inte hade något medvetande alls, men levde precis på samma vis som vi gör nu. Jag skulel kunna sitta och skriva detta, men det fanns ingen som upplevde detta, på något sätt skulle väl hela livets existens vara fullständigt meningslös om så var fallet, och med all säkerhet är det ett icke-verklighetsförankrat exempel, då medvetande automatiskt och nödvändigtvis kommer med liv.
Låt oss gör ett annat tankeexperiment! Om vi föreställer oss olika grader av medvetande, utifrån mig i det direkta nuet, här där jag sitter och skriver på min dator!
Tänk att jag skrev detta, men endast var medveten om att jag skrev något, jag vore inte medveten om vad jag skrev (nu föreställer vi oss en situation där jag kunde skriva detta utan att vara medveten om vad jag skrev, typ som att min kropp vore en robot och mitt medvetande endast flöt med som något löst sammankopplat med kroppen, men kroppen kan styra sig själv utan att mitt medvetande säger åt den något). Eller att jag såg mig omkring och inte kunde förstå vad allt omkring mig var? Tänk om jag såg mig om och inte förstod att det fanns något att förstå? Tänk om jag inte ens var medveten om att det fanns ett "jag" som gjorde någonting just i detta nu, utan att mitt medvetande endast flöt som en guldfisk i en skål (mitt huvud) utan att förstå något särskilt, och inte heller förstå att det finns något att förstå.
Sen föreställer vi oss återigen att jag sitter och skriver detta, men är 100% medveten om vad som sker, jag är medveten om vartenda ord jag skriver ner, dess betydelse, dess roll och situation i texten. Jag har vidare en rad idéer, känslor, upplevelser och tankar som jag vill teckna ner i min text. Jag kan se mig om i rummet jag sitter i, se på allt som finns där och göra kopplingar hit och dit i mitt förflutna, men också i rena filosofieks tankebanor - jag kan se på klockan och begrunda begreppet "tid", jag kan i samma sekund söka mig inåt i mig själv och uppleva en kärlek som växer för alltet, för min passion för att skriva, diskutera och filosofera, jag kan sedan Reflektera över mitt ego och dess roll i min situation som människa, och göra en liten notering om att fortsätta försöka "förlösa" mina inneboende önskningar, egenskaper och viljor, för att ta mig närmare ett 100% genuint jag, fritt från normer, egon, sociala förväntningar och inbillade förväntningar som jag (mitt ego) sätter på mig själv.
Och så vidare.
Om man jämför denna senare utgångspunkt med till exempel flugan, så menar jag, att när flugan snappar upp att någonting rör sig i närheten av den (huruvida den är
medveten om vad som händer vill jag låta vara osagt), och därifrån agerar instinktivt för att rädda sig själv, så har den uppvisat att den har en viss nivå av medvetande, för hade den inget medvetande, så skulle den inte röra sig alls från början. Men jämför man detta primitiva, instinktiva medvetande med vad en människa kan göra sig medveten om - människan har en förmåga att göra sig medveten om sjukt, brutalt mycket mer än en fluga, det hoppas jag du håller med om? - så anser jag att det snabbt blir ganska klart att människans medvetande just ligger på en annan nivå.
Och anledningen till att jag tror att intellektet är en bra tillgång i sin strävan att bli mer medveten, är att man genom intellektet kan göra sig medveten om flera saker som man inte hade kunnat utan det. Utan ett visst mått intelligens hade man inte kunnat greppa, förstå eller hänga med i vissa tankegångar och filosofiska diskussioner, till exempel. Och utan förmåga att reflektera skulle jag inte vara medveten om att det fanns människor på andra sidan jorden, och vad skulle jag förstå om jorden utan förmåga att reflektera?
Är flugan sedan verkligen
medveten om handen? Den snappar upp nånting som händer, och agerar utifrån det på ren impuls och instinkt utifrån vad den just instinktivt tror ger den bäst chans att överleva. Är detta att vara medveten?
Jag har vidare alltså från början - redan i trådstarten, sagt att även djuren är medvetna, så att skriva nånting om att endast människor som lärt sig läsa skulle vara medvetna saknar grund i åtminstone mina tankegångar. Och du skulle ju absolut kunan göra dig extremt medveten om allt som sker omkring dig utan att använda dig av språk, du kan endast iakta och göra dina egna kopplingar mellan olika händelser och "mönster" i omvärlden och naturen (förutsatt att du nu skulle ha vuxit upp utan människor och aldrig lärt dig något språk). Dock skulle den människa som lärt sig språk antagligen i nästa steg kunna nå längre i sin strävan efter att nå ett högre medvetande, eftersom att denne antagligen skulle kunna reflektera över alltet på ett annat sätt än den som inte kunde något språk.
Det är ju en ganska vedertagen tanke, att för att släppa sitt ego, så måste man använda sig av egot. Du behöver reflektera över situationen till den grad att du inser att det finns ett ego, vad detta innebär, vad det skulle kunna innebära om du kunde släppa detta, och hur du skulle kunna släppa detta. Utan förmåga att reflektera skulle du aldrig kunna förstå dessa ting. Egot är således nödvändigt för att kunna nå vissa stadier av medvetenhet.
Så nej, "att reflektera" är inte definitionen av medvetenhet, det har jag inte heller sagt. Men jag har sagt att det finns en koppling mellan medvetenhet och förmågan att reflektera, och det tror jag också, som sagt.
Jag ser inte heller medvetandet som ett "ting", jag ser det typ som en egenskap. Fast egentligen är det snarare som att vi är en form av radioantenner som tar emot en viss frekvens och mängd av alltet omkring oss, och ju större och fler frekvenser vi kan ta in, ju mer medvetna är vi. Slutpunkten (teoretiskt sett) är väl att i sinnet förenas med världsalltet, och jag misstänker och tror att det är detta som är att "nå nirvana" (till exempel, finns ju fler termer för att förenas med och nå det absoluta).