2015-10-24, 16:52
Medlem
Studerar för närvarande andra året på Civilingenjör, design- och produktframtagning, inne på KTH. Har börjat läsa på om vilka masterspår som finns och se om något lockar. Just nu lutar det en hel del åt Mekatronik och då skulle jag vilja höra lite med folk som gått den utbildningen vad de tycker om den och var de befinner sig i arbetslivet. Spelar ingen roll om det är KTH, Linköping, Chalmers eller annan skola, får gärna så många svar som möjligt!

Vad jag skulle vilja veta är:

1. Vad tyckte du om utbildningen? Ändrades din uppfattning om mastern någon gång under tiden du studerade den? Vilken program gick du innan?
2. Som jag förstått det pluggar man en hel del elektroteknik, mekanik och programmering. Är det några andra ämnen som står mycket i fokus?
3. Hur såg jobbmöjligheterna ut efter utbildningen? Vad jobbar du med? Är det bra betalt? (Förstår om man inte vill svara på den sista)
4. Upplevde du det som att det finns möjligheter till jobb utomlands när du var färdig?
Citera
2015-10-24, 19:01
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Är du säker på att su kan söka mekatronik med tanke på din inriktning?
Citera
2015-10-24, 19:02
Medlem
spyder123s avatar
Jag läser en annan utbildning men har också möjligheten att inrikta mig mot mekatronik, vilket är vad jag är mest intresserad av just nu.

Jag kan egentligen bara svara på tvåan då jag haft en förläsning om inriktningen samt har tillgång till kurslistan (detta för LTH). Så här ser kurserna in inriktningen ut (man väljer mellan dessa):

MMKN45 5 A V 4 3 X E1 Datorbaserad konstruktionsanalys 1 KS KE U W T 1
MMKF15 7,5 G2 V 4 3 X E1 Tillämpad robotteknik KS KE U W T 1
EDA040 6 G2 V 4 3 X E1 Realtidsprogrammering KS KE U W T 1 2
EIEF01 10 G2 V 4 4 X E1 Tillämpad mekatronik KS KE U W T 1 2
MMKN55 7,5 A V 4 3 - S Konstruktionsteknik KS KE U W T 2
FRTN05 7,5 A V 4 3 X E1 Olinjär reglering och servosystem KS KE U W T 2
FRT090 7,5 A V 4 3 X E1 Projekt i reglerteknik KS KE U W T 2
EIEN25 15 A V 4 4 X E1 Kraftelektronik - komponenter, omvandlare, reglering och tillämpningar X KS KE U W T 3 4
EIEN01 10 A V 4 4 X E1 Mekatronik, industriell produktframtagning KS KE U W T 3 4
FRTN01 10 A V 4 3 X E1 Realtidssystem KS KE U W T 3 4
EDAN15 7,5 A V 4 3 X E Konstruktion av inbyggda system KS KE U W T 4
MIE041 9 G2 V 4 4 X E1 Industriell mätning och styrning X KS KE U W T Periodiserad
MMKN30 7,5 A V 4 3 X E1 Servicerobotik X KS KE U W T Periodiserad

Kort sagt är det en stor fokus på programmering & reglerstyrning. På LTH antas du ha förkunskaper om mekanik och hållfasthetslära.

Min uppfattning är att mekatronik är ett utmärkt val för att man blir bred i sin utbildning! Vilket är perfekt för företag som kanske inte har 10000 anställda och kanske inte råd att ha en maskiningenjör och en elektroingenjör te.x. Detta passar för mig, som faktiskt inte är särskilt sugen på att jobba i megaföretag där man jobbar med "sin grej", jag är mer för helheten. Eftersom mekanik i dag oftast är starkt integrerad med elektronik, känns en brygga därimellan som relevant för att kunna bygga och förstå kompletta system istället för att bara ha koll på "sin sak". Spetskompetens bygger man ändå upp under sin karriär, i min mening bättre att komma ut med en stark grund.

När jag gjorde en sökning var det 87 jobb som innehåller ordet "mekatronik", vilket är ganska okej. Naturligtvis finns det även andra jobbplatser som kan vara aktuella, men dessa innehåller alltså specifikt ordet "mekatronik". Detta för en inriktning som väljs av cirka 4% av masterstudenterna på mitt program. Jobb bör inte vara något problem.
Senast redigerad av spyder123 2015-10-24 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in