Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-24, 23:44
Medlem
Tjena, hur mycket kostar det att serva min bil?

Seat ibiza 1.6 års modell 1999, två dörrar 13800mil.

Tack för svar.
Citera
2015-10-24, 23:53
Medlem
Kamremsbyte med spännrulle och vattenpump kan kosta några tusen, sen är det väl olika filter och cirka 4 liter olja. Från några hundra upp till 10000 inkl. rembyte (driv och kam) och tändstift beroende på vad som behöver göras.
Citera
2015-10-25, 00:06
Medlem
Kotties avatar
Finns massa varianter, t.ex illa prissättning WV Golf vs AUDI A3, samma motor, samma delar.. 3ggr priset om det är en Audi
Sen extremfallen.. Porsche 944 t.ex 25 papp minst för kamrem/vattenpump för en 80-tals rak fyra. En hyffsad mek gör det jobbet med delar för 3000:- på 3 timmar.

Så... lyssna runt, ta in priser.

en Seat ibiza 99'a är inte värd en märkesverkstad längre.
Citera
2015-10-25, 00:20
Medlem
killawifes avatar
Jag hittade en räkning från förra året på kamremsbyte, spännrulle, vattenpump, bromsklossar och skivor runt om på min nuvarande Audi S3 på 34.000:-!

Men normalbelopp att betala för kamremsbyte samt grundservice exl vattenpumpsbyte är ca 5000:-. Det är pris förutom de delar som behövs på icke-märkesverkstad.

Olja+filter samt stift ca 1200:-
Märkesverkstäderna kör ibland nån kampanj på service, t-ex hade Volvo grundservice(olja, oljefilter, luftfilter) för 998:- förra året.

När jag servar min och min mammas bil tar det ca 45 min till en timme. Jag hyr en hall på Ok eller preem och köper servicedelarna på Ebay, biltema eller mekonomen. Morsans bil får billigt junk medans jag köper lite bättre till mina egna bilar. Jag byter alltid tändstiften på bilar jag precis köpt, ofta är de inte bytta på länge länge.
Morsans: Olja 4l, oljefilter, packning, luftfilter, tändstift = 558:-
Min: Olja 5l, plugg, packning, luftfilter, kupefilter, tändstift =1150:-

På Audi ville de ha 4300:- för samma service.
Citera
2015-10-25, 01:03
Medlem
En grundservice på en auktoriserad verkstad ligger formodligen runt 1500-2000 kr ungefär. Detta brukar innebära att man byter olja/filter och kontrollerar de punkter som tillverkaren föreskriver (ex. slitage bromsbelägg, nivå och frysskydd kylarvätska, kontroll glapp i länkar och leder, kontroll skador på damasker, skick på drivrem och ev. kamrem, justering handbromswire mm). Krävs ytterligare jobb, ex. byte kupeluftfilter, insugsluftfilter, bränslefilter, tändstift, kylarvätska, bromsvätska, drivrem, kamrem, bromsbelägg så brukar det handla om ett par hundra upp till ett antal tusen för varje tillkommande jobb, men dessa görs normalt sett inte vid varje servicetillfälle.
Citera
2015-10-25, 02:20
Medlem
Ratten har blivit hård, kontrollerade oljan dock var den inte gammal samt att det inte läckte, däcken är väl pumpade också.. vad kan problem vara?
Citera
2015-10-25, 02:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killumin4ti
Ratten har blivit hård, kontrollerade oljan dock var den inte gammal samt att det inte läckte, däcken är väl pumpade också.. vad kan problem vara?
Ratten är hård? Köp skumgummi och klä in den med?
Citera
2015-10-25, 02:55
Medlem
syftar på att den har blivit hårdare när man styr bilen, alltså vrider på ratten.. känns som att servon har tappat effekten
Citera
2015-10-25, 03:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
syftar på att den har blivit hårdare när man styr bilen, alltså vrider på ratten.. känns som att servon har tappat effekten
Servopumpen har haft sina bästa dagar. Kollat så att remmen är kvar?

Det är alltså en reparation och inte service DJ undrar kostnad för?
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-10-25 kl. 03:47.
Citera
2015-10-25, 09:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tjena, hur mycket kostar det att serva min bil?

Seat ibiza 1.6 års modell 1999, två dörrar 13800mil.

Tack för svar.
Som referens tar vi 775 kr. för en tvådörrars, för fyra dörrar blir det 50 kr. i tillägg då det går åt mer fett till gångjärnen. Vi är noga med gångjärnen eftersom många kollar det efter sevice. I servicen ingår att vi pumpar ur ca hälften av motoroljan och sedan fyller upp, så den blir ljusare. Vi torkar också av oljefiltret så det ser nybytt ut. En liter spolarvätska debiteras men fylls inte, utan vi fyller rent vatten. Vi behov kör vi på 5-56 på bromsskivorna för att motverka gnissel. Vill du ha vinterluft i hjulen blir det 100 kr. extra. Under väntetiden bjuder vi på en microvärmd pizza-slice som blev över sen gårdagen.
Citera
2015-10-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag hittade en räkning från förra året på kamremsbyte, spännrulle, vattenpump, bromsklossar och skivor runt om på min nuvarande Audi S3 på 34.000:-!

Men normalbelopp att betala för kamremsbyte samt grundservice exl vattenpumpsbyte är ca 5000:-. Det är pris förutom de delar som behövs på icke-märkesverkstad.

Olja+filter samt stift ca 1200:-
Märkesverkstäderna kör ibland nån kampanj på service, t-ex hade Volvo grundservice(olja, oljefilter, luftfilter) för 998:- förra året.

När jag servar min och min mammas bil tar det ca 45 min till en timme. Jag hyr en hall på Ok eller preem och köper servicedelarna på Ebay, biltema eller mekonomen. Morsans bil får billigt junk medans jag köper lite bättre till mina egna bilar. Jag byter alltid tändstiften på bilar jag precis köpt, ofta är de inte bytta på länge länge.
Morsans: Olja 4l, oljefilter, packning, luftfilter, tändstift = 558:-
Min: Olja 5l, plugg, packning, luftfilter, kupefilter, tändstift =1150:-

På Audi ville de ha 4300:- för samma service.
Det är när man ser dessa priser man inser hur mkt man älskar sin Biltemacykel
Citera
2015-10-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Som referens tar vi 775 kr. för en tvådörrars, för fyra dörrar blir det 50 kr. i tillägg då det går åt mer fett till gångjärnen. Vi är noga med gångjärnen eftersom många kollar det efter sevice. I servicen ingår att vi pumpar ur ca hälften av motoroljan och sedan fyller upp, så den blir ljusare. Vi torkar också av oljefiltret så det ser nybytt ut. En liter spolarvätska debiteras men fylls inte, utan vi fyller rent vatten. Vi behov kör vi på 5-56 på bromsskivorna för att motverka gnissel. Vill du ha vinterluft i hjulen blir det 100 kr. extra. Under väntetiden bjuder vi på en microvärmd pizza-slice som blev över sen gårdagen.
Nyanställd på hassans PizzaCyklelKebaboBilservice hör jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in